بروز اختلال در برخی پمپ بنزین‌های کشور / مشکل فنی تا ساعاتی دیگر برطرف می شود

عملیات سوخت‌رسانی در برخی پمپ بنزین‌های کشور از ساعتی پیش متوقف شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، از ساعتی پیش عملیات سوخت‌رسانی در برخی پمپ بنزین‌های کشور متوقف شده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات ارائه سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با تاکید بر اینکه تغییر قیمتی در بنزین و گازوییل نداریم، گفت: ساعتی پیش اختلالی در جایگاه‌های سوخت ایجاد شد که اکنون مشکل نرم افزاری در جایگاه‌های سوخت در دست بررسی است و مشکلی در عرضه سوخت به صورت آزاد وجود ندارد.

رضا نواز روز اظهار داشت: از صبح امروز گزارش هایی داشته ایم که در برخی از جایگاه‌های سوخت از سراسر کشور سامانه هوشمند سوخت با مشکل نرم افزاری مواجه شده است.

وی افزود: زمانی که مشکل نرم افزاری در جایگاه ها ایجاد شود، امکان عرضه سوخت با کارت سوخت وجود ندارد از این رو نیازمند این هستیم که یک سری اقداماتی به صورت آفلاین برای عرضه بنزین آزاد صورت بگیرد تا عرضه سوخت در جایگاه ها به مدار بازگردد و مشکل نرم افزاری حل شود.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه مشکل نرم افزاری در حال رفع است گفت: تا ساعت آینده جایگاه‌های عرضه سوخت بنزین و گازوییل به مدار باز می گردد اکنون برای رفع نیاز مردم به صورت مقطعی، عرضه سوخت به صورت آزاد صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: رفع این مشکل نیازمند بررسی دقیق، علت یابی و ریشه یابی است ضمن اینکه در گذشته نیز قبلا این اختلال نرم افزاری رخ داده بود.

نواز با تاکید بر اینکه تغییر قیمتی در دستور کار نیست گفت: جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور به لحاظ موجودی مخازن در مورد بنزین و گازوییل مشکلی ندارد همچنین برای سهمیه هایی که در کارت های سوخت وجود دارد، مشکلی پیش نمی آید.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت از مردم درخواست کرد: اگر نیاز ضروری به سوخت ندارند به جایگاه ها مراجعه نکنند و بعد از رفع مشکل در ساعات آینده به جایگاه ها مراجعه کنند.

اطلاعیه پدافند غیرعامل در خصوص اختلال در سامانه عرضه بنزین

سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص اختلال در سامانه سوخت اعلام کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.
متن این اطلاعیه بدین شرح است:

از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.

با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می‌گردد.

در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد.

نتایج نهایی بررسی‌ها در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید.

جلیل سالاری معاون وزیر نفت نیز ساعتی قبل در گفت‌وگویی گفت: امروز چالشی را در مسیر کارت خوان‌های برخی از جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور داشتیم که طبق پیگیری‌های ما 60 درصد جایگاه را شامل می‌شد.

وی ادامه داد: ما از تجربه گذشته استفاده کردیم و برای اینکه اخلال ایجاد نشود فرایند ارتباط را با جایگاه‌هایی که دچار مشکل شده بودند قطع کردیم.

سالاری تصریح کرد: با تشکیل تیم‌های فنی که هم اکنون به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند تا سوخت رسانی را به صورت دستی فعال کنند سعی داریم تا ساعات آینده همه مجاری عرضه را فعال کنیم.

به گفته این مقام مسئول سیستم سوخت رسانی به صورت آفلاین است و هیچ گونه مشکلی در سهمیه سوخت کارت‌ها ایجاد نمی‌شود و به محض برطرف شدن مشکل دوباره سهمیه‌ها برقرار خواهد شد.

وی از مردم در خواست کرد تا کمتر به جایگاه‌ها مراجعه کنند تا مشکل برطرف شود.

سالاری خاطرنشان کرد: هم اکنون روی مشکل تمرکز داریم و سعی داریم جایگاه‌هایی که بیشترین متقاضی را دارند فعال کنیم تا عرضه سوخت متوقف نشود.

لازم به ذکر است بر اساس تبصره 4 ماده واحده قانون تشکیل پدافند غیرعامل مسؤولیت اجرای پدافند غیرعامل در سطح ملی با رؤسای دستگاه های ذی­ربط و در سطح استان­ها با استانداران است. سازمان پدافند غیرعامل کشور «نظارت عالی، هدایت و راهبری سیاست­ ها، برنامه­ ها و مصوبات کارگروه دائمی پدافند غیرعامل» را در دستگاه های موضوع این قانون بر عهده دارد.

شرکت پخش: اختلال بنزینی توطئه معاندان بود

نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد.

سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود.

وزیر نفت: به پمپ بنزین‌ها حمله سایبری شد

وزیر نفت با اشاره به اینکه هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار قرار ندارد، گفت: علت این حادثه حمله سایبری به برخی از جایگاه‌های سوخت‌رسانی است.

جواد اوجی، وزیر نفت، درباره اختلال به‌وجود آمده در خدمات‌رسانی در حوزه سوخت اظهار کرد: به‌محض وقوع این اتفاق ستاد بحران در شرکت ملی پالایش‌وپخش شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه سامانه سوخت‌رسانی تا این لحظه به مدار بازنگشته است، اعلام کرد: اختلال امروز در پمپ بنزین‌ها درپی حمله سایبری اتفاق افتاده است.

به گفته اوجی، در حال حاضر ۱۶۵۰ جایگاه سوخت‌رسانی در سراسر کشور فعال است و به‌صورت دستی سوخت‌رسانی را انجام می‌دهند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای سهمیه سوخت مردم هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اعلام کرد: در حال حاضر عملیات سوخت‌گیری با سهیمه آزاد انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تا ۲ الی سه ساعت آینده همه جایگاه‌های کشور به صورت دستی فعال می‌شوند، اظهار کرد: بحث افزایش قیمت در کار نیست و موجوی ذخایر بنزینی خوب است.

اوجی همچنین در پایان تاکید کرد: خللی در سهمیه بنزین مردم اتفاق نخواهد افتاد و از مردم عزیز که صبوری کردند تشکر می‌کنم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1211365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =