جدی‌ترین نشانه‌های افسردگی در آقایان

افسردگی یک وضعیت جدی سلامت روان است که بر احساس، تفکر و مدیریت فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد. افسردگی از هر ۸ مرد ۱ نفر را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، افسردگی یک بیماری روانی جدی است که بر احساس، تفکر و انجام فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد. ممکن است باعث شود احساس غمگینی، تحریک پذیری یا پوچی داشته باشید و لذت یا علاقه خود را نسبت به چیزهایی که معمولاً از آنها لذت می برید از دست بدهید. در حالی که گاهی اوقات احساس ناراحتی طبیعی است، اگر به مدت ۲ هفته یا بیشتر این احساس را داشته باشید ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

بیشتر بخوانید:

مصرف ویتامین D و تاثیر آن بر هورمون‌های شادی بدن

هنجارهای اجتماعی که مردانگی را تعریف می کنند، مانند صحبت نکردن در مورد احساسات یا ناراحت نشدن، گاهی اوقات می تواند اذعان به افسردگی را برای مردان سخت کند.

افسردگی در مردان چقدر شایع است؟

افسردگی از هر ۸ مرد ۱ نفر را در مقطعی از زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد. افسردگی می تواند فردی را در معرض خطر خودکشی قرار دهد.

علت افسردگی در مردان

افسردگی می تواند توسط طیف وسیعی از عوامل ایجاد شود و هر فردی شرایط منحصر به فردی دارد.

در برخی افراد، رویدادهای چالش برانگیز زندگی یا مسائلی مانند مرگ یکی از اعضای خانواده، مواجهه با بیکاری، سوء استفاده یا استرس در محل کار ممکن است باعث افسردگی شود.

گاهی اوقات یک رویداد، مانند طلاق یا از دست دادن شغل، می تواند باعث افسردگی شود، اگر فرد از قبل در معرض خطر باشد.

اگر موارد زیر را دارید ممکن است در معرض افسردگی باشید:

شما یکی از اعضای نزدیک خانواده مبتلا به افسردگی دارید.
شما یک وضعیت پزشکی جدی دارید.
شما شخصیتی دارید که مستعد افسردگی است، مثلاً اگر زیاد نگران هستید یا یک کمال گرا هستید.
شما مواد مخدر مصرف می کنید یا الکل زیاد مصرف می کنید.
همچنین تنهایی می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.همه گیری COVID-۱۹ باعث اختلال و انزوای اجتماعی برای بسیاری از افرادی شده است که ممکن است برای مدت طولانی از دوستان و خانواده دور باشند. این اتفاق می تواند منجر به افزایش خطر افسردگی شود.

گاهی اوقات، افراد بدون هیچ دلیل واضحی ممکن است دچار افسردگی شوند، اما فقط به این دلیل که دلیل مشخصی وجود ندارد، به این معنی نیست که شما افسردگی را تجربه نمی کنید.

علائم افسردگی در مردان
علائم افسردگی در مردان شامل تغییر در نحوه تفکر، احساس یا رفتار آنها است؛ علائم فیزیکی افسردگی نیز ممکن است دیده بشود.

به عنوان مثال، ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

تحریک پذیری، عصبانیت یا ناامیدی
احساس غمگین بودن یا پوچی
ناامید شدن
بلاتکلیفی
درماندگی
گناهکار شناختن خود
ممکن است به افکار منفی فکر کنید، مانند:

شما مهم یا ارزشمند نیستید. (عزت نفس پایین)
مردم بدون شما وضع بهتری خواهند داشت.
زندگی ارزش زیستن ندارد.
زندگی شما لذت بخش نیست.
ممکن است متفاوت رفتار کنید برای مثال، با:

بیرون رفتن با دوستان یا خانواده را به تعویق می اندازید.
آنطور که معمولاً در محل کار یا مدرسه حاضر می شدید، دیگر حاضر نمی شوید.
از کار یا فعالیت های ورزشی فرار می کنید.
فعالیت هایی را که معمولاً منتظر آنها هستید انجام نمی دهید.
اتکا به مواد مخدر یا الکل برای گذراندن روز دارید.
عدم توانایی در تمرکز شما را رنج می دهد.
رفتار بی پروا دارید.
همچنین ممکن است علائم فیزیکی را تجربه کنید مانند:

مشکل در خواب یا احساس خستگی
تغییر اشتها با یا بدون کاهش یا افزایش وزن
احساس ضعف یا ناخوشی
از دست دادن میل جنسی یا عملکرد
سردرد
درد عضلانی
ناراحتی معده
تقریباً همه گاهی برخی از این علائم را تجربه می کنند. اگر علائم شما اغلب ظاهر می شود یا از بین نمی رود، ممکن است افسردگی را تجربه کنید.

در حالی که هر فرد مبتلا به افسردگی می تواند هر یک از این علائم را تجربه کند، مردان و زنان تمایل دارند آنها را متفاوت تجربه کرده و گزارش کنند. مردان بیشتر در مورد علائم فیزیکی افسردگی، مانند احساس خستگی یا کاهش وزن صحبت می کنند، نه اینکه بگویند احساس ضعف و افسردگی دارند.

برخی از افرادی که افسردگی را تجربه می کنند فکر می کنند زندگی آنها ارزش زیستن ندارد یا اینکه دیگران بدون آنها وضعیت بهتری خواهند داشت. افرادی که افسردگی را تجربه می کنند بیشتر با احتمال خودکشی جان خود را از دست می دهند.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشک باشم؟

اگر به مدت ۲ هفته یا بیشتر علائم افسردگی دارید یا نگران هستید که ممکن است افسرده باشید، باید با روانپزشک صحبت کنید. پزشک شما می تواند شما را ارزیابی کند و در صورت لزوم با شما برای ایجاد یک برنامه درمانی سلامت روان همکاری کند.

اگر گهگاه علائم افسردگی را تجربه می‌کنید یا فقط احساس ضعف می‌کنید، می‌توانید با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تماس بگیرید تا با آنها صحبت کنید یا حتی برای انجام کاری که از آن لذت می‌برید با هم بیرون بروید.

مهم است که به انجام کارهایی که معمولاً شما را خوشحال می کنند، ادامه دهید، حتی اگر در حال حاضر به آنها علاقه ندارید. در نهایت، با حمایت مناسب، دوباره لذت خواهید برد و احساس بهتری خواهید داشت.

چگونه می توانم به یک مرد مبتلا به افسردگی کمک کنم؟

اگر فکر می کنید که یک دوست مرد یا یکی از اعضای خانواده ممکن است افسردگی را تجربه کند، می توانید به آنها کمک کرده و از آنها حمایت کنید.

برای برخی از مردان به اشتراک گذاشتن احساسات بسیار دشوار است، اما شما می توانید با شروع گفتگو در مورد عملکرد آنها و نشان دادن اینکه می خواهید از آنها حمایت کنید به آنها کمک کنید.

گاهی اوقات مردان مبتلا به افسردگی ممکن است احساس کنند که نمی خواهند به دنبال کمک بگردند زیرا این نوع رفتار "مردانه" نیست. در چنین شرایطی، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به آنها یادآوری کنید که افسردگی یک وضعیت سلامت روان جدی اما رایج است که احتمالاً به خودی خود بهتر نمی شود.

در واقع مردان فکر می کنند اگر پای آنها شکسته یا بریدگی بدی داشتند، انتظار نداشتند که بدون کمک پزشکشان بهبود پیدا کنند و این در مورد افسردگی نیز صادق است.

افسردگی در مردان چگونه درمان می شود؟

اگر افسردگی را تجربه می کنید، پزشک می تواند به شما در ایجاد یک برنامه درمانی سلامت روان کمک کند. برنامه شما ممکن است شامل انواع مختلفی از درمان ها بسته به علائم شما و شدت آنها باشد.

راه‌های اصلی درمان افسردگی از طریق دارو، درمان‌های روان‌شناختی، درمان‌های تحریک مغز و خودیاری یا درمان‌های جایگزین (مکمل) است.

دارو
داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده خلق و خو بر فرآیندهای شیمیایی در مغز که خلق و خوی شما را کنترل می کنند، تأثیر می گذارند. به طور معمول ۴ تا ۶ هفته طول می کشد تا موثر باشند.

درمان های روانشناختی

طیف گسترده ای از درمان های روانشناختی برای افسردگی وجود دارد، مانند:

رفتار درمانی شناختی (CBT)
درمان بین فردی (IPT)
روان درمانی
مشاوره
اگر افسردگی را تجربه می کنید، پزشک ممکن است یکی از این نوع درمان ها را به تنهایی یا همراه با انواع دیگر درمان ها توصیه کند.

درمان های تحریک مغز

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک روش غیر تهاجمی است که با استفاده از یک سیم پیچ الکترومغناطیسی روی پوست سر قرار می گیرد تا سلول های عصبی مغز را که خلق و خو را کنترل می کنند، تحریک کند.

درمان تشنج الکتریکی (ECT) شامل یک تحریک الکتریکی مختصر مغز در زمانی است که فرد تحت بیهوشی است. این دارو برای درمان انواع خاصی از افسردگی، از جمله افسردگی شدید که به دارو پاسخ نداده است، استفاده می شود.

خودیاری و درمان های جایگزین

طیف وسیعی از تکنیک‌های خودیاری و درمان‌های جایگزین یا مکمل را می‌توان برای درمان افسردگی به تنهایی یا همراه با انواع دیگر درمان‌ها مورد استفاده قرار داد.

همه انواع افسردگی را نمی توان با استفاده از این روش ها به تنهایی درمان کرد، بنابراین مهم است که با پزشک خود برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی برای سلامت روان که برای شما کارساز باشد، همکاری کنید. خودیاری و درمان های جایگزین عبارتند از:

مراقبه

تغذیه سالم و ورزش منظم
اجتناب از الکل و مواد مخدر
یوگا
طب سوزنی

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1205702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =