زاکانی: شهرداری مسئول مستقیم آلودگی هوا نیست/ اصلا حجاب‌بانی در تهران نداریم

شهردار تهران گفت: مسئول مستقیم آلودگی هوا، سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور است؛ نه شهرداری تهران.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست کارگزار ملت که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: مسئولیت‌ دستیار رئیس جمهور مربوط به آسیب‌های اجتماعی است نه آلودگی هوا. مسئول مستقیم آلودگی هوا، سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور است؛ نه شهرداری تهران. ما یکی از ۲۳ دستگاه مسئول در قبال آلودگی هوا هستیم.

وی افزود: ما اصلا حجاب‌بانی در تهران نداریم. ما عده‌ای را تحت عنوان انتظامات مترو داریم که با یونیفرم مشغول نظم و انضباط درون مترو هستند.

شهردار تهران گفت: نیروهای مردمی اند که بدون سازمان‌دهی و حقوق مشغولند. همه جای مترو بجز واگن‌های DC و AC ۱۰۰ دارای دوربین مداربسته است و لذا فیلم گرفتن موضوع جدیدی نیست. دختر عزیزمان هم که به رحمت خدا رفت، در واگن AC100 بود. دوربین‌ها هم تحت اشراف نیروی انتظامی است.کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند حق درگیری ندارد.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری فعلی با برنامه و ایده است. هیچ شهرداری برنامه‌هایش را به دانشگاه نیاورده فقط ما آوردیم زیرا به برنامه خود اعتقاد داشتیم. مدیریت شهری من با کرباسچی زمین تا آسمان فرق دارد. ما یک سانتی متر شهرفروشی نمی‌کنیم.

زاکانی بیان کرد: روزهای اخیر، ایام کودک‌کشی و جنایت رژیم صهیونیستی و اربابش آمریکا و همچنین خیانت سکوت سران کشورها در قبال این جنایات است. ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی امیدواریم مقاومت ملت فلسطین شر رژیم غاصب را از سر دنیا کم کند.

وی افزود: ما در شرایط تاریخی خوبی قرار گرفتیم که باید مسئولیت خود را قبال مسئله فلسطین بشناسیم و به آن عمل کنیم.

بیشتر بخوانید:

زاکانی: مترو پرند آماده افتتاح است

وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی منشا افتخار و امید در کشور ما است. ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نیز دو قله این جنبش هستند. هردو قله این جنبش به دنبال استقلال و آزادی‌خواهی شکل گرفته است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب، ۷۵ درصد جامعه ایرانی غیرشهری و ۲۵ درصد شهری بود ولی امروز تقریبا این آمار بالعکس شده است. در اکثر بیش از ۱۴۰۰ شهر ایران نیازمند بازبینی در نقش شهر و شهروند هستیم. ما راهی جز مولدسازی شهرها نداریم و باید شهر را از حالت مصرف‌گرایی خارج کنیم.

زاکانی تصریح کرد: شهرداری درحال خدمت‌رسانی به ۵هزار معتاد متجاهری است که هیچ نهادی مسئولیت آن‌ها را قبول نمی‌کرد. استانداری سابق به شهرداری سابق فشار می‌آورد که این‌ها را جمع کن، او زیر بار نمی‌رفت.

وی گفت: ایران قوی نیازمند مدیریت شهری قوی است. ما در مدیریت شهری تهران در مدت ۲۷ ماه و دو روز به دنبال ۴ تحول در دوره جدید هستیم. تحول اول مربوط به مدیریت درونزاد است؛ یعنی باید شهرداری که یک نهاد خدماتی بود را به یک نهاد اجتماعی قدرت‌مند تبدیل کنیم.

زاکانی تشریح کرد: تهران؛ الگوی جهان اسلام، شعار ما نبود، بلکه چشم انداز ما بود. برای این افق ما تحول در مدیریت را هدف اول خود قرار دادیم. تحول دوم، ناظر به هویت بخشی تهران بود. تهران شهر بی‌هویتی است. تهران جز پایتخت بودن، خالی از هرگونه هویت اقتصادی، فرهنگی، معماری، اجتماعی و … است. تهران نیازمند هویت بخشی بوده که یکی از این حوزه‌های هویتی، هویت فناورانه است.

شهردار تهران تاکید کرد: تحول دیگر مربوط به کالبد تهران است. مسکن، آلودگی و ترافیک از جمله مشکلات کالبدی این کلان‌شهر است. تهران هیچ الگوی رشد شهری ندارد. در ابتدا شمالی جنوبی و سپس شرقی غربی رشد کرده. لذا به دنبال الگوسازی پیشرفت و رشد در تهرانیم.

به گفته وی، جوهره تحولات در شهرداری مشارکت ظرفیت‌های موجود در تهران است. می‌خواهیم با استفاده از این ظرفیت‌ها تهران را از نو بسازیم.

شهردار تهران گفت: ۲۰۸۰ پروژه محلی را در معرض انتخاب مردم قرار دادیم که ۳۵۰ هزار نفر از مردم ۱۴۶۲ پروژه را با ارزش ۳/۹ همت انتخاب کردند که حدود ۷۰ درصد آن‌ها به انجام رسید. ۶۵۰۰ پروژه در ماه گذشته از سوی مردم به شهرداری تهران پیشنهاد شد. مردم به ما می‌گویند که می‌خواهند چه اتفاقی در شهر رقم بخورد. این‌ها علاوه بر ابر پروژه‌های ماست.

وی افزود: ما سمت مردم ایستاده‌ایم نه سمت گردن کلفت‌هایی که فکر می‌کنند می‌توانند آش را با جاش بخورند.

وی بیان کرد: قرارداد زباله‌سوز ۶هزار تنی بستیم تا پس از دو سال، ۲۴۵۰ مگاوات برق روزانه از زباله تهران تولید شود.

کد خبر: 1209422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =