معرفی محصولات برتر فضایی ایران/ ماهواره خیام در مدار فعال است

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران گفت: محصولات برتر سرریز فناوری فضایی شده پژوهشگاه شامل طراحی و توسعه ماهواره‌های ناهید ۲و۳ و پارس ۲و۳، سامانه بالن مخابراتی پایشی، دستگاه‌های آشکارساز، سامانه‌های مولتی روتور، باطری خودروهای برقی و... است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احمد سلیمانی؛ نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: پژوهشگاه فضایی ایران در سال 1402 با توجه به دستاوردها در حوزه محصولات فناورانه و ماهیت پژوهش‌محور این پژوهشگاه، در نمایشگاه فن‌بازار امسال شرکت کرده است.

بیشتر بخوانید:

ماهواره‌بر سیمرغ در آینده نزدیک پرتاب‌های متعدد خواهد داشت

سلیمانی افزود:‌ پژوهشگاه فضایی ایران متولی توسعه زیرساخت‌های صنعت فضایی کشور است؛ ما در کشور دو نوع ماهواره داریم که طراحی و ساخت آنها توسط دولت به وزارت ارتباطات و از طریق وزارت ارتباطات به پژوهشگاه فضایی ایران ابلاغ می‌شود؛ نخست بحث توسعه ماهواره‌های مخابراتی است و دیگری توسعه ماهواره‌های سنجشی یا تصاویر ماهواره‌ای است.

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: ما در حال توسعه ماهواره‌های مخابراتی ناهید 2 و ناهید 3 و ماهواره‌های پارس 2 و پارس 3 نیز به عنوان ماهواره‌های سنجشی هستیم؛ سال گذشته ماهواره خیام را پرتاب کردیم که یک ماهواره سنجشی است که با پرتابگر روسی به فضا پرتاب شد.

سلیمانی ادامه داد: امروز ماهواره خیام در مدار فعال است و سازمان‌هایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی برای پیش‌بینی پایش محصولات عمده مثل برنج و گندم از تصاویر ماهواره‌ای آن استفاده می‌کنند که وزارت جهاد کشاورزی نیز برای این مسئله به هیئت دولت گزارش می‌دهد.

وی تأکید کرد: در کنار صنعت فضایی، زمانی که فرایند تحقیق و توسعه بر روی محصولات و زیرسیستم‌ها انجام می‌دهیم، کاربردپذیری بعضی از محصولات غیرفضایی مثل صنعت خودرو، صنعت برق نیز در دستور کار قرار دارد که این کار طبق تکلیفی که شورای عالی فضایی به ریاست رئیس‌جمهور محترم ابلاغ کرده، انجام می‌شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: یکسری از محصولات وجود دارند که به عنوان سرریز فناوری‌های فضایی هستند که از جمله آنها سامانه بالن مخابراتی پایشی، دستگاه‌های آشکارساز، سامانه‌های مولتی روتور، باطری بسته‌های خودروهای برقی و سامانه‌های حسگرهای فضایی که کاربرد آنها در صنایع نظامی و صنایع هوایی است.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم که در سبد محصولات، نیازهای فناورانه سایر صنایع را نیز در کنار صنعت فضایی پوشش بدهیم. در صنایع برق یک تکنولوژی تحت عنوان "باطری‌های جریان وانادیومی" وجود دارد که این باطری‌ها یکی از نیازمندی‌های اصلی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی است چرا که امروز کشورمان در حال حرکت به سمت تولید و توسعه خودروهای برقی است.

طراحی و ساخت باتری جریانی وانادیومی

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: یکی از کاربردهای "باطری‌های جریان وانادیومی" در صنعت توزیع برق است. یکی از مزیت‌های رقابتیِ باطری‌های جریان وانادیومی این است که می‌توانیم در شبکه پیک مصرف، برق را از طریق باطری‌های وانادیومی ذخیره کنیم و جایی که شبکه توزیع برق در کشور دچار خلل می‌شود یا دچار نقصان است به عنوان یک کمک‌کننده از طریق این باتری‌های وانادیومی، به صنعت توزیع برق کمک کنیم.

ساخت 100 دستگاه "آشکارساز مواد مخدر و منفجره"

سلیمانی خاطرنشان کرد: ما محصولاتی داریم که در سبد سرریز فناوری هستند که به نوعی تجاری‌سازی شدند؛ دستگاه "آشکارساز مواد مخدر و منفجره" را داریم که بالغ بر 100 دستگاه از آن ساخته شده و به سازمان‌ها و مجموعه‌های ذینفع تحویل دادیم. امروز به صورت انحصاری در کشور دستگاه آشکارساز مواد مخدر و منفجره تولید می‌کنیم و حتی در نمایشگاه ایپاس که اخیراً برگزار شد حضوری فعال داشتیم و خود معاونین فراجا از این نمایشگاه بازدید کردند و یکی از نیازمندی‌های فراجا بود و در سبد نیازمندی‌های فراجا نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: امروز در حال رایزنی با پلیس فرودگاه هستیم تا این دستگاه در سبد محصولات پلیس فرودگاه نیز قرار بگیرد چرا که یکی از نیازمندهای استراتژیک کشور در حوزه امنیت است. در واقع دستگاه آشکارساز یک دستگاه انحصاری است و فرایند دستیابی به این محصول نیز از مرحله تحقیق و توسعه تا تجاری‌سازی 3 سال طول کشید.

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در سامانه‌های مولتی روتور یکی از نیازمندی‌های پلیس راهور، بحث کنترل ترافیک کل جاده‌های مواصلاتی کشور است به خصوص جاده‌هایی که جزو شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین جاده‌های کشور است.

وی گفت: نصب دکل‌های سکوهای دوربین برای کنترل تردد ترافیک و کنترل ترافیک کشور بسیار هزینه‌بر است و ما می‌توانیم از طریق این سامانه مولتی‌ روتوری که وجود دارد و با استفاده از دوربین‌های که در دست پلیس راهور است، ترافیک را پیش‌بینی کنیم و مسیرهای مواصلاتی جاده‌های کشور که مسیرهای پرترددی هستند را پایش کرده و ترافیک را پیش‌بینی کنیم.

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران خاطرنشان کرد:‌ پیش‌بینی ترافیک از طریق دوربین‌های فیکس و ثابت انجام نخواهد شد و فقط می‌توانیم تشخیص دهیم که به صورت گذری، چه تعداد ماشین تردد کرده است اما از طریق این دستگاه می‌توانیم از روی یک ترافیک 8 کیلومتری حرکت کنیم و همزمان نیز به پلیس جاده‌ها، اطلاع‌رسانی شود تا اقدامات و تمهیدات لازم توسط پلیس راهور صورت گیرد.

سلیمانی تصریح کرد: این یکی از نیازهای اساسی است که پلیس راهور نیز در نمایشگاه پلیس که در مهر ماه برگزار شد به آن اذعان داشت؛ سنگ بنای پژوهشگاه فضایی ایران در توسعه صنعت فضایی ایران این است که بتواند نیازمندی‌های سایر صنایع و حوزه‌ها مثل امنیت، کنترل و پایش ترافیک، مدیریت شهری، برق و انرژی و خودرو را در سبد محصولات فناورانه قرار دهد. محصولات برتر سرریز فناوری فضایی تجاری‌سازی شده پژوهشگاه فضایی ایران شامل موارد ذیل است:

  • باتری وانادیومی (برق پایدار، حمایت از صنعت) که بازارهای هدف آن در صنایع خودروسازی، صنایع مخابرات سیار، صنایع تولید و توزیع برق، صنایع نفت‌وگاز و پتروشیمی، صنایع فولاد و صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر است.
  • سامانه سالر پلاریمتری (تصویربرداری رنگی مستقل از شرایط جوی نوری) که بازارهای هدف آن وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان محیط زیست،‌سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان نقشه‌برداری است.
  • مبدل DC-DC (تأمین توان الکترونیکی با قابلیت اطمینان بالا) که بازارهای هدف آن صنایع هوایی، صنایع مخابرات، برق و الکترونیک، صنایع خودروسازی و صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر است.
  • دستگاه آشکارساز مواد ممنوعه (امنیتی مثال‌زدنی؛ اطمینان 100 درصدی) که بازارهای هدف آن صنعت سیستم‌های حفاظتی، امنیتی و پدافندی و صنعت تجهیزات فرودگاهی است.
  • موتور براشلس (سرعت بالا، عمر طولانی و مصرف انرژی کم، حذف جرقه یونیزه) که بازارهای هدف آن صنعت لوازم خانگی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت حمل و نقل، سیستم‌های کنترل حرکت و صنعت پهپاد است.
  • باتری لیتیوم ـ یون (بدون نوسان، شارژ سریع، عمر طولانی) که بازارهای هدف آن صنعت خودرو، موتور برقی، صنعت پهپاد و صنعت هوایی است.
  • سامانه بالن مخابراتی (سامانه‌ای برای ارائه سرویس‌های مخابراتی و WIFI) که بازارهای هدف آن مدیریت بحران و سوانح، صنعت مخابرات و صنعت هواشناسی است.
  • سیستم کنترل حرکتی (عملکردی مطلوب، افزایش بازدهی و طول عمر دستگاه) با استفاده از لوله حرارتی که بازارهای هدف آن صنعت تجهیزات پزشکی، صنعت لوازم خانگی و صنایع ادوات برودتی است.
  • حسگر مغناطیسی (مکان‌یابی دقیق و حساب‌شده) که بازارهای هدف آن صنعت آب و فاضلاب، معادن و مدیریت زیرساخت‌های شهری، صنعت ابزار دقیق، صنعت ناوبری و نیروگاه خورشیدی است.
  • مولتی روتور کلاس سنگین (تکنیکال،‌ دقیق و کاربردی) که بازارهای هدف آن سیستم پایش وکنترل ترافیک، صنعت حمل و نقل و صنعت سینما است.
  • حسگر ردیاب ستاره‌ای (تعیین وضعیت دقیق، کارایی در شرایط سخت) که بازارهای هدف آن صنایع هوایی و فضایی، صنایع دریایی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی،‌ پژوهشی و ناوبری در حوزه ناوبری است.

منبع: تسنیم

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1211028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =