سند تحول و تعالی، مسیر تبدیل دانش به خلق ثروت و ارزش

دهقانی اشکذری گفت: بر اساس سند تحول و تعالی، دانشگاه باید بتواند دانش خود را تبدیل به ثروت و خلق ارزش کند تا مروج علمی نافع و موثر باشد.

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز گفت: سند تحول و تعالی همان برنامه های استراتژیک و راهبردی سازمان‌ها بوده که درقالب برنامه‌های پنج‌ساله سازمان‌ها مکتوب و طراحی و در ذیل آن آینده نگری شکل می‌گیرد و دانشگاه‌ها به عنوان مبدا مقدرات باید این تغییرات و سرعت آن را درک کنند که در غیر اینصورت محکوم به شکست هستند و نمی‌توانند در حوزه‌های اجتماعی و توسعه اثرگذار باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: تدوین سندهای راهبردی با روش های متفاوتی انجام می‌شود که دانشگاه آزاد از چند روش علمی استفاده کرده و همچنین خود سند نیز شامل بخش های متفاوتی است.

وی با اشاره به اولین بخش سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: در تدوین سند راهبردی، چشم انداز همان ستاره قطبی است که مسیر حرکت و افق آینده دانشگاه در آن ترسیم شده است.

دهقانی اشکذری افزود: بخش دوم سند تحول و تعالی، ماموریت دانشگاه است و به چرایی و چیستی و مبانی ایجاد دانشگاه می پردازد و توجه به این امر حائز اهمیت است که دانشگاهها در ایران و قبل از انقلاب به طور ناقصی شکل گرفتند وایجاد آن ها مبتنی بر اهداف اسلامی و ایرانی نبوده و این ایراد از سوی رهبر معظم انقلاب و اندیشمندان این حوزه تایید شد که البته بعد از انقلاب کم کم در حال برگشت به مسیر خود هستند.

وی گفت: ماموریت دانشگاه تربیت است، تربیت انسانهای بالنده و پرورش قوه عاقله کشور و این امر، خود دلیلی بر چرایی ایجاد دانشگاه و مشخص کردن مسیر حرکت آن است.

این مقام مسئول بخش سوم سند تحول و تعالی را ارزش‌هایی دانست که مسیر حرکت دانشگاه را مشخص نموده و متفاوت از دانشگاه‌های غرب بوده و این موضوع برای دانشگاه آزاد اسلامی که غیر دولتی و غیر خصوصی است، به واسطه ارزش ها در حوزه درآمد، و شهریه و.. متفاوت از دانشگاه دولتی بوده، اما در ارزش های بنیادی مثل معنویت، تربیت، خداباوری و خدامحوری و حرکت در مسیر جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، پایبند و مقید به اصول است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد به چرخش های تحول آفرین دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: ذیل این سه رکن محوری چشم‌انداز، ماموریت و ارزشها،‌ چرخش‌هایی تحول آفرین قرار دارد و ۵ تغییر مهم در دانشگاه آزاد برای پنج‌سال آتی که یکسال آن سپری شده را شامل می‌شود و رخ دادن این تغییرات در سال های باقیمانده مهم است زیرا که مسیر حرکت دانشگاه را واضح می‌کنند.

دهقانی اشکذری این تغییرات را متناسب با پنج حوزه معاونتی دانشگاه دانست و گفت: اولین تغییر در حوزه معاونت آموزشی بوده و با تحول و چرخش از یادگیری‌های صرفا نظری و حافظه محور به سمت آموزشهای تعالی محور و اشتغال آفرین و همچنین حرکت به سمت عرصه و بالین، سعی بر مهارت‌پروری تمامی رشته ها در محیط کار واقعی است.

وی دومین تغییر را مربوط پژوهش بیان کرد و افزود: پژوهش‌های فعلی دانشگاه‌های کشور کاربردی نبوده و و حلال موضوعات مورد نیاز جامعه نیست و دانشگاه ها در حوزه‌هایی کار می‌کنند که سوای از مسائل کشور است و لذا در چرخش دوم باید پژوهش‌های صرفا مطالعه‌محور و کتابخانه‌ای به سمت پژوهش‌های کاربردی ومسئله محور مستخرج از نیازهای جامعه، سامان‌دهی شوند.

او ادامه داد: بر این اساس سامانه پژوهشیار در دانشگاه آزاد ایجاد شده که در قالب یک برنامه علمی، تمام موضوعات مورد نیاز کشور با توجه به دسته بندی های علمی مربوط، در آن تدوین شده است که البته دانشگاه آزاد یزد هم در تدوین آن نقش داشته است و دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری باید با توجه این سامانه، موضوع پژوهش خود را انتخاب کرده و به حل مسائل مطرح در کشور بپردازند و هزینه گزافی که صرف پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها می‌شود تا حدی اصلاح شوند.

دهقانی اشکذری با اشاره سند آمایش یزد گفت: در این سند وضع موجود هر استان و کل کشور اعم از اطلاعات جامعه شناسی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و در کل، همه مسائل کشور جمع آوری شده است و پیوست سند تعالی و تحول دانشگاه آزاد است.

او افزود: بر اساس سند آمایش، تعداد دانش آموز امسال و سال های آینده در یزد، وضعیت رشته های دانشگاهی در حال افول و ظهور و اقبال و آمایش اجتماعی رشته ها، مسائل یزد در حوزه علوم اجتماعی، حقوق، روانشناسی و صنعت ،اشتغال، محیط زیست و آسیب های اجتماعی مثل طلاق و.اعتیاد.. همه جمع آوری شده است و می‌توان با تحول در مسیر پژوهش‌های دانشگاهی و در نظر گرفتن نیازهای مطرح شده در این سند، به حل مسائل کشور و جهت‌دهی هزینه‌های مربوط در دانشگاه‌ها، علی الخصوص دانشگاه‌های نسل پنجم پرداخت.

وی تاکید کرد: دانشگاه های نسل پنجم می توانند این مساءل را حل کنند زیرا که فناور و کار آفرین و با رویکرد حل مسأله، ماموریت‌گرا هستند ومسئولیت خود را انجام می‌دهند.

دهقانی اشکذری سومین تغییر و تحول را چرخش از ناکارآمدی فرهنگی به سمت اصلاح فرهنگی و تربیت اجتماعی عنوان کرد و افزود: در حوزه فرهنگی و تربیتی علاوه بر در نظر گرفتن وضعیت داخلی دانشگاه در این مورد و تربیت جوانان دین مدار، انقلابی، کارآمد و ماهر، باید به مسائل فرهنگی جامعه و استان نیز توجه کرده و برای حل مسائل جامعه همکاری داشت.

وی توسعه منابع و امور مالی را چهارمین مرحله معرفی کرد و گفت: چهارمین چرخش، تحولی است که دانشگاه ‌آزاد را از وابستگی به شهریه، به سمت درآمدهای غیرشهریه‌ای و پایدار سوق دهد.

رئیس دانشگاه آزاد یزد تصریح کرد: از آنجائیکه دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست و نمی تواند در همه حوزه‌ها وارد شود، باید بتواند دانشش را تبدیل به خلق ثروت و ارزش کند، تا منجر به علم نافع، مفید و موثر شود، و با تلاش دانشجویان ،اساتید و کارکنان حوزه‌های جدیدی برای درآمدها به جز شهریه دانشجویان، طراحی و ایجاد گردد، زیرا که در بودجه سال جاری شهریه دریافتی معادل هزینه حقوق دستمزد است و هزینه های دیگر باید از محل درآمدهای غیر شهریه پرداخت شود.

دهقانی اشکذری آخرین تغییر و تحول را توقف رشد کمی دانشگاه بیان کرد و گفت: در گذشته بر حسب نیاز اجتماعی، واحدهای دانشگاهی در همه شهرها و شهرستان ها ایجاد شد و توسعه کمی جز برنامه دانشگاه آزاد بود اما در چرخش پنجم تلاش بر این است که از توسعه کمی به سمت توسعه کیفی، تغییراتی صورت گیرد.

وی در کنار این پنج چرخش مهم، به اهداف و راه‌کنش‌های سند تحول و تعالی اشاره کرد و افزود: در تدوین سند، اهداف بلندمدت در ذیل این پنج چرخش طراحی شده‌اند و علاوه بر آن راه کنش‌هایی (تاکتیک) نیز ارائه شده که حدود سیصد برنامه اجرایی به صورت گام به گام و سالانه برای رسیدن به این پنج تحول را، شامل می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در پایان تأکید کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان راهبرد و مسیر حرکت، به خوبی تدوین شده اما مهم‌تر از آن، پیاده سازی این استراتژی و اهداف مطرح شده است و برای اجرای آن نیاز به همکاری همه بخش های دانشگاه است.

خبرنگار:مهدیه سادات حسینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1206929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =