زارع‌پور: زیرمداری کپسول زیستی ایران طی روزهای آینده پرتاب می‌شود

وزیر ارتباطات از پرتاب زیرمداری کپسول زیستی ایرانی تا یکی دو روز آینده خبر داد و گفت: انشالله در افق ۱۴۰۷ بتوانیم شاهد اعزام فضانورد ایرانی با سفینه و کپسول زیستی ایرانی به فضا باشیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: امروز زیرساخت‌های لازم برای تست آزمون ماهواره‌های تا 500 کیلوگرم را فراهم می‌کنیم و به زودی تکمیل می‌شود. در حوزه پایگاه پرتاب، در حال ساخت بزرگترین پایگاه پرتاب ملی هستیم. کار ساخت آن آغاز شده و به صورت شبانه روزی در حال کار هستند و امیدواریم فاز اول این پایگاه در همین دولت به نتیجه برسد.

بیشتر بخوانید:

زارع پور: ۵ ماهواره جدید تا پایان سال به فضا پرتاب می‌شود

وی ادامه داد: در حوزه پرتابگر نیز دوستان ما در وزارت دفاع و هوافضای سپاه با راهبری خوب ستاد کل نیروهای مسلح به خوبی جلو رفتند. امروز پرتابگرهای ما در کلاس 50 تا 60 کیلوگرم تثبیت شده‌اند و آخرین پرتابی که داشتیم ماهواره نور 3 بود که با موفقیت در مدار قرار گرفت.

زارع پور گفت: در دو سال اخیر ما نزدیک به 8 پرتاب فضایی داشتیم که پرتاب‌های تحقیقاتی و عملیاتی بودند که معادل 8 سال دو دولت قبل پرتاب داشتیم و این نشان دهنده اهمیت حوزه فضایی در دولت سیزدهم است چراکه پرتاب نماد کارهای فضایی است.

وی گفت: در همین روزها خبر پرتاب جدیدی را مردم عزیزمان خواهند شنید که تست زیرمداری کپسول زیستی است و تا پایان سال نیز پرتاب‌های دیگری نیز پیش بینی شده است و ما چندین ماهواره را در صف پرتاب داریم که انشالله بتوانند به صف خدمات بپیوندند.

زارع پور گفت: کارهای بزرگی در حال صورت گرفتن است تا جایگاه ایران در صنعت فضایی در دنیا ارتقا یابد و سال گذشته نیز تست زیرمداری یک فناوری تحت عنوان "فناوری بلوک انتقال مداری" را انجام دادیم که ماهواره را در لایه‌های مختلف زمین می‌تواند جابجا کند که فقط 5 تا 6 کشور در دنیا این فناوری را در اختیار دارند و تست‌های تکمیلی آن امسال یا اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

وی گفت: انشاالله بلوک انتقال مداری 100 درصد ایرانی که قادر است ماهواره را در لایه‌های مختلف زمین جابه‌جا کند را سال آینده تست‌های عملیاتی و نهایی آن انجام خواهد شد.

وزیر ارتباطات گفت: انشالله خبر خوشی که مردم عزیز ما در یکی دو روز آینده آن را خواهند شنید احیای زیست فضا بعد از 11 سال است. بحث زیست فضا و موضوع اعزام انسان به فضا و موضوعات اکتشافات فضایی یک مسیر ویژه‌ای دارد و باید این مسیر را طی کنیم.

وی ادامه داد: آخرین بار کاوشگرهای پیشگام و پژوهش را به فضا پرتاب کردیم که موجود زنده میمون را به همراه داشتند و در سال 1392 این کار تعطیل شد اما امروز نسل جدید کپسول‌های زیستی به سفارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی توسط متخصصان کشور در وزارت علوم، پژوهشگاه هوافضا و دانشگاه‌هایی که با ما همکاری می‌کردند ساخته شد.

وی ادامه داد: فناوری‌های جدیدی برای نخستین بار به‌کار گرفته شده است و امروزدر صف پرتاب قرار گرفته است و خبر تست موفقیت آمیز آن به زودی منتشر خواهد شد و اتفاق بسیار میمون و مبارکی است. چرا که ما جز 5 کشوری هستیم که به این فناوری‌ها دست پیدا کرده‌ایم و انشالله با تکمیل این زنجیره، که امسال زیرمداری بود و سال آینده کپسول نسل جدید را تست خواهیم کرد و سپس موجود زنده را تست خواهیم کرد و انشالله در افق 1407 بتوانیم شاهد اعزام فضانورد ایرانی با سفینه و کپسول زیستی ایرانی به فضا باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =