مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها : دستور جلب نتانیاهو صادر شود

مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با صدور بیا‍نیه‌ای خطاب به دادستان دیوان بین‌المللی کیفری خواستار صدور دستور شناسایی مرتکبان جنایت‌های متعدد در غزه و صدور دستور جلب نتانیاهو شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با صدور بیا‍نیه‌ای خطاب به کریم اسد احمد خان دادستان دیوان بین‌المللی کیفری خواستار صدور دستور تسریع تحقیقات در غزه، شناسایی مرتکبان جنایت‌های متعدد و صدور دستور جلب نتانیاهو شد.

بیشتر بخوانید:

درخواست دانشگاهیان ایران از آزادگان جهان / دنیا نظاره‌گر نسل‌کشی اسرائیل است

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: تعیین شما به عنوان دادستان جدید دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ و تشکیل یک کارگروه تحقیق اختصاصی درخصوص بررسی جنایات علیه مردم فلسطین، امیدواری به احیای عدالت و بی‌کیفرمانی مجرمان بین‌المللی و ناقضین حقوق بنیادین بشر و حقوق بشردوستانه را مضاعف کرد. لیکن پیشرفت کند تحقیقات و عدم نتایج ملموس از عملکرد کارگروه اختصاصی و عدم اعلام موضوع شفاف درخصوص جنایات ارتکابی در فلسطین، نگرانی عمیقی در ناتوانی دیوان کیفری بین‌المللی در پیشگیری از وقوع جنایات جدید و بی‌کیفرمانی مجرمان را در بین عدالت‌جویان جهان دامن زده است.

در این بیانیه تاکید شده است: جنایات اخیر که پس از هفت اکتبر سال جاری (۲۰۲۳) در جلوی چشم جهانیان در غزه در صفحات تلویزیون در حال اتفاق است قلب هر انسان باوجدانی را به درد می‌آورد. اشغالگران علی‌رغم تعهد به پایبندی به اصول حقوق بین‌الملل به موجب کنوانسیون‌های سال ۱۹۴۹ ژنو و پروتکل‌های الحاقی آن، میثاق حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، میثاق حقوق سیاسی و مدنی، کنوانسیون حقوق کودک در نقض حقوق بشر و نقض شدید حقوق بشردوستانه همچون کشتار غیر نظامیان، کوچ اجباری، تخریب زیرساخت‌ها، حملات عمدی علیه مناطق پرجمعیت مثل بیمارستان‌ها، مدارس، قطع آب و برق، گرسنگی‌دادن انسان‌ها، کشتن زنان، کودکان و سال‌خوردگان، استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف، کشتن مستقیم خبرنگاران، قساوت و سنگدلی را به نهایت رسانده و در سکوت سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری خصوصاً دیوان کیفری بین‌المللی هر روزه بر ابعاد جنایات خود می‌افزایند.

در این بیانیه تصریح شده است: عدالت‌خواهان جهان از شرق و غرب، شمال و جنوب دنیا گرفته حتی در داخل کنگره آمریکا اعتراض خود را که نشان از وجدان پاک جامعه جهانی به این جنایات است هر روز و شب فریاد می‌زنند. سفر اخیر شما به مرز رفح در مصر و اطلاع نزدیک از جنایات و نقض شدید حقوق بشردوستانه و ارتکاب جنایات جنگی، نسل‌کشی، تجاوز و قتل توسط اشغالگران که به موجب اساسنامه رم در صلاحیت تکمیلی و اختصاصی ICC می‌باشد، لزوم پیگیری سریع قانونی و شروع به تحقیقات میدانی، رسیدگی و صدور بیانیه علیه مرتکبان این جنایات مذکور را می‌طلبد.

در این بیانیه عنوان شده است: عدالت‌خواهان جهان انتظار دارند همان نقشی را که در مورد وضعیت اکراین ایفاء کردید در مورد فلسطین نیز با فوریت به انجام رسانید درغیراین صورت تبعیض در رسیدگی به وضعیت‌های مشابه در کشورهای مختلف، جانبداری از جنایت‌کار و بی‌طرف نبودن در جنایات فلسطین، چون تیری قلب فرشته عدالت را نشانه خواهد گرفت. در سخنرانی اخیر خود پس از سفر به رفح از همه سازمان‌های مردم نهاد (NGO) درخواست نمودید مدارک و مستندات خود را برای شروع به رسیدگی به جنایات به شخص جنابعالی و دفتر دادستان ICC ارسال کند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها به عنوان یک نهاد علمی و غیردولتی و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد در ایران و کشورهای مختلف جهان با تأثر عمیق و شدید از جنایات وحشیانه اشغال‌گران در غزه ضمن اعلام همکاری با جنابعالی و دفتر دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی جهت ارسال هرگونه مستندات و مدارک جنایات اتفاق افتاده توسط اشغالگران در غزه، از شما می‌خواهیم با دستور اکید بر پیگیری و تسریع تحقیقات، شناسایی مرتکبان جنایت‌های متعدد، صدور دستور جلب و پیگیری آنان خصوصاً نتانیاهو، ضمن پاسخگو نمودن مقامات جنایتکار دولت اشغالگر اسراییل، تعهد خود را در عمل به حمایت از اصول عدالت بین‌المللی و رسیدگی مؤثر به جنایات بین‌المللی در فلسطین نشان داده و راه را برای صلح عادلانه و پایدار در منطقه حساس غرب آسیا هموار کنند. با تشکر از توجه شما به این موضوع حیاتی و دردناک امروزی، مشتاقانه منتظر پاسخ و اقدام قاطع از سوی شما بوده تا ما را به جهانی در صلح، امنیت و عدالت نزدیک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =