حضور معلمان آموزش ندیده در کلاس کیفیت را قربانی می‌کند

کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش با فرستادن معلمان جدید بدون آموزش به کلاس‌های درس تنها می‎‌خواهد کلاس‌ها را پر کند، گفت: نتیجه این تصمیمات را در پایان سال در امتحان نهایی و کنکور آشکار خواهد شد.

سحر بیات کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص تاثیر کمبود معلم بر افت کیفیت آموزش در مدارس گفت: آموزش و پرورش با فرستادن معلمان استخدامی جدید بدون آموزش به کلاس‌های درس تنها می‎‌خواهد کلاس‌ها را پر کند و در این میان کیفیت آموزش تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

لایحه هفتم توسعه برنامه‌ مشخصی برای جذب و نگهداشت معلمان ندارد

وی با بیان اینکه معلم کارآمد شاخصه‌هایی دارد، عنوان کرد: بدون گذراندن دوره‌های تخصصی در دانشگاه نمی‌توان کسی را معلم نامید. علاوه بر آموزش در دانشگاه، معلمان باید در حین تدریس دوره‌های ضمن خدمت را در راستای توانمندسازی سپری کنند تا برای تدریسی تاثیرگذار آماده باشند.

بیات عنوان کرد: با شیوه‌هایی که آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم در پیش گرفته انتظاری نداریم که در سال جاری کیفیت آموزش ارتقا پیدا کند. نتیجه این تصمیمات را در پایان سال در امتحان نهایی و کنکور آشکار خواهد شد و بحرانی در پایان سال خواهیم داشت.

کارشناس آموزش و پرورش درخصوص شاخصه‌های معلم کارآمد توضیح داد: معلم کارآمد معلمی است که با نحوه مدیریت اصولی کلاس درس آشنا، به دانش محتوایی درس مسلط بوده و بتواند ارتباط موثری با دانش‌آموز برقرار کند. در واقع هر معلم کارآمدی به ۶ دانش مسلط است که یکی از آن‌ها پتاگوژی یا روش آموزگاری است. بعید می‌دانم که معلمان آموزش ندیده آشنایی چندانی با دانش تخصصی معلمی داشته باشند.

وی با اشااره به ریشه کمبود معلم در آموزش و پرورش ادامه داد: کمبود معلم ریشه تاریخی دارد و صحبت وزیر مبنی بر اینکه کمبودها به گذشته مربوط می‌شود، اشتباه نیست اما نبود برنامه‌ریزی درست در دوره مدیریت جدید هم در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

بیات افزود: در گذشته تعداد زیادی از معلمان باسابقه بدون برنامه، بازنشسته شدند و در مقابل برنامه‌ریزی جدی برای دانشگاه فرهنگیان شکل نگرفت که بتواند معلمان بیشتری را تربیت کند. من منکر سبقه تاریخی نمی‌شوم اما بی‌تدبیری مجموعه مدیریتی جدید هم بحران را تشدید کرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در سال جاری ۲۰ هزار مدیر مدرسه را تغییر داد و بسیاری از آن‌ها خود را بازنشسته کردند و با وجود اینکه پیش بینی می‌شد موجی از بازنشستگی وجود داشته باشد اما برنامه‌ای برای جایگزینی وجود نداشت.

کارشناس آموزش و پرورش معتقد است که مدیران دانش و سواد مدیریت نیروهای انسانی را ندارند و در منطقه‌ای با تراکم و در منطقه‌ای با کمبود معلم مواجه هستیم. وی افزود: از جهتی زمان‌بندی اشتباه و برنامه‌ریزی غیراصولی آزمون‌های استخدامی باعث شد که این آزمون‌ها با تاخیر برگزار شوند و پذیرفته‌شدگان بسیار دیر و بدون دوره وارد کلاس درس شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1205086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =