رشته های علوم پایه حذف نمی‌شوند/ ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳

«افزایش تعداد بورسیه های صنعت نفت، حذف رشته های علوم پایه صحت ندارد و ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر در نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «افزایش تعداد بورسیه های صنعت نفت، حذف رشته های علوم پایه صحت ندارد و ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر در نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

گاهی به اسم نخبه‌پروری، نخبه‌کشی می‌کنیم‌

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در هفته گذشته می‌توان به «پژوهانه اعضای هیات علمی دوبرابر می‌شود، مصوبه کنکوری شورا سال آینده هم اجرا می‌شود و تعیین ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۳» اشاره کرد.

در ادامه مهم‌ترین عناوین هفته گذشته آموزش عالی آورده شده است:

افزایش تعداد بورسیه‌های صنعت نفت

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در خصوص فعالیت‌های سامانه نظام ایده ها و نیاز ها (نان) توضیح داد و گفت: برای اساتید و دانشجویانی که از سامانه نان برای رساله و پایان نامه استفاده می کنند امتیاز ویژه در نظر داریم. سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و همه وزارت‌خانه ها و صنایع، خصوصی و دولتی مکلف هستند نیازها و مسئله‌های خود را در این سامانه قرار دهند.

وی ادامه داد: اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که عنوان رساله دکتری و پایان‌نامه ارشد شأن را براساس نیازهای سامانه نظام ایده‌ها و نیازها انتخاب کنند مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت، پژوهانه چنین پایان‌نامه و رساله‌هایی، ضریب دو می‌گیرد و استادی که پایان‌نامه های ارشد و رساله دکتری دانشجویان وی در راستای نیازهای صنایع مختلف که در سامانه قرار گرفته باشد از امتیازات پایه‌های تشویقی، پژوهانه ویژه، امتیازات ویژه‌ای به آن اختصاص داده می‌شود.

مصوبه کنکوری شورا سال آینده هم اجرا می‌شود

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه کنکوری شورا همان طور که امسال اجرا شد سال آینده و سال های بعد از آن نیز اجرا می شود.

وی افزود: عدالت آموزشی در مصوبه کنکوری شورا تحقق یافت و این مصوبه در مسیر تمدن نوین اسلامی بوده و با وجود موانع فراوان مصوب و ابلاغ شد، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به آن انتقاد داشتند که سه جلسه با حضور رییس مجلس دراین خصوص تشکیل شد و استدلال شورای عالی انقلاب فرهنگی را پذیرفتند، مصوبه دیگری توسط برخی نمایندگان دراین خصوص ارائه شد که شورای نگهبان آن را رد کرد.

حذف رشته های علوم پایه صحت ندارد

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم در توییتی اعلام کرد: حذف رشته‌های علوم پایه صحت ندارد. آنچه درقالب ساماندهی آموزش عالی درحال انجام است شامل حذف همه رشته‌هایی است که بین داوطلبان متقاضی ندارد، موضوع برعکس است.

وی افزود: وزارت علوم جهت ترغیب داوطلبان به تحصیل در علوم پایه، بورس دانش را طراحی و اجرا کرده و به دانشجویان آن رشته‌ها شهریه می‌پردازد.

پژوهانه اعضای هیات علمی دوبرابر می‌شود

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم به سیاست‌های تشویقی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: آیین نامه پایه تشویقی از سال ۱۴۰۲ در حال اجراست و اعضای هیات علمی با اقدامات مختلف در حوزه‌های مختلف می‌توانند پایه تشویقی دریافت کنند. آیین‌نامه جامع اعتبار ویژه نیز از سال آینده ۱۴۰۳ اجرا می شود. در برنامه هفتم توسعه بودجه این آیین‌نامه دیده شده است و با اجرای این آیین‌نامه گرنت اعضای هیات علمی حداقل دوبرابر خواهد شد.پژوهانه اعضای هیات علمی دوبرابر می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت انتشار مقالات بین‌المللی در رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر گفت: جنس این رشته‌ها با دیگر رشته‌ها متفاوت است. اگر نتوانیم مقالات این رشته به جهان صادر کنیم باید از مقالات صادراتی جهان استفاده کنیم. ما در حال حاضر ۱۴۹۰ مجله در وزارت علوم داریم که ۸۲۷ مجله در حوزه علوم انسانی است. نقطه قوت ما در نشریات داخلی، نشریات حوزه علوم انسانی است.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

آمار نهایی ثبت‌نام در نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ اعلام شد

علیرضا کریمیان مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور آمار نهایی شرکت کنندگان در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو-معلم در دانشگاه فرهنگیان و نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد و گفت: برای شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو-معلم در دانشگاه فرهنگیان و نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ با احتساب افرادی که علاقه‌مندی خود را برای شرکت در گروه‌های آزمایشی شناور هنر و زبان‌های خارجی اعلام کرده‌اند. در مجموع بیش از یک میلیون و ۱۳۱ هزار داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند و بدون احتساب آزمون‌های شناور بیش از یک میلیون و ۴۰ هزار متقاضی شرکت در این آزمون‌ها بوده‌اند.

وی افزود: پذیرش برای رشته‌های تحصیلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳ از طریق آزمون اختصاصی انجام خواهد شد و در مجموع بیش از ۵۹۷ هزار نفر برای شرکت در این آزمون نام‌نویسی کردند.

اعلام نتایج نهایی دور دوم تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری تا پایان آذر

انتخاب رشته محل در مرحله دوم تکمیل ظرفیت پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی در روزهای ۱۴ تا ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ انجام شد. آن دسته از داوطلبان پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی که در مرحله اصلی مجاز به انتخاب رشته محل بوده و در اعلام نتایج مرحله اصلی مردود اعلام شده‌ بودند و یا به هر دلیل موفق به انجام انتخاب رشته محل نشده‌ بودند امکان انتخاب رشته محل را داشتند.

با پایان فرصت انتخاب رشته محل، تلاش می شود نتایج پذیرش تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ اعلام شود. زمان آغاز به کار پذیرفته شدگان از سوی دانشگاه های علوم پزشکی تربیت کننده دستیار تخصصی اعلام خواهد شد.

تعیین ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۳

ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت میزان ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۳ را اعلام کرد. بر اساس این ظرفیت ۴۲ درصد پذیرفته شدگان پزشکی باید یک و نیم سال تعهد خدمت بگذرانند.

در نامه معاون آموزشی وزارت بهداشت خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی معاون آموزشی وزارت بهداشت آمده است: همانگونه که استحضار دارید وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون اصلاح بند ۳ قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو مصوب سال ۱۳۹۳، از سال ۱۳۹۳ تاکنون در آزمون سراسری در کد رشته‌های مجزا تحت عنوان سهمیه داوطلبان بومی استان با قید تعهد خدمت سه برابر طول دوره تحصیل پذیرش کرده است که در اصلاحیه قانون فوق مصوب سال ۱۴۰۱، میزان تعهد کلیه مشمولان به یک و نیم برابر طول مدت تحصیل کاهش یافت.

ظرفیت ۱۸۰۷ نفری برای صندلی‌های خالی آزمون دستیاری

فرصت انتخاب رشته محل درمرحله تکمیل ظرفیت پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ به پایان رسید. در مرحله دوم تکمیل ظرفیت، ظرفیت پذیرش ۱۸۰۷ نفر است که در ۲۴ رشته تخصصی اعلام شده است. بیشترین میزان پذیرش متعلق به رشته طب اورژانس و کمترین میزان متعلق به رشته پزشکی ورزشی است.

آن دسته از داوطلبان پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی که در مرحله اصلی مجاز به انتخاب رشته محل بوده و در اعلام نتایج مرحله اصلی مردود اعلام شده‌اند و یا به هر دلیل موفق به انجام انتخاب رشته محل نشده‌اند، می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      0 0
      آقای خسرو پناه دست از سر ما داوطلبای کنکور بردارید.با طرفداری از این مصوبه جهنم را برای خودتان نخرید ما پشت کنکوری نطام قدیم چه گناهی کردیم که به ادامه تحصیل علاقه داریم.
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      0 0
      ان شاالله که به حق این ایام عزیز فاطمیه خیلی زود شورا منحل میشه و این مصوبه غیر انسانی لغو می شه وجوانان کنکوری دوباره امید به زندگی پیدا می کنن.