سکوت دولت‌های غربی در قبال تحولات غزه عامل تداوم جنایات اسرائیل

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شانگهای با اشاره به موضع چین مبنی بر آتش‌بس فوری در جنگ غزه تصریح کرد: سکوت دولت‌های غربی در قبال تحولات غزه نشان دهنده همراهی آنها با اسرائیل است که عامل خارجی مهمی برای ادامه خشونت‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه نه تنها با واکنش شدید ملت‌های مسلمان مواجه شده حتی موجب خشم عمومی در سرتاسر جهان شده و برخی کشورها اقدامات اسرائیل را محکوم کرده‌اند. در همین راستا، مقامات چینی از جمله وزیر امور خارجه این کشور ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی، خواستار توقف هر چه سریعتر جنگ شده و از مقامات آمیریکایی خواسته بودند تا نقش مسئولانه‌تری در این ارتباط ایفا کنند. به منظور بررسی بیشتر مواضع چین در قبال تحولات غزه، مصاحبه‌ای با خانم دکتر «جیانوی هن» -استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شانگهای- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

مقاومت عراق آماده اعزام نیرو برای جنگ غزه است / پایگاه‌ها و تجهیزات آمریکا در تیررس مجاهدین

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- موضع دولت و ملت چین در قبال جنایت‌های اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه چیست و افکار عمومی تا چه اندازه نسبت به این موضوع حساس هستند؟

موضع دولت چین در قبال مسئله فلسطین و اسرائیل کاملا روشن بوده و پکن خواهان آتش بس، از سرگیری مذاکرات صلح و اجرای راه حل دو کشوری است. چین هیچ منافع خودخواهانه‌ای در موضوع فلسطین و اسرائیل ندارد. موضع پکن حمایت از غیرنظامیان، آتش بس و پایان جنگ، بازکردن مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه، جلوگیری از بحران انسانی بزرگتر، از سرگیری گفتگوها و مذاکرات سیاسی، بازگشت موضوع فلسطین به مسیر درست -یعنی راه حل دو دولتی و تحقق صلح و ثبات پایدار در خاورمیانه است. مردم چین نیز به موضوع فلسطین و اسرائیل توجه زیادی دارند و از موضع دولت چین در این زمینه حمایت می‌کنند.

- با توجه به قدرت چین در عرصه بین المللی چقدر این ظرفیت وجود دارد که این کشور با استفاده از ابزارهای سیاسی بین المللی نسبت به توقف جنایت‌های اسرائیل اقدام کند؟

چین با هدف آرام کردن اوضاع و توقف جنگ غزه با بسیاری از کشورهای خاورمیانه تلاش‌های دیپلماتیک انجام داده و چندین بار با اسرائیل ارتباط برقرار کرده است. کشور ما همچنین به نقش سازمان ملل متحد در حل مسئله فلسطین و اسرائیل اهمیت زیادی می‌دهد. چین به‌عنوان ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری، از این فرصت برای سوق دادن موضوع فلسطین و اسرائیل در جهتی عادلانه و اخلاقی استفاده خواهد کرد.

- همانطور که مستحضرید اسرائیل در حال انجام یک نسل‌کشی در غزه است، فکر می‌کنید چرا غربی‌ها در برابر این مسئله سکوت کرده و حتی برای آنها سلاح ارسال می‌کنند؟

جنایات اسرائیل در نوار غزه مظهر سیاست قدرت است که بر زورگویی به ضعیفان تکیه دارد. سکوت کشورهای غربی نشان می‌دهد که آنها در واقع در مناقشه فلسطین و اسرائیل در کنار اسرائیل هستند که عامل خارجی مهمی برای ادامه خشونت اسرائیل علیه غزه است. این امر همچنین نشان می‌دهد که عوامل غیرقابل پذیرش و ناعادلانه در نظم سیاسی بین المللی به طور موثر بهبود نیافته و از بین نرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =