معرفی ۳۶ محصول نانویی توسط واحد شیراز دانشگاه آزاد

واحد شیراز دانشگاه آزاد در نمایشگاه نانوی امسال ۳۶ محصول خود را شامل نانومواد، تجهیزات صنعتی و آزمایشگاهی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ این دستگاه‌ها در «مرکز تحقیقات فمتو» تولید شده‌اند که یکی از این مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی است که مجوز فعالیت آن به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز سپرده شده است.

به گفته سعید پرهوده، رئیس مرکز تحقیقات فمتو، یکی از دستگاه‌های این مرکز که در صنعت تجاری‌سازی شده، دستگاه تصفیه پساب به روش ECF است که هم‌اکنون در صنایع مختلفی مانند شیمیایی سینا، پتروشیمی شیراز، شرکت قند مینو و شرکت مانی‌ماس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش ECF یا «انعقاد و شناورسازی الکتریکی» از جمله فرآیندهای تصفیه فاضلاب است که با نام های دیگری همچون «الکتروفلوتاسیون» و «الکتروکواگولاسیون» نیز شناخته شده است. تمرکز اصلی این فرآیند بر انعقاد و لخته‌سازی ذرات معلق در فاضلاب است و با انرژی الکتریکی این عملیات را انجام می‌دهد.

این دستگاه پساب‌های صنعتی را تصفیه و آن را به آب قابل استفاده در صنعت تبدیل می‌کند و در نتیجه هم برای محیط زیست مفید است و هم باعث بازگشت آب به چرخه صنعت می‌شود.

دستگاه «رآکتور فتوکاتالیستی آلاینده‌های گازی» یکی دیگر از ابزارهای مهم این مرکز تحقیقات است که چهار واحد از آن ساخته شده و در صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی سینا راه‌اندازی شده است. این دستگاه خروجی گازی کارخانه‌ها را که حاوی آلاینده‌های گازی است، تصفیه می‌کند و از ورود آلاینده‌های صنعتی به هوای محیط جلوگیری می‌کند.

دستگاه فیلتر الکترواستاتیک یا «رسوب‌دهنده ایستابرقی» یا Electrostatic precipitator دستگاه دیگر این مرکز است که به گفته دکتر پرهوده، با استفاده از ایجاد میدان الکتریکی ذرات گرد و غبار را از خروجی دودکش‌های کارخانه‌ها جمع‌آوری می‌کند. این فیلتر طی دو مرحله عمل جداسازی ذرات را انجام می‌دهد. در مرحله اول ذرات معلق در هوا پس از عبور از کرونای تخلیه که ناحیه کوچکی در فیلتر است و با نور بنفش مشخص می‌شود باردار می‌شوند. در مرحله دوم این ذرات که به بار اشباع خود رسیده‌اند توسط یک میدان‌الکتریکی قوی از جریان هوا جدا می‌شوند و به سوی یک الکترود که جهت خنثی‌سازی بار این ذرات به کار می‌رود، حرکت می‌کنند و در آنجا با از دست دادن بار خود روی یک بستر مناسب ته‌نشین می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

معرفی پوشاک با رویکرد پایداری توسط واحد الکترونیک تهران دانشگاه آزاد

دستگاه «تولید نانوالیاف به روش الکتروریسی» دستگاهی است که با استفاده از محلول پلیمری و پیش‌ماده انواع نانوالیاف‌ را از مواد مختلف سنتز می‌کند. عملکرد دستگاه به این شکل است که اختلاف پتانسیلی بین الکترودها ایجاد می‌شود تا قطعات پلیمری در این فضا شتاب بگیرند و کشیده شوند و به شکل الیاف درآیند.

به گفته دکتر پرهوده، این دستگاه در صنایع مختلف کاتالیستی یا فیلتراسیون‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاکنون ۲۰ دانشجو در دانشگاه آزاد واحد شیراز با کمک این دستگاه کار پژوهشی پایان‌نامه خود را انجام داده و فارغ‌التحصیل شده‌اند.

بقیه دستگاه‌های این مرکز دستگاه‌های آزمایشگاهی هستند که از میان آنها می‌توان به رآکتو تولید نانوذرات فلزی به نام EEW، رآکتور تولید نانوذرات اکسید فلزی APD، رآکتور سنتز نانوذرات به روش لیزر ابلیشین اشاره کرد.

به گفته دکتر پرهوده، پژوهشگران مرکز تحقیقات فمتو برحسب نیاز صنعت و رفع مشکلات صنعتی فعالیت می‌کنند و با توجه به ارتباط نزدیکی که با صنعت دارند، پروژه‌های خود را مستقیما از صنعت می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =