مزاحمت‌ تماس‌های تبلیغاتی برای مردم / بازاریابی تلفنی قاعده‌مند نشده است

خیریه‌ها و شرکت‌ها تحت عنوان بازاریابی تلفنی در تماس‌های تلفنی مکرر آسایش مردم را سلب کرده‌اند و این درحالی است که سازوکاری هم برای قاعده‌مند کردن این شکل از تبلیغات وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تماس‌های تبلیغاتی برای مردم اتفاق ناشناخته‌ای نیستند و همه حداقل یک بار تجربه پاسخ دادن به تماسی را داشتیم که فردی آن سوی خط بخواهد کالا یا خدماتی به ما بفروشد یا برای خیریه درخواست کمک کند.

بیشتر بخوانید

هشدار؛ کلاهبرداری از مالکان تلفن همراه با پیشنهاد تحویل سیم کارت ۵G

در میان فعالان حوزه بازاریابی و فروش این سبک از تبلیغات با عنوان بازاریابی تلفنی شناخته می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها هم از این شیوه استفاده می‌کنند. از جمله موسساتی که این سبک بازاریابی در آن‌ها رایج شده، خیریه‌ها هستند. جرقه آغازین این گزارش هم از پیام‌های مردمی مبنی بر تماس‌های مکرر خیریه آبشار عاطفه‌ها که شعب متعددی در شهرهای مختلف دارد، خورد. در این پیام‌ها افراد گلایه کرده‌ بودند که چطور موسسات خیریه به شماره تلفن شخصی آن‌ها دسترسی دارند و با وجود اینکه یک بار درخواست آن‌ها را نپذیرفته‌اند اما دوباره تماس گرفته و عامل سلب آسایش شده‌اند.

به نظر می‌رسد که قوانین و ساز و کاری برای تعیین حد و حدود بازاریابی‌های تلفنی وجود ندارد و در قانون تعریف نشده که در این شکل از تبلیغات چطور باید حق و حقوق مشتری رعایت شود. زمان مشخصی برای این موسسات درنظر گرفته نشده است.

این شیوه به قدری در میان موسسات خیریه رایج شده که در آگهی‌های استخدام اپراتور در این موسسات آمده که افراد در ازای جذب عضو بیشتر پورسانت هم دریافت می‌کنند که به نظر می‌رسد با ماهیت موسسات خیریه در تضاد باشد.

فعالیت‌هایی از این دست درحالی انجام می‌شوند که براساس اساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

علاوه بر این عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صراحتا عنوان کرده که تماس تبلیغاتی تخلف است. وی در این باره گفت: در جلسه با استاندار زنجان بودم که دو بار تلفن بنده زنگ خورد و بعد از پاسخگویی متوجه شدم که تماس تبلیغاتی است. تماس تبلیغاتی تخلف است و بنده دستور داده‌ام که حتماً برخورد و جریمه و فوراً قطع بکنند. کسی حق ندارد به حریم خصوصی مردم ورود پیدا کند. مردم در ساعات مختلف شبانه‌روز استراحت می‌کنند و همان موقع گوشی آن‌ها زنگ می‌خورد و به عبارتی تماس‌های تلفنی تبلیغاتی مردم را آزار می‌دهد؛ این غیرقانونی است و حتماً برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پیامک‌های تبلیغاتی سبب اذیت مردم شده و راهکار مقابله با آن چیست گفت: ما دستور داده‌ایم این موضوع پیامک‌های تبلیغاتی را قاعده‌مند کنند. البته قاعده و مصوبه دارد ولی بعضاً این شرکت‌ها تخلف می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در خصوص پیامک تبلیغاتی قاعده و قانون دارد و نباید خلاف آن عمل بکنند. اگر خارج از چارچوب و ضوابط باشد حتماً دوستان در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که متولی این کار است پیگیری و برخورد می‌کنند.

البته در صحبت‌های وزیر مشخص نیست که منظور از تماس‌های تبلیغاتی پیام‌های ضبط شده‌ هستند یا این جرم‌انگاری شامل تماس‌ اپراتورها هم می‌شود.

در هر حال تماس‌های مکرر تبلیغاتی باعث سلب آسایش مردم شده و برخوردها با این موضوع باید شفاف شود که اگر آنطور که وزیر می‌گوید تماس‌هایی از این دست به طور کلی تخلف هستند، پس باید به شرکت‌ها و موسسات خیریه اطلاع بدهند که این کار تخلف است و بعد با خاطیان برخورد کنند و صرفا اعلام این موضوع از سوی وزیر و منوط کردن همه چیز به شکایت‌های مردمی راهکار مناسبی نیست.

در مقابل اگر قرار است که بازاریابی تلفنی را به رسمیت بشناسند، پس باید ساز و کاری اندیشیده شود که حقوق مردم پایمال نشود و قوانین و حد و حدودی برای آن وجود داشته باشد.

از جهتی با توجه به اینکه در تماس تلفنی هویت افراد مشخص نیست و امکان کلاهبرداری وجود دارد، باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و قوانین و سازوکاری برای آن وجود داشته باشد چراکه بسیاری از خیریه‌ها در تماس‌های تلفنی شماره حسابی به افراد می‌دهند و مبالغی درخواست می‌کنند و ممکن است برخی هم از نام خیریه سواستفاده کرده و از مردم کلاهبرداری کنند.

با همه این‌ها مردم باید نسبت به برخورد با این دست تماس‌ها آگاهانه برخورد کنند تا در دام کلاهبرداران نیفتند و حتی اگر احساس کردند که موسسه‌ای علی رغم اعلام نارضایتی به تماس‌های خود ادامه می‌دهد، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند.

مزاحمت‌های تماس‌های تبلیغاتی برای مردم / بازاریابی تلفنی قاعده‌مند نشده است

انتهای پیام /

کد خبر: 1211822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =