آرمانشهری که دیگر شریف نیست/ سقوط ۲۲۲ پله‌ای رتبه آموزشی در برترین دانشگاه صنعتی ایران

بررسی نظام‌های رتبه‌بندی جهانی از افت رتبه آموزشی و کاهش امتیاز تعداد مقالات دانشگاه صنعتی شریف حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برای «شریفی شدن» فرزندانشان رویا می‌بافند؛ میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند؛ حتی حاضرند بند ناف فرزندشان را در حیاط دانشگاه بیندازند به امید آنکه روزی مهر دانشگاه صنعتی شریف را روی مدرک فارغ‌التحصیلی فرزندشان ببینند؛ اما از سقوط آموزش در آتوپیایی طرشت تهران ندارند.

بیشتر بخوانید:

رئیس دانشگاه باید طبق قاعده رفتار کند/ بی‌حجابی در دانشگاه‌ها موردی است

داده‌های رنکینگ‌های جهانی از افت رتبه این دانشگاه در برخی از نظام‌های رتبه‌بندی جهانی خبر می‌دهد. بررسی‌های رتبه این دانشگاه به همراه شاخص‌های ارزیابی از افت رتبه کلی در برخی نظام‌های رتبه‌بندی، کاهش تعداد مقالات و سقوط رتبه آموزشی صنعتی شریف حکایت دارد. اینطور به نظر می‌رسد رئیس جدید این دانشگاه باید نگاهی به وضعیت علمی آموزشی دانشگاهی که عنوان برترین موسسه آموزش عالی صنعتی ایران را یدک می‌کشد، داشته باشد.

ایسکانیوز در گزارش زیر وضعیت دانشگاه صنعتی شریف را در ۸ نظام رتبه‌بندی جهانی معتبر در ۵ یا ۶ سال گذشته بررسی کرده است. لازم به ذکر است رتبه‌های این دانشگاه بر اساس آخرین داده‌های پایگاه‌های ارزیابی جمع آوری شده و در جدول زیر آورده شده است. در ادامه گزارش نیز به بررسی میزان رشد یا افت این دانشگاه در این نظام‌های رتبه‌بندی پرداخته‌ایم.

آرمانشهری که دیگر شریف نیست/ سقوط ۲۲۲ پله‌ای رتبه آموزشی در برترین دانشگاه صنعتی ایران

افت ۲۲۲ پله‌ای رتبه آموزش دانشگاه شریف در ۵ سال گذشته

رتبه‌بندی CWUR از سال ۲۰۱۲ با هدف ارزیابی ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان فعالیت خود را آغاز کرد. از جمله شاخص‌های این رتبه‌بندی می‌توان به کیفیت آموزش، استخدام فارغ‌التحصیلان، کیفیت اعضای هیئت علمی و خروجی پژوهشی اشاره کرد. شاخص کیفیت با وزن ۲۵ درصد آموزش، بر اساس تعداد و موفقیت تحصیلی فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه در زمینه کسب امتیازات علمی بین‌المللی معتبر نسبت به اندازه دانشگاه، اندازه‌گیری می‌شود. شاخص اشتغال پذیری با وزن ۲۵ درصد بر اساس موفقیت حرفه‌ای فارغ التحصیلان یک دانشگاه در شرکت‌های بزرگ و شاخص کیفیت اعضای هیئت علمی با وزن ۱۰ درصد بر اساس کسب جوایز بین المللی اندازه‌گیری می‌شود.

شاخص اصلی خروجی پژوهشی با وزن ۱۰ درصد بر اساس تعداد کل مقالات پژوهشی ارزیابی شده و دارای ۳ شاخص فرعی است که هر کدام ۱۰ درصد وزن دارد. شاخص کیفیت انتشارات بر اساس تعداد مقالات پژوهشی در مجلات بسیار معتبر بین‌المللی، شاخص تاثیر بر اساس تعداد مقالات تحقیقاتی منتشر شده در مجلات تاثیرگذار و استناد بر اساس تعداد مقالات تحقیقاتی پراستناد ارزیابی می‌شود.

رتبه دانشگاه صنعتی شریف در رتبه‌بندی CWUR طی سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ کاهش داشته و از ۶۱۵ به ۶۰۸ رسیده است. پس از آن رتبه این دانشگاه روند افزایشی پیدا کرده به طوری که در سال ۲۰۲۳ به ۶۶۶ رسیده است. به زبانی دیگر می‌توان ادعا کرد رتبه دانشگاه صنعتی شریف در این نظام رتبه‌بندی طی ۴ سال گذشته، ۵۸ پله افت داشته است.

در رتبه‌بندی CWUR، فقط رتبه کیفیت آموزش برای دانشگاه صنعتی شریف ذکر شده و رتبه استخدام فارغ‌التحصیلان، کیفیت اعضای هیئت علمی و خروجی پژوهشی آورده نشده است. در جدول زیر رتبه کیفیت آموزش این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ ذکر شده است:

شاخص ۲۰۲۳ ۲۰۲۲ ۲۰۲۱ ۲۰۲۰ ۲۰۱۹
آموزش ۴۲۰ ۳۹۹ ۳۹۴ ۲۶۲ ۱۹۸

رتبه آموزش دانشگاه صنعتی شریف CWUR در ۵ سال گذشته ۲۲۲ پله افت داشته است، به طوری که از رتبه ۱۹۸ در سال ۲۰۱۹ به ۴۲۰ در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

افت ۱۵۲ پله‌ای رتبه آموزشی شریف در رتبه‌بندی روند

رتبه بندی رَوند (Round University Ranking)، در سال ۲۰۱۳ در مسکو فعالیت خود را آغاز کرد. این نظام رتبه‌بندی وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات را بررسی و نتایج آن را بر اساس ۴ شاخص آموزش، پژوهش، تنوع بین المللی و پایداری درآمد رتبه‌بندی می‌کند.

دانشگاه صنعتی شریف در رتبه‌بندی ۲۰۲۳ روند توانسته رتبه ۴۰۶ جهانی را کسب کند. نکته جالب توجه آنجاست که این دانشگاه در بازه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، در این رتبه‌بندی حضور ندارد و در سال ۲۰۱۹ جایگاه ۲۹۱ جهانی را کسب کرده است. در جدول زیر رتبه این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ بر اساس شاخص‌های این نظام رتبه‌بندی آورده شده است:

رتبه‌ دانشگاه شریف بر اساس شاخص‌های نظام ارزیابی روند
شاخص ۲۰۲۳ ۲۰۱۹
آموزش ۳۳۷ ۲۱۴
پژوهش ۴۴۲ ۲۹۰
تنوع بین‌المللی ۸۲۰ ۷۰۴
پایداری درآمد ۳۵۹ ۲۶۹

اگر عدم حضور صنعتی شریف در بازه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ را در نظر نگرفته و تنها به بررسی شاخص‌های نظام رتبه‌بندی روند بر اساس جدول فوق بسنده کنیم، می‌توان ادعا کرد رتبه آموزشی این دانشگاه از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، ۱۲۳ پله افت داشته است. رتبه پژوهش ۱۵۲ پله، رتبه تنوع بین‌المللی ۱۱۶ پله و رتبه پایداری درآمد ۹۰ پله افت کرده است.

کاهش امتیاز تعداد مقالات دانشگاه شریف نسبت به سال گذشته

نظام ارزیابی یورپ (URAP) یک سازمان غیرانتفاعی است که دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد علمی رتبه بندی می‌کند. این سازمان در انستیتوی انفورماتیک دانشگاه فنی خاورمیانه در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. از جمله معیارهای نظام ارزیابی یورپ به تعداد مقالات، استنادها، مجموع تولیدات علمی، تأثیر مقالات، تأثیر استناد و همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد.

رتبه دانشگاه صنعتی شریف در ۵ سل گذشته، روند نزولی داشته است؛ به طوری که رتبه این دانشگاه، با کاهش ۴۰ پله‌ای همراه بوده و از ۵۲۲ در سال ۲۰۱۹ به ۵۶۲ در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در جدول زیر وضعیت این دانشگاه بر اساس ۶ شاخص نظام رتبه بندی یورپ آورده شده است:

شاخص ۲۰۲۳ ۲۰۲۲ ۲۰۲۱ ۲۰۲۰ ۲۰۱۹
تعداد مقالات ۶۰.۲۶ ۶۴.۳۸ ۶۵.۹۵ ۶۵.۰۹ ۶۳.۰۲
استنادها ۷۴.۸۹ ۷۲.۰۱ ۷۱.۰۹ ۷۲.۳۳ ۶۳.۹۵
مجموع تولیدات علمی ۳۲.۸۷ ۳۲.۷۳ ۳۱.۵۴ ۳۱.۴۵ ۲۹.۸۵
تاثیر مقالات ۴۵.۹۲ ۶۳.۳۷ ۶۰.۵۴ ۴۴.۲۵ ۵۸.۰۲
تاثیر استناد ۶۶.۱ ۵۱.۵۱ ۴۷.۸۴ ۵۹.۹۵ ۴۳.۵۷
همکاری‌های بین‌المللی ۵۴.۵۳ ۴۵.۲۸ ۴۵.۰۹ ۴۶.۵۹ ۴۲.۴۶

بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت دانشگاه صنعتی شریف در ۵ سال گذشته در امتیاز شاخص تعداد مقالات دچار نوسان شده؛ به طوری که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، رشد کرده و از ۶۳.۰۲ به ۶۵.۹۵ در سال ۲۰۲۱ رسیده است. امتیاز شاخص مقالات از سال ۲۰۲۱، روند رو به افت داشته؛ به‌طوری که این شاخص در سال ۲۰۲۳، به ۶۰.۲۶ رسیده است.

اگر از روند جزئی رو به رشد شاخص استنادهای دانشگاه صنعتی شریف در بازه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ چشم پوشی کنیم، می‌توان ادعا کرد امتیاز شاخص استاد دانشگاه صنعتی شریف در ۵ سال گذشته روند رو به رشدی داشته است. امتیاز شاخص مجموع تولیدات علمی این دانشگاه به جز کاهش جزئی نیز روند رو به رشدی را طی کرده است.

امتیاز شاخص تاثیر مقالات دانشگاه صنعتی شریف در ۵ سال گذشته دچار نوسان شده؛ به طوری که امتیاز این شاخص در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ روند کاهشی داشته و از ۵۸.۰۲ به ۴۴.۲۵ رسیده است. امتیاز شاخص تاثیر مقالات در ۲ سال بعد روند رو به رشدی را طی کرده و به ۶۰.۵۴ در سال ۲۰۲۱ و ۶۳.۳۷ در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

امتیاز تاثیر مقالات شریف در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، روند نزولی داشته و به ۴۵.۹۲ رسیده است. امتیاز شاخص تاثیر استناد این داتشگاه نیز در ۵ سال گذشته با نوسان همراه بوده به طوری که در بازه ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ روند رو به رشد داشته اما در سال ۲۰۲۱ با شیبی روند نزولی را طی کرده و به ۴۷.۹۴ رسیده است. پس از آن نیز روند رو به افزایش را در پیش گرفته تا جایی که در سال ۲۰۲۳، به امتیاز ۶۶.۱ رسیده است. امتیاز همکاری‌های بین‌المللی نیز با نوسانی جزئی، روند رو به رشدی را طی کرده است.

افت ۷۵ پله‌ای رتبه لایدن دانشگاه شریف نسبت به سال ۲۰۲۲

در نظام رتبه بندی لایدن چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس آن برترین دانشگاه‌ها اعلام می‌شوند.

رتبه دانشگاه صنعتی شریف در این نظام ارزیابی دچار نوسان شده است؛ به طوری که از ۳۸۴ در سال ۲۰۱۹ به ۳۴۸ در سال ۲۰۲۲ رسیده و ۳۶ پله رشد داشته است. پس از آن ۷۵ پله کاهش یافته و در سال ۲۰۲۳ به ۴۲۳ رسیده است.

افت رتبه شانگهای صنعتی شریف در ۵ سال گذشته

نظام رتبه‌بندی موضوعی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می شود. معیارهای این رتبه بندی شامل کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیئت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه، هستند در نظام رتبه بندی شانگهای است که توسط شش شاخص ارزیابی می‌شوند.

این ۶ شاخص عبارتند از: تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در ۲۱ حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.

رتبه‌بندی شانگهای دانشگاه شریف در ۵ سال گذشته افت چشمگیری داشته است؛ به طوری که ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ از رتبه ۵۰۰-۴۰۱ به ۶۰۰-۵۰۱ رسیده است. رتبه ۲۰۲۰ این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ نیز ثابت مانده اما پس از آن، رتبه ۷۰۰-۶۰۱ را در سال ۲۰۲۲ کسب کرده و در سال ۲۰۲۳ به رتبه ۸۰۰-۷۰۱ رسیده است.

وضعیت دانشگاه شریف در رتبه‌بندی سایمگو

رتبه‌بندی سایمگو توسط گروه پژوهشی سایمگو در دانشگاه گرانادا در اسپانیا اداره شده و براساس ارزیابی تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس انجام می شود.

سایمگو برای رتبه بندی از سه شاخص تحقیقات (با وزن ۵۰ درصد) و نوآوری (با وزن ۳۰ درصد) و اجتماعی (با وزن ۲۰ درصد) به صورت ترکیبی استفاده می کند. در شاخص تحقیقات تاثیر عادی، تعالی با رهبری، خروجی، رهبری علمی، مجلات متعلق به خود، مجلات خود، برتری، انتشارات با کیفیت بالا، همکاری بین المللی، دسترسی باز و مجموعه استعدادهای علمی مورد بررسی قرار داده می شود، در شاخص نوآوری دانش نوآورانه، ثبت اختراعات و تاثیر فناوری در نظر گرفته شده و در شاخص اجتماعی نیز استانداردهای چندگانه، لینک های ورودی و اندازه وب سایت لحاظ خواهد شد.

بررسی رتبه سایمگو دانشگاه صنعتی شریف در 5 سال گذشته روند رو به رشدی داشته و تنها در بازه بین 2022 و 2023، رتبه این دانشگاه افزایش پیدا کرده است؛ اما رتبه این دانشگاه از 991 در سال 2019 به 826 در سال 2022 رسیده و بیانگر بهبود رشته این دانشگاه است.

رشد ۳۷ پله‌ای رتبه کیواس دانشگاه شریف در ۴ سال گذشته

رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی کیو اس دبه اختصار QS یک نظام رتبه‌بندی دانشگاهی است که هر سال توسط شرکت کاکارلی سیموندز منتشر می‌شود. دانشگاه‌ها در این رتبه‌بندی براساس ۶ شاخص در قالب ۴ حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می‌شوند.

رتبه دانشگاه صنعتی شریف در این نظام رتبه‌بندی در ۶ سال گذشته دچار نوسان شده است، به طوری که در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، ۲۵ پله کاهش رتبه داشته است. رتبه این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ ۲ پله افزایش داشته و به ۴۰۹ رسیده است اما پس از آن تا سال ۲۰۲۴، روند رو به رشدی را با طی کردن ۴۷ پله گذرانده و به جایگاه ۳۳۴ جهان رسیده است.

بهبود رتبه دانشگاه شریف در رتبه بندی تایمز در ۵ سال گذشته

پایگاه رتبه بندی تایمز، یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین‌المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه‌بندی‌های بین المللی خود انجام داد. این نظام رتبه‌بندی عملکرد یک دانشگاه یا موسسه آموزش عالی را در چهار حوزه شامل: آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی ارزیابی می‌کند.

رتبه دانشگاه صنعتی شریف در ۵ سال گذشته، روند کاهشی داشته است، به طوری که از رتبه ۸۰۰-۶۰۱ در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۵۰۰-۴۰۱ در سال ۲۰۲۱ رسیده و تا سال ۲۰۲۳ همین رتبه ثابت مانده است. رتبه این دانشگاه در سال ۲۰۲۴، به ۳۵۰-۳۰۱ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =