آینده بورس چگونه رقم خواهد خورد؟ / احتمال فتح قله ۳ میلیونی در بهار ۱۴۰۳

یک کارشناس بازار سرمایه درباره روند شاخص بورس پیش‌بینی کرد: بورس طی هفته جاری و آینده متعادل‌ و خنثی پیگری می‌شود، با این حال احتمال دستیابی به شاخص ۳ میلیونی تا بهار ۱۴۰۳ وجود دارد.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز درباره وضعیت بورس اظهارکرد: بازار سرمایه دو روز ابتدایی هفته جاری را منفی آغاز کرد و دیروز نیز با توجه به اینکه شاخص سبز بود، نمی‌توان از آن به عنوان بازار خوب یاد کرد. همچنین با بررسی روند بازار سرمایه در طول سه هفته گذشته، ارزش معاملات خرد در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیگیری شده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه برای هفته جاری و آینده رونق معاملاتی پایینی را شاهد باشد، به طوری که روند معاملاتی به صورت متعادل و خنثی دنبال خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بورس کالا چیست؟

وی با بیان اینکه برخی افراد با حجم نقدینگی و دسترسی خود به اخبار و اطلاعات در حجم‌های بالا ولی در تعداد کم اقدام به خرید سهام در بازار سرمایه می‌کنند که همین امر سبب ایجاد رشد در ارزش معاملات خرد در قالب موج اول می‌شود، افزود: سایر فعالان بازار با تعداد بالا ولی در حجم کم اقدام به خرید سهام‌های مورد توجه در موج اول می‌کنند که این اتفاق در قالب موج دوم منجر به رشد بیشتر ارزش معاملات می‌شود که در مجموع سبب رشد شاخص بورس می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با بررسی روند در طول مدت سه هفته گذشته، ارزش معاملات خرد در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیگیری شده است، بنابراین بازار سرمایه برای هفته جاری و هفته آینده از رونق کمی برخوردار است و روند معاملاتی به صورت متعادل و خنثی دنبال خواهد شد.

وی گفت: با بررسی قیمت‌های ابتدایی و انتهایی هفته گذشته می‌توان دریافت که در اکثر سهام‌های بازار روند متعادل و خنثی دنبال شده، به طوری که اثر خود را در شاخص کل بورس نشان داده است. بنابراین باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، نمی‌توان رمق چندانی برای رشد بازار متصور شد با این حال احتمال می‌رود وضعیت به‌صورت خنثی دنبال شود.

الیاس‌کردی درباره روند بورس پس از وقوع تنش در منطقه اظهار کرد: بازار سرمایه قبل از تنش‌های موجود در خاورمیانه با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو بوده که در اثر وقوع تنش در منطقه سبب رکود موقتی در بازار سرمایه شد، اما پس از آنکه منابع مختلف داخلی و بین‌المللی نقش ایران را در جنگ حماس و اسرائیل کم‌رنگ عنوان کردند و همچنین پس از جدی شدن اخبار آتش‌بس بازار سرمایه روند بازگشت به شرایط قبل از تنش را با بازاری مثبت و منفی در جهت رسیدن به تعادل دنبال کرد.

وی با بیان اینکه رابطه مستقیمی میان شاخص دلار و بورس وجود ندارد و واکنش بازار سرمایه به شاخص دلار به صورت پیش واکنش و اغراق‌آمیز است، گفت: از آنجایی که تصور عمومی بر این است که با افزایش یا کاهش ریالی نرخ دلار بازار سرمایه نیز باید متاثر از آن دچار تغییر شود،‌ اما تاثیر شاخص دلار بر بازار سرمایه به‌صورت درصدی و حداقل از ۱۰ درصد لحاظ می‌شود، به علاوه اینکه بازار سرمایه در اثر تغییر نرخ دلار واکنش بیشتری را از خود نشان می‌دهد.

الیاس‌کردی با تاکید بر اینکه نرخ دلار به میزان فروش نفت ایران وابسته است، اظهار کرد: براساس گزارش‌هایی که درباره فروش نفت ایران وجود دارد شرایط مناسبی را در این باره شاهد هستیم همچنین براساس پیش‌بینی‌ها انتظار فروش نفت ایران در ادامه سال مثبت خواهد بود در این صورت دولت تمایل دارد نرخ ارز را کنترل کنند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پیش‌بینی نرخ دلار در محدوه ۷۰ هزار تومان برای اواخر سال دور از انتظار است، اظهار کرد: در صورت توانایی لازم برای دسترسی به منابع ارزی حاصل از فروش نفت نرخ‌های ۷۰ هزار تومانی که برای دلار توسط برخی کارشناسان برای اواخر امسال پیش‌بینی می‌شود محقق نخواهد شد، بنابراین دولت سیزدهم همانند دولت‌های گذشته سیاست سرکوب نرخ ارز را دنبال خواهد کرد با این وجود با توجه به تنش‌های سیاسی موجود و اخبار ضدونقیضی که در این رابطه وجود دارد نمی‌توان به صورت قطعی در مورد نرخ دلار اظهار نظرکرد، اما بر اساس تحلیل‌هایی که از میزان فروش نفت ایران وجود دارد، با پیشی گرفتن حجم فروش نفت ایران از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌توان ضریب نرخ رشد دلار را بسیار کُند پیش‌بینی کرد.

به گفته الیاس‌کردی، دست‌یابی به توافق دوباره برجام امکان‌پذیر بود، اما با وقوع تنش در منطقه و جنگ روسیه و اوکراین امکان رسیدن به توافقی در سطح برجام دور از انتظار خواهد بود، با این حال با توجه به روند مثبتی که در فروش نفت ایران مشاهده می‌شود و تحلیلگرهای نفتی نیز به آن اذعان دارند می‌توان به وجود توافق‌های موقت و در سطح پایین‌تری میان ایران و آمریکا پی برد.
وی با اشاره به بهبود سیاست خارجی ایران با همسایگان خود اظهار کرد: روابط ایران با همسایگان خود به‌طور محسوسی بهبود پیدا کرده است، با این حال با توجه به شرایط موجود ظرفیت لازم برای رسیدن به توافق نهایی در سریع‌ترین زمان ممکن برای ایران و آمریکا وجود ندارد.

کارشناس بازار سرمایه درباره بودجه ۱۴۰۳ توضیح داد: بودجه باید طوری تدوین شود که رونق تولید را در پی داشته باشد، با این حال تثبیت روند تولید در کشور باید در بودجه ۱۴۰۳ مورد توجه قرار بگیرد از طرف دیگر نیز این تصور که بودجه به گونه‌ای نوشته شود که مناسب شرایط بازار سرمایه باشد را نمی‌توان قبول کرد چرا که بودجه باید در جهت بهبود شرایط تولید و اقتصاد کشور تدوین شود تا از این طریق بتواند اثر خود را بر بازار سرمایه بگذارد، با این وجود انتظار یکسانی به نسبت بودجه سالجاری از بودجه سال ۱۴۰۳ وجود دارد که تاثیر آن نیز بر بازار سرمایه خنثی خواهد بود.

الیاس‌کردی شفاف‌سازی درباره اعلام عمومی برنامه عرضه‌های اولیه در بورس اوراق بهادار را گامی مهم در دستیابی به اهداف سازمان در این راستا عنوان کرد و گفت: شفاف‌سازی درباره عرضه‌های اولیه بدون در نظر گرفتن شرایط بازار در جهت تامین مالی شرکت‌ها که از وظایف این سازمان است، می‌تواند به اهداف سازمان مبنی بر عرضه‌های مستمر در بازار سرمایه کمک بسیاری کند. با این وجود بی‌برنامگی درباره عرضه‌های اولیه در سازمان بورس وجود دارد که با تعیین تقویم اقتصادی می‌توان امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تری را برای معاملات سهامداران فراهم کرد.

کارشناس بازار سرمایه همچنان روند بلند مدت بازار سرمایه را جذاب پیش‌بینی کرد و در ادامه افزود: روند کوتاه مدت بورس با پذیرش ریسک‌ها و با تحلیل بازار در برخی سهم‌ها مثبت ارزیابی می‌شود، بنابراین امیدواریم بازار سرمایه در بهار سال آینده شاخص سه میلیونی را پشت سر بگذارد.

کارآموز خبرنگاری: احسان محمودی

انتهای پیام/

کد خبر: 1206495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =