بورس هفته آینده به کدام سو خواهد رفت؟

در هفته‌ای که گذشت، بازار سرمایه روند نوسانی را تجربه کرد و در روزهای نخست روند نزولی داشت، اما با وجود افزایش شاخص، هفته جاری را با حدود ۱۷ هزار واحد کاهش نسبت به آخرین روز هفته گذشته به پایان رساند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس هفته جاری را با روند نوسانی سپری کرد و نهایتا کاهش ۱۷ هزار واحدی را در شاخص کل بورس شاهد بودیم. شنبه هفته جاری (بیستم آبان ماه) شاخص با کاهش حدود ۱۶۳۷ هزار واحدی نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته روی دو میلیون و ۵۴ هزار واحد ایستاد. روز دوم این هفته روند نوسانی کمتر از واحدی ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

بورس کالا چیست؟

دوشنبه هفته جاری این روند معکوس شد، چرا که شاخص کل در بازار سرمایه رشد دو هزار واحدی را داشت و عدد شاخص به یک میلیون و ۵۵ هزار واحد رسید.

اما در روز بعد، این شاخص با افت حدود ۱۰ هزار واحدی، روی دو میلیون و ۴۶ هزار واحد ایستاد. نهایتا بازار سرمایه روز چهارشنبه روند نزولی خود را ادامه داد و شاخص کل بورس با کاهش بیش از 7000 واحدی به دو میلیون و ۳۸ هزار واحد رسید.

فرابورس هم این وضعیت را تجربه کرد و در هفته‌ای که گذشت از ۲۵ هزار و ۴ واحد با کاهش ۲۸ واحدی به ۲۴ هزار و ۹۷۶ واحد رسید.

سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران، مخابرات ایران و غیره بیشترین تکرار را در میان نمادهای شاخص داشتند و بیشترین تاثیر را روی شاخص کل بورس گذاشتند.

پلیمر آریاساسول، ایران خودرو دیزل، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، گروه انتخاب الکترونیک آرمان و غیره نیز بیشترین تاثیر را روی شاخص فرابورس در هفته جاری گذاشتند.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز درباره وضعیت بورس اظهارکرد: بازار سرمایه دو روز ابتدایی هفته جاری را منفی آغاز کرد و دیروز نیز با توجه به اینکه شاخص سبز بود، نمی‌توان از آن به عنوان بازار خوب یاد کرد. همچنین با بررسی روند بازار سرمایه در طول سه هفته گذشته، ارزش معاملات خرد در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیگیری شده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه برای هفته جاری و آینده رونق معاملاتی پایینی را شاهد باشد، به طوری که روند معاملاتی به صورت متعادل و خنثی دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی افراد با حجم نقدینگی و دسترسی خود به اخبار و اطلاعات در حجم‌های بالا ولی در تعداد کم اقدام به خرید سهام در بازار سرمایه می‌کنند که همین امر سبب ایجاد رشد در ارزش معاملات خرد در قالب موج اول می‌شود، افزود: سایر فعالان بازار با تعداد بالا ولی در حجم کم اقدام به خرید سهام‌های مورد توجه در موج اول می‌کنند که این اتفاق در قالب موج دوم منجر به رشد بیشتر ارزش معاملات می‌شود که در مجموع سبب رشد شاخص بورس می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با بررسی روند در طول مدت سه هفته گذشته، ارزش معاملات خرد در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیگیری شده است، بنابراین بازار سرمایه برای هفته جاری و هفته آینده از رونق کمی برخوردار است و روند معاملاتی به صورت متعادل و خنثی دنبال خواهد شد.

وی گفت: با بررسی قیمت‌های ابتدایی و انتهایی هفته گذشته می‌توان دریافت که در اکثر سهام‌های بازار روند متعادل و خنثی دنبال شده، به طوری که اثر خود را در شاخص کل بورس نشان داده است. بنابراین باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، نمی‌توان رمق چندانی برای رشد بازار متصور شد با این حال احتمال می‌رود وضعیت به‌صورت خنثی دنبال شود.

الیاس‌کردی درباره روند بورس پس از وقوع تنش در منطقه اظهار کرد: بازار سرمایه قبل از تنش‌های موجود در خاورمیانه با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو بوده که در اثر وقوع تنش در منطقه سبب رکود موقتی در بازار سرمایه شد، اما پس از آنکه منابع مختلف داخلی و بین‌المللی نقش ایران را در جنگ حماس و اسرائیل کم‌رنگ عنوان کردند و همچنین پس از جدی شدن اخبار آتش‌بس بازار سرمایه روند بازگشت به شرایط قبل از تنش را با بازاری مثبت و منفی در جهت رسیدن به تعادل دنبال کرد.

وی با بیان اینکه رابطه مستقیمی میان شاخص دلار و بورس وجود ندارد و واکنش بازار سرمایه به شاخص دلار به صورت پیش واکنش و اغراق‌آمیز است، گفت: از آنجایی که تصور عمومی بر این است که با افزایش یا کاهش ریالی نرخ دلار بازار سرمایه نیز باید متاثر از آن دچار تغییر شود،‌ اما تاثیر شاخص دلار بر بازار سرمایه به‌صورت درصدی و حداقل از ۱۰ درصد لحاظ می‌شود، به علاوه اینکه بازار سرمایه در اثر تغییر نرخ دلار واکنش بیشتری را از خود نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =