حفاظت از زیستگاه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های مردمی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست را فقط با مشارکت مردم می‌توان حفظ کرد، گفت: دیدگاه ما مبنی بر حفاظت مشارکتی است و لایحه حفاظت مشارکتی در مجلس در دست بررسی است‌.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی سلاجقه روز یکشنبه در نخستین نشست خیران محیط زیست افزود: امروز، انسان‌های شریفی که دل در گروه محیط زیست ایران اسلامی دارند، اینجا هستند و ای کاش این روز و این نشست پربرکت زودتر از اینها اتفاق می‌افتاد چرا که این همگرایی‌ها می‌تواند به نفع مردم و کشور باشد.

بیشتر بخوانید:

مشاهده ۲ خرس قهوه‌ای در خیابان‌های فیروزکوه + فیلم

وی با بیان اینکه در قرآن مجید بیش از ۱۰۰ آیه درباره نیکوکاری و انفاق داریم، گفت: همه انسان‌ها با هر دین و مسلکی و با هر زبانی، احسان و نیکوکاری را دوست دارند. وقتی کار خیر در جامعه استمرار پیدا کند، مردم خودشان بانی می‌شوند و در همین راستا در دولت سیزدهم، اتفاقات خوبی افتاده و آیین‌نامه‌هایی درباره استفاده از ظرفیت مردم مصوب شده است.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست را وظیفه تک تک آحاد مردم می‌داند. اصل کار در دست خود مردم است و ما فقط تسهیلگر هستیم. ما در سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم با همین اعتقاد بیش از ۱۰۰۰ خانه محیط زیست راه انداختیم که این خانه‌ها محل حضور ظرفیت‌های مردمی ازجمله شما خیرین بزرگوار هستند.

سلاجقه بیان کرد: مشارکت تنها در بحث تنوع زیستی نیست و در همه ابعاد حفظ آب و خاک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، پسماند و... می‌توان از ظرفیت مردم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا اعتبارات محیط زیست کشور کوچک در نظر گرفته شده و این ظرف محدود کفاف حفاظت از عرصه‌های طبیعی بی‌بدیل کشور را نمی‌دهد، گفت: دولت بر اساس وظیفه خود، آیین‌نامه‌ها را تصویب می‌کند، خط‌کش‌گذاری می‌کند و دستگاه‌ها را مکلف به انجام تکالیف خود می‌کند اما سازمان حفاظت محیط زیست سیبل اصلی است و بارها دیده‌ایم که اگر دستگاهی تکلیف خود را در قبال محیط زیست به درستی انجام ندهد، سازمان حفاظت محیط زیست مواخذه می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به درگیری مدیرکل میراث گلستان با محیط‌بانان جزیره آشوراده توضیح داد: برای اینکه شأن محیط‌بان ما حفظ شود، باید فضای محیط زیست را از فضای مجازی بیرون بکشیم. اگر محیط‌بان ما با مشکل مواجه شود، قرص و محکم حمایتش می‌کنیم و در شان این نیروهای خدوم نیست که در فضای مجازی برای آنها صدقه جمع کنند.

معاون رییس جمهور با اشاره به ظرفیت اجتماعی بالای سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دیدیم زمانی که توله یوزی به دنیا می‌آید، همه ایرانیان در همه جهان شاد می‌شوند و بالعکس زمانی که یوزی تلف بشود ناراحتی عمومی را در کشور مشاهده می‌کنیم. این نشان می‌دهد که انسان به عنوان اشرف مخلوقات عاشق حفظ گونه‌های حیات وحش است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان سازمانی که وظیفه حفظ تمام مخلوقات خداوند متعال به جز انسان را دارد، می‌تواند به خوبی از این ظرفیت مردمی استفاده کند.

سلاجقه خاطرنشان کرد: هم از داخل و هم از خارج کشور درخواست‌های زیادی برای کمک به حفظ محیط زیست مطرح است که این در راستای سیاست دولت سیزدهم و همان اصل مشارکت‌های مردمی است. امیدوارم با کمک شما عزیزان بتوانیم مجمع خیرین محیط زیست را بنیان بگذاریم و در راستای حفظ محیط زیست کشور گام برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =