مقاومت عراق آماده اعزام نیرو برای جنگ غزه است / پایگاه‌ها و تجهیزات آمریکا در تیررس مجاهدین

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به آمادگی برخی جریان‌های مقاومت عراق به ویژه جریان صدر برای اعزام نیرو به غزه گفت: افزایش فشار جریان مقاومت بر آمریکایی‌ها می‌تواند به طور مستقیم فشار بر رژیم صهیونیستی را افزایش دهد و ترمز تندروی‌های آنها را بکشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، گروه‌های مقاومت عراق در واکنش به همراهی آمریکا با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، بلافاصله پس از آغاز جنگ 7 اکتبر حمله به پایگاه‌های امریکا در منطقه به ویژه در عراق و سوریه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این موضوع نگرانی مقامات آمریکایی را همراه داشته و وزیر امور خارجه این کشور را برای گفتگو و رایزنی در این خصوص به منطقه کشاند. آنتونی بلینکن –وزیر امور خارجه امریکا- در سفر خود به عراق با نخست وزیر این کشور نیز دیدار کرد. اگرچه جزئیات زیادی در مورد این دیدار و اهداف سفر وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد که با تدابیر شدید امنیتی انجام شد، منتشر نشده است اما گفته می‌شود که هدف او رایزنی در خصوص تحولات غزه و تلاش برای هدف قرار گرفتن پایگاه‌های امریکایی در منطقه توسط گروه‌های مقاومت عراق بوده است. به منظور بررسی اهداف سفر این مقام آمریکایی و همچنین تحرکات مقاومت عراق در قبال جنگ غزه گفتگویی با دکتر تورج افشون–استاد دانشگاه و کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

وقتی همراهی با اسرائیل کار دست واشنگتن می‌دهد / تداوم حملات به پایگاه‌های آمریکا

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- ارزیابی شما از آخرین تحولات غزه و تقابل مقاومت با رژیم صهیونیستی چیست؟

در خصوص آخرین وضعیت تحولات غزه و جنگ نامتقارن و نابرابر میان رژیم صهیونیستی علیه گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه حماس باید گفت که چند متغیر و فاکتور مهم بر روند آینده این موضوع تاثیرگذار خواهد بود. نخست بحث تغییر کابینه یا دولت نتانیاهو و دوم بحث فشار جریان‌های مقاومت عراقی، یمنی، حزب الله لبنان بر آمریکایی‌ها از طریق هدف قرار دادن پایگاه‌ها، تجهیزات و نظامیان آمریکایی در منطقه و نکته مهمتر توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌های جدید و جدی مقاومت در فلسطین است.

با توجه به جمع‌بندی‌ها و تحلیل برخی کارشناسان، تغییر دولت در رژیم صهیونیستی تا حدودی قطعی است ولی به نظر می‌رسد مخالفان نتانیاهو نیز اگر حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آمریکا استمرار داشته باشد، به تداوم جنگ علیه فلصسینی‌ها به ویژه در غزه تمایل دارند. اما نکته مهم این است که به هر حال رژیم صهیونیستی از حماس شکست سختی متحمل شده و دیوار امن ترسیم شده مزمن آنها در طول سالیان متمادی فروریخته است؛ همچنان که هیمنه آنها از ابعاد سیاسی، نظامی، اطلاعاتی-امنیتی، روانی-اجتماعی و ... تا حد بسیار زیادی از دست رفته است و ترمیم آنها به زودی و راحتی امکانپذیر نیست.

بنابراین در موضوع متغییر نخست تاثیرگذار باید اذعان کرد که فرمان اصلی در دست آمریکایی‌هاست و به نظر می‌رسد آمادگی برای تغییر کابینه و دولت را به نتانیاهو گوشزد کرده است. در این موضوع اظهارات برخی وزرای مرتبط با کابینه نتایاهو مبنی بر «بمباران اتمی» غزه نیز بر مشکلات و چالش‌های کابینه نتایاهو افزوده و فشارها را برای رفتن این دولت تشدید کرده است. دولت بعدی رژیم از هر جریان یا گروهی باشد، به نظر می‌رسد تضعیف حماس را همچنان در دستور کار قرار خواهد داد ولی رویکرد طرف آمریکایی را نیز مدنظر قرار خواهد داد.

- گروه‌های مقاومت عراق از همان آغازین روزهای جنگ غزه وارد عمل شده و بارها پایگاه‌های آمریکا را در عراق و سوریه مورد هدف قرار داده‌اند. از نظر جنابعالی احتمال افزایش این حملات وجود دارد؟

در خصوص تشدید فشار بر آمریکا در منطقه از طریق انجام عملیات علیه پایگاه‌ها و نظامیان آمریکایی باید اشاره و تاکید کرد که چنین وضعیتی کاملا می‌تواند بر معادلات جنگ غزه تاثیرگذار باشد. از این رو، تا کنون فشارهای جریان‌های مقاومت عراقی بر پایگاه‌های مهم آمریکا در شرق فرات (سوریه) مهم و اثرگذار بوده و می‌توان گفت پیام‌های مهمی را به آمریکایی‌ها منتقل کرده است. بر اساس اقدامات و اظهارات مقامات آمریکایی به ویژه سفرهای برخی مقامات آنها که آخرین آن سفر دوره‌ای بلینکن بوده، می‌توان این مهم را مورد توجه و تامل قرار داد.

بنابراین، به طور کلی معادلات جنگ غزه بیشتر از همه متغیرها مرتیط با رویکرد آمریکایی‌هاست. همانگونه که سیدحسن نصرالله –رهبر مقاومت لبنان- در سخنرانی روز جمعه اشاره کردند، آمریکایی‌ها در تحریم رژیم صهیونیستی به منظور استمرار حمله به غزه نقش مهمی دارند و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در حال حاضر می‌توانند میزان دیوانگی و وحشیگری رژیم صهیونیستی را کاهش یا افزایش دهند. اما آنچه مسلم است، افزایش فشار جریان مقاومت بر آمریکایی‌ها –چه عراقی، چه یمنی و یا حزب الله لبنان- می‌توان به طور مستقیم فشار بر رژیم صهیونیستی را افزایش دهد و ترمز تندروی‌های آنها را بکشد.

البته فاکتورهای مهم دیگر از جمله ظرفیت و پتانسیل‌های خود جریان مقاومت فلسطینی و اخیرا فاکتور افکار عمومی جهانی بر معادلات آینده اثرگذار است.

- چقدر این احتمال وجود دارد که مقاومت عراق به طور مستقیم وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شده و نیرو اعزام کند؟

آنچه مسلم است، توان و ظرفیت جریان‌های مقاومت عراقی –یا یمنی، لبنانی و حتی فلسینی‌های خارج از سرزمین‌های اشغالی- تحت تاثیر برخی فاکتورها و متغییرها از جمله حاکمیت و رویکرد برخی کشورهای عربی و کشورهای متبوع خودشان است. از این زاویه، به نظر می‌رسد اعزام یا عدم اعزام نیرو برای صحنه نبرد به برخی متغییرهای مهم وابسته است. البته برخی جریان‌های مقاومت به ویژه جریان صدر در عراق اعلام کرده که اگر چهار کشور عراق، اردن، سوریه و لبنان اجازه دهند، ما برای نبرد نیرو اعزام خواهیم کرد.

همچنین برخی دیگر از گروه‌ها و جریان‌های عراقی –در صورت برداشته شدن موانع- حاضر به اعزام نیرو به مرزهای درگیری هستند. البته به نظر می‌‎رسد جریان‌های مقاومت عراق در وضعیت و شرایط کنونی فشارها و ظرفیت خود را علیه تجهیزات و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به ویژه سوریه پای کار آورده‌اند. به همین دلیل آمریکایی‌ها از این حیث به شدت نگران تشدید این وضعیت هستند که در سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عراق به خوبی قابل مشاهده بود.

- فکر می‌کنید مهمترین اهداف سفر وزیر امرو خارجه آمریکا به عراق چیست و آیا ان احتمال وجود دارد که وی از طریق فشار به دولت عراق خواستار کاهش عملیات‌های مقاومت شود؟

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به بغداد که از نگرانی بابت تهدیدهای جریان‌های مقاومت حالت جنگی به خود گرفته بود و حین ورود به فرودگاه جلیقه ضدگلوله به تن کرده بود، شب یک‌شنبه با آقای شیاع السودانی –نخست وزیر عراق- در خصوص موضوعات مهم منطقه‌ای از جمله تحولات غزه مذاکره داشته است. وی که پیش از سفر عراق به اردن رفته بود، احتمالا در مورد حمله جریان‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌ها و نظامیان آمریکایی با آقای سودانی گفتگو داشته است. همچنین به نظر می‌رسد بلینکن حامل پیام‌هایی برای طرفین درگیری بوده است.

در واکنش به حضور بلینکن در عراق، مقتدی صدر درخواست کرد که عراقی‌ها به ویژه هوادارانش به منطقه سبز هجوم ببرند. همچنین بسیاری از تظاهرکنندگان و معترضان به سفر این مقام آمریکایی در میدان التحریر بغداد تجمع کردند و سفر وی را محکوم کردند.

عراقی‌ها در تجمع خود در میدان التحریر بغداد تصاویر، جو بایدن را همراه پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به آتش کشیدند. البته بسیاری از جریان‌ها و گروه‌های مقاومت عراقی از جمله «اصحاب الکهف»، «النجباء» و «کتائب حزب الله» با صدور بیانیه خواستار بسته شدن سفارت آمریکا در عراق به مثابه یک منبع تروریسم و اتاق تاریک شدند که کل عملیات‌های تروریستی در آن برنامه‌ریزی و هدایت می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205311

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =