پروانه معصومی؛ مهربان، باشکوه و آشنا به روح هنر

پروانه معصومی بازیگری حرفه‌ای و کاربلد بود که بر اثر عفونت ریوی در ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پروانه معصومی، بانویی مهربان که همچون مادری دلسوز برای همکارانش بود. او جزو بازیگران زن سینمای پس از انقلاب به شمار می‌رفت که به‌خوبی توانسته بود جایگاهش را در دل مخاطب حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

واکنش سوگل طهماسبی به درگذشت پروانه معصومی / تصویرم از او لبخندی زیباست

سال ۱۳۲۳ در تهران به‌دنیا آمد نام اصلی‌اش سکینه کبودرآهنگی بود، تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران تمام کرد و نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم "بی‌تا" نقش کوتاهی گرفت، سپس در "رگبار" بهرام بیضایی نقش اوّل زن را بازی کرد.

اما شاید اوج بازی‌های "پروانه معصومی" را باید نقش‌آفرینی در فیلم "گل‌های داودی" در سال ۱۳۶۳ نسبت داد، چرا که او با بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن در سومین جشنواره فیلم فجر شد.

معصومی در این سال‌ها همگام با سینما در تلویزیون هم درخشید و توانست بازی‌های درخشانی از خود به یادگار بگذارد.

"ناخدا خورشید"، اجاره‌نشین‌ها، طوبیا، سرب که برایش جایزه دیپلم افتخار هفتمین جشنواره فیلم فجر را به ارمغان آورد، مادر، پرده آخر که به خاطرش برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد و نرگس، مسافر ری و پلیس جوان از نقش‌آفرینی‌های درخشان او در این سال‌ها بودند.

دقیقا همانند یک مادر مهربان با عوامل رفتار می‌کرد

معصومی علاوه بر مردم توانسته بود در بین همکاران خود نیز جایگاه ویژه‌ای باز کند تا جایی که سوگل طهماسبی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز ضمن اظهار تاسف از درگذشت پروانه معصومی اظهار کرد: من افتخار این را داشتم که در سریال "مثل هیچ کس" هم‌بازی خانم معصومی باشم و از آن دوران تنها خاطرات خوب در ذهنم باقی مانده است.

وی با بیان اینکه حرف زدن راجع به پروانه معصومی برایم سخت و دشوار است، گفت: ما در این سریال حدود ۱۱ ماه با یکدیگر هم بازی بودیم و درست مانند یک خانواده کار کردیم.

طهماسبی افزود: از آنجایی که من نقش عروس خانم معصومی را که در این سریال نقش بی بی را بازی می‌کردند، داشتم، باعث شده بود که بتوانم ارتباط بسیار نزدیکی با ایشان داشته باشم.

پروانه معصومی

بازیگر سریال "مثل هیچ کس" با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی پروانه معصومی گفت: او بسیار دوست‌داشتنی، عزیز و آرام بود و دقیقا همانند یک مادر مهربان با عوامل رفتار می‌کرد.

پروانه معصومی بسیار حرفه‌ای بود

همچنین فلورا سام، دیگر بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون عنوان کرد: من اولین بار در سریالی با نام «نشانی» ساخته رامبد جوان با خانم معصومی آشنا شدم و بعدها در چند تله فیلم دیگر هم این افتخار را داشتم که با خانم معصومی همبازی باشم. زمانی که تله فیلم «بوی خاک عطر گلاب» را به عنوان اولین ساخته‌ام کارگردانی کردم، یکی از نقش‌های اصلی را برای خانم معصومی در نظر گرفتم.

سام که سریال «راز پنهان» را با بازی داریوش ارجمند و پروانه معصومی کارگردانی کرده درباره ابعاد شخصیتی این بازیگر گفت: خانم معصومی بسیار حرفه‌ای بودد. وقتی اولین بار باری سریال «نشانی» قرار بود سر پروژه بیاید، اطرافیان گفتند او بسیار سخت‌گیرو بهانه‌گیر است، اما وقتی آمد من اصلا چنین چیزی ندیدم. تنها موردی که در شخصیت او دیدم حرفه‌ای بودن بود. اگر کسی کارش را بلد نبود یا کاری سر وقت انجام نمی‌شد، اعتراض می‌کرد چون دوست داشت در یک محیط حرفه‌ای بازی کند.

سام با بیان این که پروانه معصومی خیلی خیلی مادرانه رفتار می‌کرد، گفت: اگر از دستش کمکی برمی آمد حتما انجام می‌داد. کسانی که در روستای شمال کشور همسایه ایشان بودند، رویه دیگری از خانم معصومی هنرمند را دیده‌اند.

پروانه معصومی کنار بازی‌های درخشانی که از خود به یادگار گذاشت، همواره در اتفاقات مختلف مواضعی درست و سنجیده درباره سینمای ایران، اخلاق در هنر و رفتارهای نسنجیده برخی از سلبریتی‌ها و چهره‌ها اتخاذ می‌کرد اما هجمه‌ها علیه او از زمانی آغاز شد که او در دیدار با رهبر معظم انقلاب حاضر شد و در خصوص حضور زن در سیمای جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد، پس از آن بود که توسط بسیاری کنار گذاشته شد.

سرانجام او پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان بر اثر عفونت ریوی در ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =