آخرین وضعیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در پنج بخش گفت: این سند اکنون در مرحله اعتباربخشی قرار دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی محبی در نشست تبیین نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که با حضور جمعی از مدیران کل و کارشناسان و صاحبنظران حوزه ستادی وزارت آموزش وپرورش در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، ضمن تشریح سابقه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: در پی راهنمایی و تذکر رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت‌ سال جاری مبنی بر اینکه دلیل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نداشتن نقشه راه است، تدوین این نقشه راه در ۲۸ خرداد سال جاری به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش محول شد.

بیشتر بخوانید

آموزش و پرورش هنوز آمار دقیقی از میزان کمبود معلم ندارد

وی تصریح کرد: اکنون با تلاش‌های جدی صورت‌ گرفته، نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و به همه استان‌ها برای اظهار نظر ارسال شده و اکثر استان‌ها نیز آن را بررسی و نظرات خود را به پژوهشگاه ارسال کرده‌اند و این نقشه راه در حال حاضر در مرحله اعتباربخشی قرار دارد.

نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و در مرحله اعتباربخشی است

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همچنین گفت: این جلسه نیز در جهت قوام‌بخشی به همان اعتبارسنجی با حضور و مشارکت همه صاحبنظران این عرصه است تا همه ابهات آن رفع شود و بتوانیم در نهایت ۲ اتفاق را رقم بزنیم.

وی افزود: نخست آنکه بتوانیم بودجه ۱۴۰۳ را کاملا نهادینه‌شده به سمت اجرایی کردن سند تحول سوق دهیم و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ما جای خود را پیدا کند تا دغدغه اجرا نداشته باشیم و دوم اینکه این برنامه را در سامانه برنامه‌ریزی وزارتخانه آموزش و پرورش به شکل کامل مستقر کنیم.

محبی ادامه داد: هدف این است که با استقرار نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده هم‌ّوغم تمامی دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت، از صدر تا ذیل آموزش و پرورش یعنی از وزیر تا مدرسه، اجرایی شدن سند شود و بتوانیم در مواقع لازم با شاخص‌های دقیق بگوییم که سند به چه میزان اجرا شده و در کجا نیز نیازمند اصلاح است و در کل خروجی آن چه بوده است.
وی همچنین نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دارای پنج بخش شامل کلیات، بازآرایی برنامه‌های زیرنظام‌ها، اجرا، ارکان اجرا و شرح وظایف و همچنین نظارت، پایش و بهبود برشمرد و افزود: بخش کلیات نیز شامل مقدمه، تبیین مساله، روش‌شناسی، مدل مفهومی و عملیاتی است.

نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و در مرحله اعتباربخشی است

وی یادآور شد: البته خیلی از برنامه‌های سند، مقطعی نیستند و بعد از برنامه هفتم هم ادامه خواهند داشت اما می‌خواهیم تا پایان برنامه هفتم بگوییم آن تکالیفی که زمان‌دار است و سند از ما خواسته و بستر را فراهم می‌کند در مقطع پنج‌ ساله همه را انجام می‌دهیم و بعد به صورت طبیعی برنامه‌هایی که استمرار دارد باید نتیجه‌اش در سال‌های بعد پیگیری تا در جای خود اجراشود.

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در خصوص فرآیند تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز گفت: این نقشه راه با مشورت گرفتن از صاحبنظران و متخصصان حوزه مدیریت راهبردی مدیریت منابع انسانی مدیریت آموزش و پرورش کشور و حضور متخصصان رشته‌های مختلف مدیریت تدوین و تصویب آن نیز در شورای ستاد راهبری تحول وزارت آموزش و پرورش بوده است.

به گفته وی، تدوین نقشه راه، تشکیل کارگروه، بررسی پژوهش‌ها و نسخه‌های قبلی که در خصوص اجرای سند تنظیم شده بود، مرور شیوه‌نامه‌ها و نظام‌های اجرای اسناد تحولی، تدوین فهرست عناوین و مولفه‌های نقشه راه اجرای سند، سفارش پژوهش فوری در الگوی مدرسه تراز سند تحول، سفارش مطالعات فوری برای تدوین پیوست‌ها و نگاشت‌های قانونی و حقوقی و بازتدوین برنامه‌های تهیه‌شده در کارگروه مرکزی و اصلاح و نهایی کردن آن و ارسال برای شورای ستاد تحول و بررسی و تصویب آن در شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات وزیران از جمله اقدامات درفرآیند تدوین نقشه سند تحول بنیادین بوده است.

کد خبر: 1206223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =