۶۰ درصد اقدام کنندگان به خودکشی مبتلا به افسردگی هستند

اقدام به خودکشی چندین برابر آمار خودکشی در کشور است و بنا به گفته نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران ۶۰ درصد این افراد حین اقدام مبتلا به افسردگی اساسی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بنا به گفته حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران به ازای هر خودکشی کامل چیزی نزدیک به ۴۰ نفر فکر خودکشی و ۲۰ نفر اقدام به خودکشی داشته‌اند، بر این اساس آمار اقدام به خودکشی ۲۰ برابر آمار خودکشی است.

بیشتر بخوانید:

افسردگی بحران رایج پس از طلاق/ آمار خودکشی در مردان مطلقه بیشتر از زنان است

امیر حسین جلالی ندوشن رئیس کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان سال گذشته درباره آمار خودکشی گفته: «در چند سال گذشته حدودا ۴۲۰۰ مرگ سالانه بر اثر خودکشی به ازای جمعیت کشور داشتیم»، براین اساس آمار اقدام به خودکشی ۲۰ برابر این مقدار است و کسانی که یک بار خودکشی می‌کنند، بیشترین احتمال خودکشی مجدد را دارند.

اصولا اقدام به خودکشی مهم‌ترین پیش بینی کننده خودکشی و نیز عامل خطر تکرار خودکشی است و به همین جهت نحوه برخورد اطرافیان با کسی که تجربه اقدام به خودکشی داشته اهمیت بسیاری دارد و نباید به سادگی از کنار آن‌ها گذشت. گاهی افرادی که تجربه اقدام به خودکشی داشته‌اند، مورد شماتت اطرافیان قرار می‌گیرند و در اثر این فشارها دوباره دست به خودکشی می‌زنند.

تغییر رفتارهایی که باید به آن حساس باشیم

شهرام علیزاده روانشناس از علائم هشداردهنده‌ای که اطرافیان فرد باید نسبت به آن آگاه باشند به ایسکانیوز گفت: برخی از رفتارها ممکن است نشان دهند که فرد در معرض خطر فوری خودکشی است؛ برای مثال هر گونه صحبت در مورد خودکشی، مرگ یا آسیب رساندن به خود، مانند کاش به دنیا نمی‌آمدم، بهتر است بمیرم نشانه‌هایی است که باید نسبت به آن هوشیار باشیم. یکی دیگر از نشانه‌ها جستجوی روشی یا جستجوی دسترسی به داروها یا اشیاء دیگری است که می‌تواند در اقدام به خودکشی استفاده شود.

علیزاده افزود: احساس درماندگی، ناامیدی و گیر افتادن و باور به اینکه هیچ چیز هرگز بهتر نخواهد شد یا تغییر نخواهد کرد، نشانه‌هایی هستند که اطرافیان می‌توانند در صورت مشاهده برای کمک به فرد وارد عمل شوند. افرادی که به سمت خودکشی می‌روند معمولا احساس بی ارزشی، گناه، شرم و نفرت از خود، احساس سربار بودن دارند. ملاقات یا تماس غیرمعمول یا غیرمنتظره با خانواده و دوستان، خداحافظی با مردم طوری که انگار دیداری در کار نخواهد بود، کناره‌گیری از دوستان و خانواده، افزایش انزوای اجتماعی، میل به تنها ماندن، افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر، رانندگی بی‌احتیاطی، ریسک‌های غیرضروری، احساس آرامش و شادی ناگهانی پس از افسردگی شدید می‌تواند به این معنی باشد که فرد تصمیم به خودکشی گرفته است.

۹۰ درصد کسانی که خودکشی می‌کنند مبتلا به یک اختلال روانپزشکی هستند

حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران گفته که بر اساس نتایج بررسی و مطالعات درباره خودکشی، حدود ۹۰ درصد کسانی که با خودکشی فوت می‌کنند، مبتلا به یک اختلال روانپزشکی هستند و ۶۰ درصد آن‌ها، حین اقدام مبتلا به افسردگی اساسی بوده‌اند.

از افسردگی به عنوان شایع‌ترین بیماری عصر حاضر نام می‌برند؛ بیماری که دنیای مدرن امروز با منزوی کردن هرچه بیشتر انسان‌ها به آن‌ها هدیه داده است.

علی ناظری دبیر علمی سی‌ونهمین کنگره روانپزشکان ایران گفته که طی ۲۶سال گذشته آمار این بیماری در کشور ما حدود دو برابر شده است که در مقایسه استانی به عمل آمده تهران با بیشترین تعداد ابتلا در صدر استان‌های کشور قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین عاملی که باعث افسردگی جوانان می‌شود رفتار خانواده است

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس و استاد دانشگاه درباره دلایل افسردگی و نحوه کنترل این موضوع به ایسکانیوز گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث افسردگی جوانان می‌شود، رفتار خانواده است. نداشتن رابطه سالم با خانواده، نبودن در محیط سالم و نداشتن امید، می‌تواند باعث افسردگی شود که این افسردگی مشکلات زیادی مانند اعتیاد، خودکشی، مهاجرت و غیره را با خود به همراه دارد. عامل بعدی نبود امکانات اولیه زندگی است که اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که آمار افسردگی در جوانان بیشتر است.

استاد دانشگاه عنوان کرد : برای پیشگیری از افسردگی باید به مادران باردار آموزش داد تا برای کمتر شدن اضطراب و آسیب به جنین چه کارهایی انجام دهند. عامل بعدی کمک کننده به پیشگیری از افسردگی، افزایش آگاهی والدین است که باید بیاموزند در هر دوره از زندگی چگونه می‌توانند با فرزندانشان ارتباط بگیرند که منجر به افسردگی آنان نشود.

تفاوت افسردگی در کودکان و نوجوانان

وی افزود: نکته سوم، شناختن سریع افسردگی و اقدام به درمان آن است در دوران کودکی افسردگی را می‌شود در شلوغ کردن و ناهنجاری کودک دید دقیقا برخلاف بزرگسالی که افسردگی با گوشه‌نشینی همراه است. نکته بعدی این‌ است که اگر ما در نظام آموزشی به کار گروهی بیشتر توجه کنیم، باعث می‌شود جوان ما بیاموزد مشکلاتش را با جمع حل کند.

استاد دانشگاه گفت: آخرین نکته این است که مسئولین باید این وضعیت نابه‌سامانی که در جامعه به وجود آمده است را سریع‌تر حل و امکانات تفریحی آموزشی و ورزشی برای جوانان فراهم کنند. وقتی نتوانیم امکانات لازم را برای جوانان فراهم کنیم، نمی‌توانند ازدواج کنند و سن ازدواج بالا می‌رود و به جمعیت مجردهای مطلق اجباری افزوده می‌شود و موقعیت‌هایی که یک فرد باید با همسر و فرزندش تجربه کند، به صورت تجردی تجربه می‌کند و این هم عامل مهمی است که اگر شرایط ازدواج آسان و راحت فراهم شود در درمان افسردگی موثر است.

وی در رابطه با درمان افسردگی اظهار کرد: با ورزش، کار مناسب، روان درمانی و تفریح مناسب و مراجعه به روانپزشک می‌شود افسردگی را به صورت ریشه‌ای حل کرد.

به گزارش ایسکانیوز، استفاده نکردن مردم از خدمات سلامت روان زمینه‌ساز افزایش افسردگی و خودکشی خواهد شد. یک مانع کلیدی برای استفاده از خدمات سلامت روان در ایران، انگ مرتبط با مشکلات روانی است. این در حالی است که بین سواد سلامت روان و انگ رابطه معکوس وجود دارد، به گونه‌ای که هر چه سواد سلامت روان در جامعه کمتر باشد، انگ در آن جامعه بیشتر است. از جهتی هزینه بالای این خدمات هم مزید بر علت شده تا مراجعه به روانشناس کم باشد و اگر این خدمات زودتر تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و فرهنگسازی‌ درباره ارتقای سلامت روان در دستور کار دولت باشد، آمار افسردگی و اقدام به خودکشی ناشی از آن هم کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1205479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =