هزینه سفر به سوریه به ۲۵ میلیون تومان رسید

با توقف سفرهای زیارتی به سوریه پس از ادامه ناآرامی‌ها در این کشور، برخی از افراد با راه‌اندازی کاروان غیرمجاز زائران را با ۲۵ میلیون تومان به سوریه اعزام می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،‌ سفر به سوریه در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت از ماه گذشته با حملات رژیم اشغالگر قدس به فرودگاه‌های دمشق و حلب متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

ترفند جدید کلاهبرداری از زائران سوریه

با توجه به نبود امنیت لازم برای حضور زائران، سازمان حج و زیارت هم دیگر اعزامی به سوریه نداشته است. با این وجود، برخی از افراد در قالب کاروان غیرمجاز در حال جذب زائران به منظور تشرف به سوریه هستند.

این کاروان‌ها در نبود اعزام‌ها رسمی، هزینه‌های متفاوتی هم از زائران می‌گیرند. علی حیدری، یکی از مدیران کاروان‌های غیرمجاز سوریه می‌گوید: هزینه سفر یک هفته‌ای به سوریه ۲۵ میلیون تومان است و زائران از لاذقیه به دمشق می‌روند و در این مدت هم در دمشق اسکان پیدا می‌کنند.

همچنان پروازی به دمشق انجام نمی‌شود

پروازهای دمشق همچنان برقرار نشده است و با بسته بودن این فرودگاه، برخی از پروازها به لاذقیه منتقل شده است. از ایران هم دو شرکت هواپیمایی که یکی داخلی و دیگری سوری است، هر هفته به سوریه پرواز دارد. البته به دلیل محدودیت در پرواز داخلی و گرانی پرواز سوری، و مهم‌تر از همه نبود امنیت لازم برای حضور زائران کشورمان، سفرهای زیارتی به سوریه به صورت رسمی همچنان انجام نمی‌شود.

سازمان حج و زیارت مسؤولیتی درباره اعزام‌های غیررسمی به سوریه ندارد

با این وجود، برخی از افراد که در سایه نبود سفرهای رسمی در حال جذب و اعزام زائران هستند، بدون توجه به امنیت آنها برنامه سفر را برای روزهای آینده قطعی کرده‌اند. در کنار بالا بودن هزینه سفر، این افراد هیچ رابطه رسمی با سازمان حج و زیارت ندارند. بر همین اساس، در صورت همراهی با چنین کاروان‌ها و بروز مشکلات، مسؤولان سازمان حج و زیارت تعهدی نداشته و نمی‌توانند پاسخگوی زائران باشند.

سفر ترکیبی سوریه ـ لبنان با وجود ناامن بودن منطقه

عباس محمدی، یکی دیگر از کاروان‌های غیرمجاز سوریه هم برای ایام ولادت حضرت رقیه سلام الله علیها برنامه‌ریزی و کاروان ۲۵ نفره راه‌اندازی کرده است. او با اشاره به اینکه در این سفر ما برنامه لبنان هم برای مشتاقان داریم، می‌گوید: هزینه سفر سوریه ۲۲ میلیون تومان است که در صورت سفر یک روزه به لبنان ۱۵۰ دلار به این مبلغ افزوده می‌شود.

محمود فاتحی، یکی از افرادی که با این کاروان‌های راهی سوریه شده است، می‌گوید: شاید از نظر اسکان و تغذیه همراهی با این کاروان‌ها بهتر باشد، اما آنها اصلا رفت و آمد زائران را کنترل نکرده و حتی در یکی از سفرها، برخی از زائران به اطراف دمشق رفته و با مشکلاتی مواجه شده بودند. برای همین هم وقتی به کشور برگشتند، به سازمان حج و زیارت رفتند تا شکایت کنند، اما هیچ رسیدگی انجام نشد.

هزینه‌های اعلام شده از سوی کاروان‌های غیرمجاز سوریه در حالی است که سفرهای زیر نظر سازمان حج و زیارت با مبلغ حدود ۱۴ میلیون تومان انجام می‌شد. در همان زمان هم کاروان‌های غیرمجاز زائران را با هزینه‌های ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان اعزام می‌کردند.

انتقال رایگان مسافران پرواز سوری از لاذقیه به دمشق

البته برخی هم‌اکنون مدعی هستند که هزینه خودرو از لاذقیه تا دمشق بالاست. در حالی که شرکت هواپیمایی سوری اعلام کرده به صورت رایگان زائران و مسافران را از فرودگاه لاذقیه به دمشق منتقل می‌کند. بر همین اساس، دیگر نباید هزینه‌ جداگانه‌ای از زائران به بهانه گرانی اتوبوس یا ماشین بین شهری دریافت شود.

زائران که با کاروان‌های غیرمجاز به سوریه می‌روند فقط در دمشق حضور دارند و به سایر شهرهای سوریه یا حتی اماکن زیارتی دیگر شهرهای این کشور سفر نمی‌کنند. در سال‌های گذشته که داعش بر سوریه سیطره نیافته بود و سفرهای زمینی هم صورت می‌گرفت، بسیاری از زائران به حلب و رأس‌الحسین در این شهر هم می‌رفتند، اما اکنون همه سفرها در دمشق خلاصه شده و زائران، فقط به حرم‌های حضرت رقیه و زینب سلام الله علیهما می‌روند.

وقتی زائران مجبورند با کاروان‌های غیرمجاز همراه شوند

مهدی مؤمنی، یکی از متقاضیان زیارت سوریه می‌گوید: چند ماه قبل برای سفر به سوریه برنامه‌ریزی و در کاروان هم ثبت‌نام کردم، اما به یکباره سفرها متوقف شد و اکنون هم که خانواده مشتاق تشرف به سوریه در ایام میلاد حضرت رقیه سلام الله علیها هستند، کاروان رسمی وجود ندارد و مجبوریم با کاروان‌های غیرمجاز به سفر برویم.

در اوایل سال جاری پس از سفر رئیس جمهور کشورمان و هیأت دولت به سوریه، مقرر شد سالانه ۵۰ هزار ایرانی به سوریه اعزام شوند. همچنین با توافق ایران و سوریه، امنیت زائران در دمشق از سوی سوری‌ها تضمین شد، اما پس از این تفاهم‌نامه حتی پنج هزار زائر هم از کشورمان به سوریه اعزام نشد. با شدت گرفتن درگیری‌ها در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی، سفر به سوریه هم متوقف شد و هنوز زمان برقراری این سفرها مشخص نیست.

سفر به سوریه پس از برقراری امنیت در این کشور هم با فراز و نشیب‌هایی همراه بود. در سال ۹۸ حدود یک ماه سفرها موقت برگزار شد که با شیوع کرونا متوقف شد. از سال ۱۴۰۰ هم اعزام‌ها برقرار شد، به دلیل مشکل در فرودگاه دمشق و پس از آن نبود پرواز، محدودیت‌هایی در اعزام‌ها صورت گرفت. اکنون هم که اعزام رسمی به سوریه متوقف شده و سازمان حج و زیارت نیز زمان ازسرگیری اعزام‌ها را اعلام نکرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1206602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =