اسماعیلی: باید بازگرداندن مرجعیت به نهادهای فرهنگی را در دستور کار قرار دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگ باید تقویت شود و ما باید بازگرداندن مرجعیت به نهادهای فرهنگی حاکمیتی را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور در میان دانشجویان دانشگاه صداوسیما پاسخگوی سوالات و انتقادات آنها بود.

بیشتر بخوانید:

ایران باید به صادر کننده کاغذ تبدیل شود

در ابتدای این دیدار، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما ضمن تبریک روز دانشجو، یاد و نام سه شهید دانشجو مصطفی بزرگ‌نیا، احمدقندچی و مهدی شریعت رضوی که در اعتراض به از سرگیری روابط ایران و بریتانیا در دوران رژیم منحوس پهلوی به شهادت رسیدند را گرامی داشت.

شهاب اسفندیاری در ادامه با تاکید بر حسن ارتباط میان دو نهاد فرهنگی صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: برخلاف گذشته و دوره‌ی اصلاحات که روابط دو نهاد صداوسیما و وزارت ارشاد دچار اختلاف شده بود، در حال حاضر بین این دو نهاد فرهنگی رابطه‌ای بر پایه دوستی برقرار است؛ اما گاهی برخی افراد که فقط منافع تجاری را می‌بینند و توجهی به منافع ملی و حاکمیتی ندارند می‌خواهند اختلاف و تنش هایی بین دو دستگاه ایجاد شود.

اسفندیاری برای رفع این تنش‌ها اظهار امیدواری کرد و گفت: مسائل و مشکلات مهم آن قدر زیاد است که نباید به خاطر برخی اختلافات سلیقه‌ای کوچک از توجه به مسائل مهمتر بازبمانیم و آنها را به فراموشی بسپریم.

در ادامه برخی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز با حضور پشت تریبون، سوالات و دغدغه‌های فرهنگی خود را مطرح کردند.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما با قدردانی از پیشرفت‌های کمی و سخت افزاری در زمینه‌های مختلف در حوزه فرهنگ، از فقدان تحولات نرم افزاری و محتوایی و همچنین رها شدگی تئاتر و سینما انتقاد کرد و برخی از نقاط ضعف این دستگاه را در حکمرانی فرهنگی یادآور شد. لزوم مردمی سازی و همکاری تشکلهای مردمی با این وزارت خانه از دیگر موضوعات مطرح شده توسط نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما بود.

در ادامه مسئول جامعه رسانه اسلامی دانشجویان نیز با انتقاد از برخی تصمیمان کوتاه مدت، بر لزوم ریل گذاری فرهنگی و برنامه‌ریزی بلند مدت را برای این نهاد فرهنگی تاکید کرد.

نماینده جامعه رسانه اسلامی دانشجویان گفت: فرهنگ در کشور ما متولی مشخصی ندارد. بنابراین باید یک نگاه راهبردی مشترک و انسجام بین دستگاه‌های فرهنگی ایجاد شود. همچنین لازم است برای تربیت هنرمند برنامه ریزی شود. متاسفانه دانشجویان هنر آینده ای به جز کار در کافه‌ها برای خود متصور نیستند.

توجه به ترمیم بدنه وزارت خانه و لزوم تغییر مدیران خسته و بی انگیزه از دیگر مباحث مطرح شده توسط این نماینده دانشجویان بود.

نماینده جامعه رسانه اسلامی در حوزه کتاب و نشر نیز اظهار کرد: اگرچه تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد برای رفع مشکل کاغذ بی‌سابقه بوده ولی مرغوبیت کاغذ داخلی همچنان مورد غفلت قرار گرفته است.

کم کاری در حوزه کتاب کودک و نوجوان و عدم مقابله با تولیدکنندگان و فروشندگان زیرزمینی کتاب از دیگر دغدغه‌ها مطرح شده توسط نماینده دانشجویان بود.

به جز این دو نماینده، تعداد دیگری از دانشجویان نیز روی صحنه حضور یافتند و پاسخ سوالات خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جویا شدند.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی با حضور در جایگاه پاسخگوی سوالات مطرح شده توسط دانشجویان بود.

وزیر ارشاد در ابتدا یاد و خاطره شهدای دانشجو و نیز شهدای مقاومت فلسطین را گرامی داشت و گفت: بعد از گذشت دو سال از آغاز به کار دولت، در این جلسه دانشجویی سعی بر این است که نه از برنامه‌ها بلکه از کارنامه صحبت کنیم. سوالات شما دانشجویان نیز ناظر به کارنامه بود.

اسماعیلی تصریح کرد: ما در حوزه فرهنگ از ابتدای انقلاب تا به امروز دو نگاه را در مدیریت اجرایی تجربه کرده‌ایم: یک نگاه این است که دولت باید متصدی همه کنشگری‌ها در حوزه فرهنگ باشد و مردم در این نگاه صرفاً استفاده کننده و تماشاچی هستند و تعامل اندکی دارند. نگاه دیگری که اغلب در کشور ما حاکم بوده این است که حوزه فرهنگ حوزه کنشگری دولت نیست و دولت مسئولیتی در این زمینه ندارد. این همان نگاه لیبرالیستی است که به دولت حداقلی باور دارد و کنشگری دولت را صرفا در حوزه اقتصاد و سیاست خلاصه می‌کند.

وی افزود: ما در دولت مردمی قائل به نظارت، حمایت و تسهیل‌گری حاکمیت و نقش آفرینی حلقه‌های میانی، گروه‌های مردمی جبهه‌های فرهنگی مردمی هستیم. به همین دلیل نام دولت مردمی را برای خود انتخاب کردیم که یک برنامه است و نه یک شعار.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه درباره بسیاری از انتقادات مطرح شده در جلسه امروز با دانشجویان هم نظر هستیم خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ باید تقویت شود و ما باید بازگرداندن مرجعیت به نهادهای فرهنگی حاکمیتی را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: در کشوری که بر پایه انقلاب اسلامی است فرهنگ نباید در سایه اقتصاد و سیاست قرار بگیرد. بلکه باید در اموری مثل اختصاص بودجه به طور ویژه به آن توجه شود.

اسماعیلی اظهار کرد: ما در یک سال اخیر بیش از هزار میلیارد تومان صرف تقویت تشکل‌های مردمی در عرصه فرهنگ کردیم‌. در حوزه فیلم نیز تعداد تولیدات سازندگان جبهه انقلاب اسلامی نظیر بنیاد فارابی چند برابر شده است.

وی در ادامه نوسازی شورای نظارت بر صدور مجوز هارا از دیگر اقدامات انجام گرفته برشمرد و گفت: با جرئت میتوان گفت امروزه در وزارتخانه و تمامی دستگاه‌های تابعه فقط یک نفر در تهران و یک نفر از استانها از دوره قبل مانده‌اند و مابقی همه تغییر کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، استفاده از افراد دارای تعهد انقلابی و صلاحیت تخصصی را از دیگر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد در این دوره عنوان کرد و برخی از مصادیق و اسامی افراد را نیز برای اثبات این مدعا برشمرد. افزایش به کارگیری زنان تحصیل کرده و دارای صلاحیت در مناسب مدیریتی و اجرایی نیز از دیگر اقدامات در این زمینه دانست.

وی همچنین بر رابطه حسنه بین نهادهای فرهنگی به ویژه صداوسیما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و گفت به جز دوره‌ای محدود در گذشته دیگر اختلافی بین این دو دستگاه باقی نمانده است.

برخی‌ افراد می‌خواهند بین وزارت ارشاد و صدا و سیما اختلاف ایجاد کنند

در انتها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دانشجویان عکس یادگاری گرفت و از آنان بابت طرح دغدغه‌های سودمند در حوزه فرهنگ کشور قدردانی کرد.

کارآموز خبرنگاری: فرگاه افشار

پایان پیام/

کد خبر: 1209444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =