افشاگری‌های وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی درباره سند ۲۰۳۰

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه خیلی از افراد که حتی از دوستان خود ما هستند توجهی به فحوای سند ۲۰۳۰ نداشتند، افزود: این دوستان می‌گفتند کجای فلان جمله در سند اشکال دارد؟ آنچه اشکال داشت این بود که اگر متعهد به اجرای آن می‌شدیم در واقع یعنی پرچمی بالای سرمان نبود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید محمد بطحایی در نشست "در جستجوی تحول" که به مناسبت سالروز تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره سند ۲۰۳۰ اظهار کرد: فصل الخطاب فعالیت در راستای سند ۲۰۳۰ دستور مقام معظم رهبری در مورد توقف هرگونه فعالیت در راستای سند ۲۰۳۰ بود که بعد از آن هرگونه فعالیت متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

تصمیم عجیب آموزش و پرورش / ادغام رشته‌های تجربی ، ریاضی و انسانی در یک رشته!

وی با بیان اینکه متن سند ۲۰۳۰ به‌گونه‌ای بود که مانند بسیاری از اسناد بین‌المللی دیگر در نگاه نخست به نظر می‌رسید که حرف‌های خوبی زده است، تصریح کرد: با این حال وقتی نگاه از بالا به پایین به این نوع اسناد داشته باشیم متوجه می‌شویم در فحوای این اسناد ریشه‌های نفوذ و استثمار کاملا هویدا است. سند ۲۰۳۰ هم از حیث تنظیم شدن بسیار حرفه‌ای بود و هوشمندی و بصیرت بالایی می‌خواهد تا به ریشه‌های نهفته در لابه‌لای متن این سند پی برد که می‌خواهد آینده کشور را به زیر یوغ خود بکشد.

وزیر مستعفی آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی با اشاره به اینکه در سند ۲۰۳۰ به ظاهر جملات زیبا و مترقیانه می‌دیدیم، عنوان کرد: گویی این سند حرف‌های خوبی زده بود اما با این حال فرانسه که یونسکو در پاریس قرار دارد و حتی آمریکا این سند را امضا نکردند یعنی از زاویه دیگر خود را عاجل به زیر بار امضا کردن سند ۲۰۳۰ نمی‌دانستند. اما افغانستان جزو اولین کشورهایی بود که سند ۲۰۳۰ را امضا کرد.

بطحایی درباره موج سنگین فرهنگی که برای امضا کردن سند ۲۰۳۰ ایجاد شده بود، یادآور شد: یادم هست زمانی که وزیر بودم، نشستی در مسکو برگزار شده بود و من در آن نشست شرکت کردم. در تمام ابعاد و اجزا آن نشست و حتی لابی‌ها از نماد سند ۲۰۳۰ و شعار سند ۲۰۳۰ دکور ساخته بودند و پلاکارد زده بودند. فضاسازی سنگینی بود که گویی اگر کشوری زیر بار اجرای سند نرود بر خلاف حقوق بشر و بر خلاف جریان تمدنی کشورها عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه خیلی از افراد که حتی از دوستان خود ما هستند توجهی به فحوای سند ۲۰۳۰ نداشتند، افزود: این دوستان می‌گفتند کجای فلان جمله در سند اشکال دارد؟ آنچه اشکال داشت این بود که اگر متعهد به اجرای آن می‌شدیم در واقع یعنی پرچمی بالای سرمان نبود. در حالی که بسیار پیشرفته تر از خیلی از گزاره‌های سند ۲۰۳۰ در اسناد خود ما وجود دارد و نکات بسیار پیشرفته‌تر از آنچه که در سند ۲۰۳۰ در خصوص آموزش و پرورش درج شده بود در سند تحول خودمان وجود دارد.

بطحایی در بخش دیگر سخنان خود درباره نگرش در خصوص استیضاح رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، تصریح کرد: اخیرا که زمزمه استیضاح آقای صحرایی بود، یکی از من پرسید نظرت در این‌باره چیست؟. گفتم این بنده خدا تازه مشغول به کار شده است، سوال و استیضاح چه معنا دارد؟. شما نمی‌گذارید این آدم فکر کند و درباره حل مسائل بیاندیشد. ضمن اینکه وقتی ۹۳ درصد بودجه آموزش و پرورش فقط صرف پول حقوق می‌شود، وزیر چه تحولی می‌تواند رقم بزند؟

تحول در آموزش و پرورش فقط کار وزارت آموزش و پرورش نیست

وزیر اسبق آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چهار، پنج مانع عمده بر سر راه اجرای تحول در آموزش و پرورش بود که اولین مانع آن است که تحول در آموزش و پرورش فقط کار وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش و معاونان آموزش و پرورش نیست.

بطحایی تاکید کرد: تحول در آموزش و پرورش یک اقدام ملی، گسترده و فراگیر است که ما به این امر توجه نکردیم. من به عنوان یکی از متهمان این موضوع صادقانه اعتراف به این امر می‌کنم. مخاطب در آموزش و پرورش فقط دانش آموز، معلم و خانواده‌ها نیستند، ما در آموزش و پرورش مخاطب نداریم بلکه با جامعه ذینفعان مواجه‌ایم و همه جمعیت کشور تحت تاثیر نظام آموزش و پرورش هستند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش کاری وسیع به گستردگی کشور و فراتر از دولت است، ادامه داد: هر اقدام استراتژیک مثل تحول در آموزش و پرورش شامل دو مرحله طراحی و اجرا است. ما در مرحله طراحی طرح‌های تحولی عموما کمتر سراغ خبرگان، نخبگان و صاحبان تخصص میان رشته‌ای رفتیم. این دومین مانع ما است و از این رو در مرحله طراحی جامعه ذی نفعان کمتر مورد توجه قرار گرفتند.

بطحایی همچنین درباره بی‌ثباتی یا کم ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش نیز افزود: در ۴۳ سال گذشته اقای صحرایی هجدهمین وزیر آموزش و پرورش است. وقتی وزیر عوض می‌شود تیم مدیریتی هم عوض می‌شود. این تقریبا در تمام دولت ها کم و بیش بوده‌ است. وقتی دولت ها عوض می‌شوند تقریبا بسیاری از مدیران تغییر می‌کنند. بنابراین موضوع فقط تغییر وزیر نیست. این ضعف ثبات مدیریت را بارها از زبان رهبری شنیدیم که تحول در آموزش و پرودش فرآیندی ۱۲ یا ۱۴ ساله است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با یادآوری اینکه در پنج نوبت افرادی که مسئولیت در آموزش و پرورش داشتند برای ایجاد تحول خیز برداشتند و پنجمین مورد منتج به سند تحول بنیادین شد، خاطرنشان کرد: این ضعف در ثبات مدیرت باعث شده هر گروهی که روی کار آید اولویت‌های خودش را داشته باشد و روز از نو و روزی از نو شود. با این حال این تغییرات زود به زود تیم های مدیرتی در آموزش و پرورش ضربات سنگینی را به ما وارد کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1210980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آدم عاقل IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
      0 0
      این حرفهایش هیچ ایرادی ندارد . موقعی هم که وزیر شد بین همه مسئولین دولت ایشان بسیجی ترین وزیر بود و از سخنانش خیلی به ایشان علاقمند شدم. اما وقتی رفتم سابقه اش را بررسی کردم دیدم حزب اعتدال و توسعه که روحانی و واعظی از سردسته هایش بودند نفر سوم حزب این آقای بطحایی بوده . این جای سوال بود که چطور این آقا تونسته با آنها در ایجاد یک حزب سیاسی همراه باشه در حالیکه این حزب و اعضای آن دو دوره دولت ننگین بنفش را در کشور اجرا و پیاده کردند . والعاقبة للمتقین