فواد ایزدی: آمریکا تمایلی برای اصلاح روابط با ایران ندارد 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکا بعد از کودتای ۲۸ مرداد، فرصت بسیاری برای اصلاح روابط خود با ایران در اختیار داشت، ولی هرگز تمایلی برای این کار نداشت. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در برنامه موریانگی (نشست بررسی نفوذ آمریکا در دانشگاه‌ها براساس اسناد لانه جاسوسی) که امروز ۱۴ آبان‌ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: تمام کشورها در حوزه دیپلماسی علمی برنامه دارند. موضوع نفوذ آمریکا در دانشگاه‌های ایران نیز ذیل این نوع دیپلماسی تعریف می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بیانیه بسیج اساتید درباره حماسه ۱۳ آبان / رویداد تسخیر لانه جاسوسی و طوفان الاقصی به هم شباهت دارند

وی گفت: ارتباط گیری با دانشگاه‌های کشور هدف مختص آمریکا نیست، بلکه تمام کشورها از دیپلماسی علمی استفاده می‌کنند. اصل این موضوع مشکلی ندارد ولی نحوه استفاده از این نوع دیپلماسی، مهم است.

ایزدی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز باید از دیپلماسی علمی استفاده کند و واقعیت‌های دانشگاه‌های سراسر کشور را به سایر کشورهای دنیا نشان دهد.

این کارشناسی منطقه گفت: دیپلماسی علمی ذیل دیپلماسی عمومی نرم تعریف می‌شود. آمریکا به علت داشتن رسانه‌های قوی توانست در دیپلماسی علمی موفق باشد.

وی گفت: دیپلماسی علمی یا دیپلماسی آکادمیک دارای جذابیت خاصی است که آمریکا از این موضوع استفاده کرده و در مقطعی توانسته بین دانشگاه‌های کشورمان نفوذ کند.

ایزدی تصریح کرد: اگر کشوری بخواهد در کشور دیگر نفوذ کند، در ابتدا باید نخبگان آن کشور هدف را شناسایی کرده و به سمت خود بکشاند. مثلا آمریکا برای نفوذ در ایران، دانشجویان را مورد هدف قرار داد یا به دانشجویان ایرانی به سادگی ویزا می‌دهند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اسناد لانه جاسوسی قابل مطالعه است. این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است.

وی افزود: آمریکا قبل از تسخیر لانه جاسوسی، مقدار قابل توجهی از اسناد را نابود کرد. بنابراین آمریکا با آمادگی کامل، حجم و موضوع اسناد را مدیریت کرده بود. وقتی از اسناد لانه جاسوسی صحبت می‌شود، باید بدانیم که اسناد مهم معدوم شده و بخشی از این اسناد توسط دانشجویان خط امام کشف شده است.

اسناد کشف شده از لانه جاسوسی آمریکا قابلیت تبدیل شدن به مقاله علمی_ دانشگاهی را دارند

ایزدی ادامه داد: به عقیده بنده، بخش قابل ملاحظه‌ای از اسناد کشف شده از لانه جاسوسی آمریکا هنوز خوانده نشده است. این در حالی است که این اسناد قابلیت تبدیل شدن به مقاله علمی_ دانشگاهی را دارند.

این کارشناس روابط بین‌الملل مطرح کرد: آمریکا بعد از کودتای ۲۸ مرداد، فرصت بسیاری برای اصلاح روابط خود با ایران در اختیار داشت، ولی هرگز تمایلی برای این کار نداشت.

وی با ذکر مثالی تصریح کرد: مثلا آمریکا می‌توانست شاه را اواخر دوران پهلوی مدیریت کند چراکه دست نشانده خودشان بود؛ اما چنین کاری نکرد.

ایزدی گفت: ساواک را آمریکا تاسیس کرد و نیروهای آن را آموزش دادند. در حالیکه می‌توانست به جای تاسیس چنین سازمانی، در روابط خود تجدید نظر کنند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: زمانیکه آمریکا متوجه جدی بودن انقلاب در ایران شد، نوعی دودستگی بین سیاست مداران آن ایجاد شد. برخی اعتقاد داشتند کشوری که نوکر آمریکا است، اگر دچار تحول سیاسی شود، آمریکا نباید با دولت جدید هم پیمان شود. برخی دیگر هم معتقد بودند که آمریکا نباید نسبت به این تغییر و تحولات بی‌تفاوت باشد. بنابراین دشمنی با انقلاب شکل گرفت.

وی مطرح کرد: دشمنی آمریکا با ایران از سال ۵۷ آغاز نشد؛ بلکه خصومت، سنگ اندازی، تبلیغ منفی علیه دولت‌ها و انقلاب اسلامی توسط آمریکا از سال ۱۳۳۲ آغاز شد.

وی افزود: آمریکا در زمان دولت رونالد ریگان نیز دچار اشتباه شد. به این معنا که به جای حمایت از ایران و اصلاح روابط خود با کشورمان، به طرفداری از حسین صدام و عراق در جنگ تحمیلی پرداخت.

ایزدی با اشاره به استعمار شهرک نشینی در جهان ادامه داد: در حال حاضر ما شاهد تمدن غرب و شعارهای حقوق بشری آمریکا در کشتار مردم بی‌دفاع غزه هستیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: استعمار شهرک نشینی به این معناست که اول زمین را تصرف کرده و سپس افراد بومی را قتل عام می‌کنند. استعمار سرزمین یعنی کشوری را تصرف و افراد بومی را به عنوان کارگران ارزان قیمت استفاده می‌کنند.

وی گفت: افراد در جمهوری اسلامی آزاد هستند که به غرب و سیاست‌های غربی علاقمند شوند. البته امیدوارم دانشجویان قبل از ایجاد علاقمندی نسبت به تمدن غربی آگاهی کامل کسب کنند.

آمریکا در ایران سفارت ندارد؛ اما دسترسی‌اش به دانشجویان و استادان ایرانی نسبت به ۴۰ سال پیش، هزار برابر شده است

بیژن پیروز عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه این نشست اظهار کرد: دانشگاه‌هایی در آمریکا تاسیس شدند تا جوانان سایر کشورها را تحت عنوان دانشجو جذب کرده و به آنان مدرک دهند. 

وی افزود: آمریکا در راستای دیپلماسی علمی، برخی صندلی‌های دانشگاه‌های مطرح این کشور را خریداری کرده و در اختیار افرادی از آفریقا یا ایران قرار می‌دهد. 

پیروز افزود: فارغ التحصیل خارجی دانشگاه‌های مطرح آمریکا، وقتیکه به کشور خود بازگردند، روابط دو کشور را بهبود می‌دهند. این موضوع، هدف آمریکا از دیپلماسی علمی است. 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در اسناد کشف شده از لانه جاسوسی آمده است که آمریکایی‌ها از دانشگاه‌های کشورهای همسایه ایران استفاده می‌کردند. یعنی دانشجویان ایرانی را برای حضور در همایشی دعوت کرده تا با آمریکایی ها ملاقات داشته باشند. 

وی افزود: نفوذ در افکار دانشجویان اکنون هم وجود دارد ولی افراد متوجه آن نیستند. 

پیروز با دکر مثالی تصریح کرد: مثلا به اصغر فرهادی دوتا جایزه اسکار دادند تا افکار افراد را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین دو تا جایزه نوبل هم به ایرانیان دادند. 

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه برخی موضوعات در دانشگاه‌های ایران خالی است، افزود: مثلا پایان نامه یا رساله دکتری درباره جهاد دانشگاهی یا شورای نگهبان در ایران نداریم؛ اما در دانشگاه‌های خارجی این پایان‌نامه‌ها موجود است. 

وی گفت: آمریکا در حال حاضر در ایران سفارت ندارد ولی دسترسی این کشور به دانشجویان و استادان ایرانی نسبت به ۴۰ سال پیش، هزار برابر شده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1205147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =