وزارت علوم در زمینه کرسی های آزاداندیشی فعال تر عمل کند / ضرورت استفاده از نخبگان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزارت علوم در زمینه کرسی های آزاداندیشی فعال تر عمل کند و معاونت فرهنگی اجتماعی در این زمینه برنامه‌هایی را تدوین کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر درباره جنگ غزه اظهار کرد: مردم غزه ظلم غیرعقلانی را تحمل می‌کنند، متاسفانه به کودکان، زنان و مجروحان غزه رحمی نمی‌کنند، با اینکه دولت‌های آمریکایی و غربی دم از حقوق بشر می‌زنند اما اجازه ورود غذا و دارو به غزه را نمی‌دهند، رژیم صهیونیستی با وقاحت اعلام می‌کند که بیمارستان‌ها تخلیه شود چون می خواهد آنجا را بمباران کند، مقصر این اتفاقات آمریکا و دولتهای غربی هستند ولی الحمدلله روز به روز شکستشان نمایان تر می شود، همین رژیم صهیونیستی علاوه بر ظلم به غزه به مردم ایران ظلم داشت، شهدای هسته ای مانند شهید شهریاری، احمدی روشن، رضایی نژاد و فخری زاده به دستور رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، در اغتشاشات اخیر جنگ ترکیبی به راه انداختند تا جوانها را به سمت جنایات سوق دهند آمریکا و رژیم صهیونیستی تجزیه ایران را می خواهند، باید هویت سبوعیت و درندگی اینها را پی برد چراکه به تعبیر ملاصدرا اینها دیگر حیوان ناطق درنده هستند.

بیشتر بخوانید:

تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز استانی با ریاست دانشگاه مادر

وی در ادامه درباره هویت جمعی و وقت گذاری اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی دو دسته هستند، برخی از اعضا علاوه بر حضور در جلسات شورا، وقت کافی برای حضور در ستادها و شوراهای اقماری می گذارند، برخی دیگر که مسئولیت های مهم و مشغله های متعدد دارند، از ظرفیت دستگاه شان برای کمک به برنامه های شورا استفاده می کنند، تعداد اندکی هم فقط در جلسات شورا حضور منظم دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حضور ۱۰ ماهه خود در این شورا گفت: از زمانی که مسئولیت دبیری به بنده محول شده غیر از یک درس مباحثه ای در حوزه علمیه تهران بقیه فعالیت ها از جمله تدریس در حوزه علمیه قم، دانشگاه، حضور در هیئت ها و شوراها را تعطیل کرده ام و روزانه ۱۴ تا ۱۶ ساعت کار مداوم انجام می دهم.

خسروپناه درباره اثرگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل کلان کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار عرصه علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی ماموریت دارد، چهار ماموریت نیز نسبت به این عرصه‌ها دارد که شامل راه بینی یا رصد، راهبردی یا سیاست گذاری، راهبری یا هدایت گری و راه سنجی می شود.

وی درباره وجهه قرارگاهی شورا و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: شورای عالی امنیت ملی تصمیمات امنیتی کشور را اتخاد می کند و ستاد کل نیروهای مسلح مصوبات این شورا را دریافت برای اجرایی سازی آن تمهیدات لازم را در نظر می گیرد و به یگان ها ابلاغ می کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی همین رویکرد را در حوزه علم و فرهنگ باید انجام دهد، با این تفاوت که هم خودش سیاست ها را وضع و هم باید بر اجرای آن نظارت کند، در این زمینه دستگاه های اجرایی و تشکل های مردمی یگان های اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

بهره گیری از حکمرانی شبکه‌ای برای اجرایی سازی مصوبات

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر هدایتگری و راهبری، ادامه داد: هدایت گری و راهبری با دستور کار نمی کند و حکمرانی هرمی در زمینه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند نتیجه بخش باشد، بنابراین ما حکمرانی شبکه ای را دنبال می کنیم، به این صورت که در جریان تدوین سندها و سایر مصوبات علاوه بر دستگاه های مربوطه از جبهه های مردمی و نخبگان نیز استفاده می کنیم.

خسروپناه درباره عملیاتی سازی این رویکرد عنوان کرد: در این زمینه ستادهای چهارگانه علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، خانواده و زنان و تعلیم و تربیت ایجاد شده، در ذیل این ستادها ۱۲۰ میز تخصصی با مسئولیت نخبگان هر موضوع تشکیل شده است تا بتوانند در موضوعات مختلف سیاستگذاری های لازم صورت دهند، بنابراین برای اولین بار ارتباط وثیقی با جبهه های مردمی فراهم شده است، اینگونه اجرای مصوبات هم تضمین می شود چراکه همه ذینفعان در تدوین مصوبات مشارکت داشته اند.

وی اضافه کرد: مثلا در حوزه صنایع دستی ۲۹۹ صنعت دستی در کشور وجود دارد متاسفانه با وجود این ظرفیت سند صنایع دستی تدوین نشده است، اگر این سند به درستی تدوین شود بر معیشت مردم نیز اثر می گذارد و تنوع صنایع دستی ایران نیز شناسانده می شود چراکه ایران جز معدود کشورهای دارای صنایع دستی فراوان است، هم اکنون سازمان میراث فرهنگی در حال تدوین این سند است و بیش از هزار و ۳۰۰ فعال حوزه صنایع دستی نیز در تدوین این سند مشارکت دارند.

نباید به بهانه تعارض منافع رجوع به متخصص را بی‌معنا کرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این شائبه که حضور تشکل های ذی‌نفعان ممکن است که تعارض منافع در تدوین اسناد ایجاد کند، مثلا در مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی این شائبه مطرح بود که پزشکان در اجرای سیاست‌های افزایش ظرفیت آموزش پزشکی موثر هستند، بیان کرد: اگر استفاده از متخصص فن در موضوعات مختلف را با تعارض منافع جمع ببندیم دیگر اساس رجوع به متخصص بی‌معنا می شود، باید در امور تخصصی به متخصصان مراجعه کنیم. پزشکان فراوانی در کشور داریم که حتی مطب ندارند و مشغول طباطبت در بیمارستان‌های دولتی یا تدریس در دانشگاه ها هستند، بنابراین نمی توان با این رویکرد به موضوع استفاده از متخصص نگاه کرد، از طرفی مجموعه نظرات کارشناسی دریافت می شود و در نهایت در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم نهایی گرفته می شود.

وی با اشاره به گزارش اخیر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قبل از اینکه این گزارش در صحن شورا مطرح شود، ارزیابی های دقیقی از سوی دبیرخانه از این دانشگاه صورت گرفت، در زمینه ارزیابی ها از نظرات اساتید در فرهنگستان های مختلف نیز استفاده می شود، همگی این رویکردها اجازه آسیب تعارض منافع در تصمیم گیری ها را به حداقل می رساند.

خسروپناه درباره طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون اکثر بخشهای سند تحقق پیدا کرده است، یکی از کلید واژه های مهم این سند ستادمحوری بود که با ایجاد ستادهای چهارگانه تحقق پیدا کرد، در این مسیر آیین نامه ستاد خانواده و زنان اصلاح شد، شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقا پیدا کرد، رئیس این شورا به عضویت حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خواهد آمد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: همچنین بر اساس سند تحول برخی از شوراهایی که رویکرد تصدی گری داشتند و در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده بودند باید به نهادهای مربوطه انتقال پیدا می کردند، که بر این اساس شورای توسعه قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی منتقل شد، شورای تحول علوم انسانی به وزارت علوم و هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به فرهنگستان علوم واگذار شد.

وی افزود: امیدوارم تا پایان یکسال حضور بنده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول به طور کامل اجرایی شود. این سند، سند محکمی است و برای تدوین آن زحمات زیادی کشیده شده است، این سند قبل از دبیری بنده در دوران دکتر عاملی به تصویب رسیده و بنده متعهد به اجرای آن هستم.

خسروپناه درباره کارکرد خانه ملی گفتگوی آزاد و تفاوت آن با کرسی های نظریه پردازی و کرسی های آزاداندیشی گفت: بیش از ۷ هزار کرسی نظریه پردازی و ترویجی در کشور برگزار شده که مختص اساتید است؛ استادان می توانند نظریات علمی خود را در این کرسی های به بحث و تبادل نظر بگذارند، هم اکنون مدیریت هیئت کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به فرهنگستان علوم انتقال یافته است، از زمان حضور دکتر مخبر به عنوان رئیس فرهنگستان علوم شاهد اتفاقات خوبی هستیم که منجر به پیشرفت و بالندگی فرهنگستان شده است. کرسی های آزاد اندیشی مختص دانشجویان است که به عنوان مثال در دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان به خوبی برگزار می شود. جهاد دانشگاهی نیز کرسی های آزاداندیشی خوبی برگزار می کند، توقع‌مان از وزارت علوم این است که در زمینه فعال تر عمل کند و معاونت فرهنگی اجتماعی در این زمینه برنامه هایی را تدوین کند.

وی افزود: خانه ملی گفتگوی آزاد نیز بر نخبگان غیر دانشگاهی نظیر هنرمندان، فعالان فرهنگی و سیاسی تمرکز دارد تا این افراد بتوانند در فضایی آزادانه و امن نظرات خود را بیان کنند، چراکه این رویکرد در دانشگاه ها وجود دارد و کرسی های آزاداندیشی بدون هیچ خط قرمزی دانشجویان نظرات خود را بیان می کنند و بدون اینکه نهادهای امنیتی دخالت داشته باشند، خوشبختانه به خردجمعی مناسبی در این زمینه دست یافته ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: ساختمانی را برای خانه ملی گفتگوی آزاد آماده شده که در جلسه آینده شورا درباره آن بحث خواهیم کرد، همچنین نیاز است که اساسنامه این خانه اصلاح شود.

ضرورت ایجاد نظام مسائل کشور برای اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی

دبیر شورای عالی انقلاب درباره تاکید مقام معظم رهبری در زمینه پرهیز از مقاله محوری بیان کرد: دیدار اخیر مقام معظم رهبری با نخبگان دیدار عمیقی بود و نکات مهمی در این دیدار مطرح شد، در پی تذکرات مطرح شده در زمینه آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی چند جلسه مفصل در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد تا آیین نامه ارتقا جدید با رویکرد حل مسئله تدوین شود.

خسروپناه متذکر شد: اعضای هیات علمی باید مقاله بنویسند و تحقیق کنند، اما اصالت مقاله، نباید مهم قلمداد شود بلکه مقاله باید در راستای حل مسائل کشور باشد، در این زمینه نیاز است نظام مسائل کشور تدوین شود، در این زمینه دانشگاه های آزاد و امام حسین(ع) اقدامات خوبی انجام داده اند که می تواند مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: با رویکرد حل مسئله می توانیم مقالات را به سمت نیازهای کشور سوق دهیم، باید از مسئله به مقاله برسیم. در جلسه اخیر ستاد علم و فناوری موضوع مقاله در آئین نامه ارتقا مورد بحث قرار گرفت و با عقل جمعی به دستاوردهای خوبی دست یافته ایم. مقرر شده وزارت علوم آیین نامه ارتقا را نهایی کند پس از نهایی شدن آن به سرعت آن را مصوب خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان این گفتگو درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه قرآنی گفت: تمام سیاست های مورد نیاز قرآنی تدوین شده، تنها به راهبری در حوزه قرآن نیاز داریم که برعهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی مستقر در سازمان تبلیغات اسلامی است، با اجرای درست سیاست ها ان‌شاءلله بتوانیم به چشم انداز ۱۰ میلیون حافظ قرآنی دست یابیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =