جریان کارآفرینی در دانشگاه آزاد از دوره پیش دبستانی آغاز می‌شود / تلاش برای ایجاد فضای کار اشتراکی با صنایع

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی از پیش دبستانی آغاز و تا پشت در دانشگاه نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه رویداد فناورانه هم مسیر با کارآفرینان برتر و همزمان با هفته جهانی کارآفرینی که عصر امروز در ساختمان شهید فخری زاده واحد علوم و تحقیقات برگزار شد؛ با اشاره به جریان کارآفرینی و نوآفرینی در جهان اظهار کرد: کارآفرینی در یک هفته جا نمی‌گیرد و در واقع کارآفرینی یک جریان است و صرفا به دانشگاه و جامعه محدود نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

تربیت ۴۰ درصد پرستاران و ۱۰ درصد پزشکان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی

وی ادامه داد: یکی از اشتباهات ما این است که می‌خواهیم کارآفرینی را صرفا در دانشگاه توسعه بدهیم اما اگر الگوی صحیح دنیا را بررسی کنیم متوجه می‌شویم کارآفرینی در دانشگاه آزاد از دوره طلایی که از سه سالگی تا پیش دبستانی آغاز و تا پشت در دانشگاه نیز ادامه دارد.

نادی تصریح کرد: این دوره طلایی یک دوره فراموش شده در بعضی کشورهاست و ما هیچ برنامه‌ای برای آن نداریم، غافل از اینکه طرحواره‌های شناختی را از همان کودکی می‌توانیم شکل بدهیم.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: کودکان در مرحله بعد وارد مدرسه می‌شوند که این دوره هم با کمی برنامه درسی و فوق برنامه سپری می‌شود، هرچند اخیرا در کشور تلاش می‌شود با کمی دوره‌های مهارتی جذابیت ایجاد کنند. تنها تلاشی که می‌شود این است که خلاقیت کودکان را که اصلی ترین فاکتور کارآفرینی است، به کمترین حد برسانیم و سپس از مدرسه خارج کنیم.

وی اضافه کرد: امروز در مرکز مشاوره دانشگاه تعداد زیادی به ما مراجعه می‌کنند که به دنبال تغییر رشته هستند و وقتی بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم این افراد در رشته‌ای که به دنبال آن هستند هم ممکن است موفق نباشند چون حداقل مولفه ها را دارند.

نادی گفت: سند آموزش کارآفرینی در اروپا وجود دارد و در واقع اگر قرار است افراد فکر کنند باید در معرض فکر کردن قرار بگیرند.

وی به شکل گیری مدارس کارافرینی در دنیا اشاره کرد و گفت: در کشور ما هم تعدادی با این عنوان شکل گرفته اما با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارند.

نادی افزود: در سیستم آموزشی که کارآفرینی به عنوان یک زنجیره تعریف می‌شود، ما می‌توانیم مشخص کنیم چقدر اشتغال پذیری در دانشجو به حد بلوغ خود رسیده است.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد بیان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه‌ای را آغاز کرده‌ایم که توجه به کل زنجیره خواهیم داشت و ابتدا به نگرش کارافرینانه و سپس مهارت‌های پایه شغلی توجه می‌شود. در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، در حال تکمیل این زنجیره هستیم، برای این اقدام یک رصدخانه نیاز داریم.

نادی با تاکید بر اینکه در مهمترین بخش های کشور مشکل منابع انسانی داریم؛خاطرنشان کرد: نیروی انسانی اگر بتواند کار تخصصی را انجام بدهد به منابع انسانی تبدیل می‌شود. در این شرایط سرمایه انسانی وجود دارد اما کارآفرینان افرادی هستند که می‌توانند ارزش و ثروت ایجاد کنند.

وی با تاکید بر رویکرد شبکه سازی بین دانشجویان و اساتید گفت: لازم است دفاتر ثبت ایده‌های خود را از دانشگاه چند پله عقب بیاوریم.

نادی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه کارآفرین است، تصریح کرد: استاد، دانشجو و محتوای کارآفرین سه مولفه و مختصات دانشگاه کارآفرین هستند.

وی خاطرنشان کرد: باید حواسمان به عناصر و فرهنگ کارآفرینی باشد. ما در دانشگاه آزاد اسلامی و در دانشکده های مهارت و کارآفرینی و در مدل جدید به دنبال ایجاد فضای اشتراکی با صنایع، خدمات و عرصه های بیرونی هستیم.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشجویان مقاطع مختلف در طرح پویش اشتغال دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند محیط واقعی کار را تجربه کنند. به عنوان مثال دانشجوی کارشناسی ۹۶۰ساعت معادل ۸ واحد درسی تجربه اندوزی خواهد کرد.

وی افزود: جریان فعلی دانشگاه به دنبال افزایش مهارت آموزی با تکیه بر ویژگی‌های کارآفرینانه است.

زندوکیلی: از طرح پویش دانشگاه آزاد حمایت میکنیم/اساس نوآوری از دانشگاه آغاز می شود

علی زندوکیلی مشاور و جانشین معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در آیین اختتامیه رویداد فناورانه هم مسیر با کارآفرینان برتر همزمان با هفته جهانی کارآفرینی که عصر امروز در ساختمان شهید فخری زاده واحد علوم و تحقیقات برگزار شد؛ ضمن تشکر از دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل زنده نگه داشتن جریان کارافرینی اظهار کرد: یکی از اهداف ما در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی توسعه کارآفرینی است که مصادیق مختلف از جمله رویداد، آموزش مشاوره و... دارد.

وی ادامه داد: دال مرکزی جریان کارآفرینی، نوآوری است که در حال فراموشی است و ما امروز به سمت نوآوری هایی که از مفهوم خلاقیت دور شده اند حرکت میکنیم.

زندوکیلی با تاکید بر اینکه اصل و اساس نوآوری از دانشگاه آغاز میشود، خاطرنشان کرد: برای ارزش آفرینی باید سراغ نوآوری در محصول که مبتنی بر دانش باشد برویم اعم از ثبت اختراعات و...در واقع جایگاه دانشگاه باید پررنگ تر شود.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات ۲۰۲۳ عامل اصلی شکست محصول استارتاپ ها در دنیا این است که ما هیچ شناختی از بازار نداریم و در واقع به نیاز بازار و جامعه کاری نداریم.

وی با تاکید بر اینکه لزومی ندارد همه کارآفرین شوند، اضافه کرد: طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی که چند سالی است آغاز شده طرح بسیار خوبی است و نسبت به طرح های مشابه خیلی جلو است و ما از این طرح حمایت و برای هر نوع همکاری اعلام آمادگی می کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =