یادگیری تعاملی در دانشگاه‌های آمریکا چگونه پیاده‌سازی می‌شود؟ / تفکر، گروه‌بندی، اشتراک‌گذاری

به چالش کشیدن دانشجو، ساده‌سازی مسائل تخصصی، ارائه تحلیل و بیان استدلال‌های پژوهشی و طراحی فضای فیزیکی پویا از جمله اقدامات دانشگاه‌های آمریکا برای اجرای یادگیری تعاملی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه کلاس‌های تعاملی به عنوان یک رویکرد نوین در فرآیند آموزش و یادگیری، جایگاه ویژه‌ای در دانشگاه‌ها به دست آورده است. این شیوه یادگیری با استفاده از ابزارها و فناوری‌های نوین، دانشجویان را درگیر فرآیند یادگیری کرده و به آنها فرصت می‌دهد تا به صورت فعالانه در مباحث آموزشی کلاس شرکت کنند. از این رو، اهمیت و تأثیرات یادگیری تعاملی در دانشگاه‌ها به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ارتقای تجربه تحصیلی و توسعه مهارت‌های فردی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

«مشق امید»؛ کلاس درس تعاملی جدید

یادگیری تعاملی از برخوردهای چندگانه شامل گفت‌وشنود، حل مسائل گروهی، و استفاده از تکنولوژی در فرآیند تدریس است. این رویکرد تحت عنوان یک پارادایم آموزشی نوین شناخته شده و در دانشگاه‌ها به شکل‌های متعددی پیاده‌سازی شده است. از جمله ابعاد مهم این رویکرد می‌توان به تشویق تفکر انتقادی، افزایش همکاری و تعامل میان دانشجویان و ارتقای مهارت علوم اجتماعی اشاره کرد.

بر اساس آمار فعلی، بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر جهان از روش‌های یادگیری تعاملی بهره‌مند هستند. این روش آموزشی به سرعت در حال گسترش است. ایسکانیوز پیشتر در گزارشی، وضعیت برگزاری کلاس‌های درس تعاملی را به لحاظ آماری بررسی کرد. در ادامه نحوه اجرای یادگیری تعاملی در ۲ دانشگاه برتر آمریکا آورده شده است:

دانشگاه کارنگی ملون

دانشگاه کارنگی ملون به اساتید خود توصیه کرده است که یادگیری غیرتعاملی مانند گوش دادن و یادداشت برداری را با فعالیت‌هایی که نیاز به تفکر بیشتر دارند و دانشجویان را با مسائل شناختی درگیر می‌کنند، جایگزین کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که بحث در مورد نکات چالش برانگیز با همکلاسی‌ها حتی در فرصت‌های کوتاه ۲ دقیقه‌ای می‌تواند به یادگیری تعاملی دانشجویان کمک کند.

هنگام استفاده از روش یادگیری تعاملی، اولویت‌بندی مفاهیم و مهارت‌هایی پیشنهاد می‌شود که دانشجویان را با چالش‌های بیشتری مواجه می‌کند. جزئیات اجرا نیز مهم است. یادگیری فعال ممکن است در اولین تلاش اساتید به خوبی عمل نکند. ضروری است اساتید گام‌های کوچک در این مسیر بردارند سپس به جای تسلیم شدن در اولین تلاش، زمانی برای انعکاس، تنظیم و اصلاح رویکرد خود صرف کنند.

اساتید در یادگیری تعاملی باید به این نکته توجه کنند زمان فعالیت در کلاس درس کوتاه است و ارائه دستورالعمل‌های مشارکتی به صورت شفاهی و بصری می‌تواند سردرگمی دانشجویان را به حداقل برساند.

اساتید برای بهبود این نوع یادگیری می‌توانند دانشجویان را به گروه‌های ۲ نفره تقسیم کنند و پس از آن، یک سوال را در کلاس مطرح و از آنان بخواهند به سوال به صورت فردی پاسخ دهند. همچنین می‌توانند یک وظیفه کوتاه را در کلاس به آن‌ها واگذار کنند. در چنین شرایطی دانشجویان مشغول مجبور می‌شوند متناسب با سوال یا وظیفه‌ای که به آن‌ها سپرده شده، فکر کنند. سپس اساتید باید پاسخ‌های آنها را با هم گروهی خود مقایسه و در کلاس به اشتراک بگذارند تا کل کلاس بتوانند درباره آن گفتگو کنند.

در طول مرحله فکر کردن، دانشجویان با زمینه‌ها و آمادگی‌های متفاوت، هرکدام فرصتی برای مشارکت قبل از بحث دریافت می‌کنند. این فرصت به آنان اجازه می‌دهد درباره مواردی که قابل بحث هستند، فکر کنند. در مرحله تشکیل گروه‌های دو نفره، دانشجویان می‌توانند به جز نظر استاد، دیدگاه‌های مختلفی را بشنوند.

اساتید با این اقدام به دانشجویان اجازه می‌دهند با یک نفر یا گروه کوچک قبل از صحبت در مقابل کل کلاس، آزمایشی بحث کنند، این اقدام می‌تواند منجر به افزایش مشارکت و ریسک‌پذیری دانشجویان شود. نشان دادن هر گونه پاسخ صحیح بامنطق اساسی در مرحله اشتراک‌گذاری می‌تواند یادگیری دانشجویان را افزایش دهد.

اساتید به دانشجویان به‌مدت ۱ تا ۵ دقیقه به دانشجویان فرصت دهند که به یک سوال باز پاسخ داده و درباره آن یادداشت بنویسند. (سوالات باز، سوالاتی با پاسخ‌های طولانی‌ هستند، یعنی با کلمات بله و خیر یا جواب‌های کوتاه نمی‌توان به آن پاسخ داد. جواب دادن به سوالات باز، نیازمند خلاقیت و اطلاعات بیشتری است.) با این روش ممکن است دانشجویان خجالتی یا بین‌المللی (که به دلیل زبان غیر اصلی کمتر در بحث‌های کلاسی مشارکت می‌کنند) نیز بتوانند در زمینه راهبردهای یادگیری تعاملی فعالیت بیشتری داشته باشند.

نحوه اجرای یادگیری تعاملی برای رشته‌های مختلف

اساتید رشته‌های معماری و عمران در کلاس‌های درس با جمعیت بالا، می‌توانند برای نظرسنجی‌ها از پرسش‌های چندگزینه‌ای مفهومی استفاده کرده و انتخاب‌های نادرستی را بر اساس اشتباهات رایج یا تصورات غلط در گزینه‌ها قرار دهند. پس از پاسخگویی به سوالات، اساتید از دانشجویان بخواهند تا با شخصی که در کنارشان است، صحبت کنند. این اقدام به همه دانشجویان این امکان را می‌دهد در کلاس‌های بزرگ، از بیان تصورات غلط و رایج با یکدیگر نهراسند.

اساتید حوزه اقتصاد می‌توانند از دانشجویان بخواهند یکی از مباحث تخصصی حوزه را انتخاب کرده و فرضیه خود را برای آن مسئله ساده‌سازی کنند. سپس بررسی کنند این ساده‌سازی در خروجی نهایی مسئله تا چه اندازه‌ای تاثیرگذار است.

اساتید رشته علوم انسانی می‌توانند یک نسخه از مطالعه پژوهشگران این حوزه را در اختیار دانشجویان قرار دهند و از دانشجویان بخواهند استدلال اصلی نویسنده را بیان کنند، همچنین دو نکته مهم از پژوهش را با سایرین به اشتراک بگذارند.

آزمون‌های Canvas، یکی از معتبرترین و پرکاربردترین سیستم های مدیریت یادگیری متن باز (Open Source) است که در سراسر دنیا و توسط مربیان و دانش پژوهان در همه سنین و حتی برای آموزش‌های سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشگاه کارنگی ملون از اساتید رشته علوم پزشکی خواسته تا از این نوع آزمون برای مشارکت‌های روزانه خود استفاده کرده و از سوالاتی استفاده کنند که از روی عمد، دانشجویان را گمراه کند. این اقدام به استاد این امکان را می‌دهد تصورات و چالش های نادرست را ببیند و با مباحثی که در کلاس درس به صورت در گوشی و آرام مطرح می‌شود، آشنا شود.

اساتید حوزه مکانیک می‌توانند از دانشجویان بخواهند ویژگی‌های اصلی هر فرآیند تخصصی در دروس خود را در مدت یک دقیقه به خاطر بسپارند و آن را فهرست کرده و در کلاس درس بیان کنند.

اساتید رشته‌های هنر می‌توانند به دانشجویان یک اثر هنری نشان دهند و سپس، از آنها بخواهند به طور خلاصه پاسخی به یک سوال تحلیلی در مورد اثر بنویسند (به عنوان مثال آیا نقاشی شکارچی، اثر جوآن میرو، سوررئالیستی یک منظره است؟ چرا؟)

دانشگاه کالیفرنیا برکلی

کلاس‌های یادگیری فعال در این دانشگاه تحت عنوان «آشپزخانه آزمایشی» اجرا شده است. در این فضا، اساتید اصول یادگیری تعاملی از جمله آموزش، تکنیک‌های تدریس و نیازهای فیزیکی فضا را با کمک کارکنان پشتیبانی آموزشی آزمایش کردند.

کلاس ۱۲۷ دانشگاه کالیفرنیا برکلی که در آن طرح «آشپزخانه آزمایشی» اجرا می‌شد؛ فضایی بود که توسط خدمات فناوری آموزشی نرم افزار (ETS) اداره می شد. عنوان نرم افزارETS برگرفته و مخفف Engineering Tool Software بوده و یک ابزار نرم افزاری برای طراحی و برنامه ریزی خانه هوشمند و مدیریت ساختمان است.

آشپزخانه آزمایشی که به عنوان فضایی برای اجرای کلاس درس یادگیری تعاملی طراحی شده بود، به ده‌ها مربی دانشگاه برکلی اجازه داد تا شیوه‌های آموزشی نوآورانه را در کوتاه‌مدت به وسیله تعامل با دانشجویان در طول ترم بررسی کنند.

«کلاس‌های درس هوشمند» یا «کلاس‌های درس انعطاف‌پذیر»نام دیگر کلاس‌های ALC است که در آن از یادگیری تعاملی استفاده می‌شود. در این کلاس‌ها راه‌های جدیدی برای تفکر در مورد تجربیات دانشجویان بیان می‌شود.

در بسیاری از کلاس‌های درس سنتی، چیدمان اتاق این فرض را منعکس می‌کند که استاد تک سخنران به شمار می‌رود. این چیدمان شامل ثابت نشستن و خط دید دانشجویان با تخته سیاه و محل ایستادن استاد در کلاس درس است. در حالی که نصب ویدیو پرژکتور در کلاس‌ها، توانایی اساتید را برای ادغام ارائه‌های مبتنی بر کامپیوتر در تدریس خود را افزایش داده است، با این حال طرح کلاس و حالت‌های تدریس اساساً یکسان باقی مانده است.

کلاس‌های یادگیری فعال، فضاهای آموزشی و یادگیری هستند؛ طراحی این کلاس‌های درس پویا به اساتید اجازه می‌دهد در طول سخنرانی خود در کلاس درس حرکت کنند. مبلمان انعطاف‌پذیر، سطوح استاندارد برای نوشتار و ... همگی برای حمایت از فعالیت‌های حمایتی اساتید و دانشجویان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این کلاس‌ها گروه‌بندی‌های دانشجویان را تسهیل می‌کنند و محیطی انعطاف‌پذیر و حمایت‌کننده را برای کلاس ایجاد کرده تا استاد در زمان ارائه یا کار گروهی دانشجویی جابه‌جا شود.

کلاس‌هایی که مبتنی بر یادگیری فعال طراحی شده‌اند، دارای فضای فیزیکی پویا مناسب با مبلمان و فناوری‌های دعوت کننده و انعطاف‌پذیر هستند. این فضا فرصت‌های خوبی را برای اساتید و دانشجویان فراهم می‌کنند تا فعالانه در فرآیند آموزش و یادگیری مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =