معرفی آجر نسوز عایق توسط دانشگاه آزاد واحد شاهرود

واحد شاهرود دانشگاه آزاد اسلامی محصول آجر عایق نسوز را در نمایشگاه نانوی امسال معرفی کرد که با کمک نانوذرات دمای پخت آن به شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محسن زندی، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه آزاد واحد شاهرود از آجر عایق نسوز در این نمایشگاه رونمایی کرد.

یکی از موضوعاتی که در تولید محصولات نسوز مورد توجه است تحمل دمای بالا است، ولی این پژوهشگر با کمک ترکیبات آلومینا سیلیکاتی با افزودنی نانوذرات آلی و غیرآلی میزان تحمل دما را برای آجر عایق نسوز به بیش از هزار و ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد رسانده است. علاوه براین، مقاومت به شوک حرارتی و تغییرات حجمی این آجر بهبود یافته است. 

بیشتر بخوانید:

حضور دانشگاه آزاد در کنار ۹۰ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه نانوی امسال

به گفته او، افزودن نانوذرات باعث بهبود دیرگدازی تحت بار شده و دمای پخت محصولات نسوز را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد که این امر باعث کاهش قابل توجه مصرف انرژی می‌شود. به طوری که این نانوذرات دمای پخت آجر را تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد کاهش داده است. این در حالی است که یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان قطعات نسوز در کشور نداشتن کوره دمای بالا برای پخت این محصولات است و استفاده از تکنولوژی نانو توانسته پخت این محصول را در دماهای پایین‌تر میسر کند.

این محصول تجاری‌سازی و در بازار عرضه شده و با استقبال خوبی نیز از سوی صنایع مواجه شده است. این محصول نه تنها نسبت به نمونه‌های خارجی قیمت پایین‌تری دارد، بلکه با وزن به مراتب سبک‌تر، از استحکام بالاتر و مقاومت به شوک حرارتی بسیار بالاتری برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =