معرفی سیستم مشخصه‌یاب سلول خورشیدی و گسیل میدانی توسط دانشگاه آزاد واحد اهواز

چند محقق مرکز تحقیقات مهندسی سطح پیشرفته و نانومواد دانشگاه آزاد واحد اهواز ۲ دستگاه مشخصه‌یاب سلول خورشیدی و گسیل میدانی را در نمایشگاه نانوی امسال معرفی کردند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دستگاه مشخصه‌یاب دستگاهی است که بعد از سنتز مواد نانو به کار می‌آید. این دستگاه به پژوهشگر این امکان را می‌دهد که کاربردهای نانوموادی را که تولید کرده است، شناسایی کند.

دستگاه مشخصه‌یاب سلول خورشیدی، مواد نانوی سنتز شده را در پیکربندی قرار می‌دهد تا به سلول خورشیدی تبدیل کند. از آنجا که سلول خورشیدی نور خورشید را به برق تبدیل می‌کند، این دستگاه، مشخصه‌های پنل خورشیدی ساخته شده با این نانومواد شامل ولتاژ، جریان و توان را به پژوهشگر نشان می‌دهد.

دستگاه مشخصه‌یاب گسیل میدانی نیز در میکروسکوپ‌های الکترونی کاربرد دارد. در داخل این میکروسکوپ‌ها تفنگ الکترونی وجود دارد که تحت تاثیر میدان الکتریکی، الکترون پرتاب می‌کند. این دستگاه با کمک پمپ خلاء و آند و کاتدی که درونش وجود دارد، الکترون پرتاب می‌کند و از آنجا که الکترون‌ها با چشم دیده نمی‌شوند، صفحه‌نمایشی دارد که به صورت رنگی پرتاب الکترون‌ها را نمایش می‌دهد و حتی شدت آنها را نیز نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

معرفی آجر نسوز عایق توسط دانشگاه آزاد واحد شاهرود

این دستگاه‌ها کاملا جنبه آزمایشگاهی و پژوهشی دارند و توسط دانشجوهای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانند مشخصه و کاربرد نانوموادی را که ساخته‌اند را شناسایی کنند.

به گفته محسن چراغی‌زاده، یکی از سازندگان این دستگاه و عضو مرکز تحقیقات مهندسی سطح پیشرفته و نانومواد دانشگاه آزاد واحد اهواز، سال گذشته نیز با کمک چند محقق دیگر این واحد موفق به ساخت دستگاه مولد پلاسمای سرد شدند. این دستگاه برای تیمار محصولات غذایی ساخته شده و میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌های درون مواد غذایی را از بین می‌برد تا ماندگار آنها بیشتر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =