ایران کاهش عرضه تولیدکنندگان اوپک را جبران کرد

تولید نفت اوپک در نوامبر به دلیل عرضه کمتر از سوی نیجریه و عراق و همچنین کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی و سایر متحدانش در اوپک پلاس، کاهش یافت که نخستین کاهش از ژوئیه بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نظرسنجی رویترز نشان داد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه میلادی گذشته، ۲۷.۸۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۹۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با اکتبر، کمتر بود. تولید این گروه در مدت سه ماه منتهی به اکتبر، افزایش داشت.

بیشتر بخوانید:

تحریم‌ ظالمانه آمریکا علیه برخی تولیدکنندگان نفت و گاز و حمایت از جنگ در خاورمیانه است

این کاهش با وجود افزایش بیشتر عرضه از سوی ایران روی داد که از مشارکت در محدودیت عرضه اوپک، معاف است. طبق نظرسنجی رویترز، تولید ایران به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته صعود کرد و کاهش‌ عرضه تولیدکنندگان دیگر این گروه را جبران کرد.

تولید عربستان سعودی در نوامبر، نزدیک به ۹ میلیون بشکه در روز ماند زیرا این کشور کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را برای حمایت بیشتر از بازار تمدید کرد.

بررسی‌های رویترز و آمار جداگانه دیگر از اوپک نشان می‌دهند که در میان کشورهایی که تولید بالاتری داشتند، بیشترین افزایش تولید در ایران مشاهده شد و تولید این کشور در نوامبر، به ۳.۲ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است که واشنگتن تحریم‌ها را دوباره علیه تهران اعمال کرد.

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با وجود تحریم‌های آمریکا، افزایش یافته است. تحلیلگران می گویند صادرات بیشتر، نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

تولید اوپک هنوز حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از اهداف تولید است. بازنگری در اهداف تولید برای سال ۲۰۲۴، باید تولید واقعی این گروه را به سطح هدف، نزدیک‌تر کند.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل کپلر و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =