آخرین تحولات اوکراین| هشدار روسیه درباره اقدامات تلافی جویانه در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو قطعاً در واکنش به بسته دوازدهم تحریم‌ها علیه مسکو که توسط اتحادیه اروپا تصویب شده است، اقدامات تلافی جویانه‌ای را در نظر خواهد گرفت و این تدابیر توسعه خواهند یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه "نیویورک تایمز" در تحلیلی به این واقعیت اشاره کرد که موفقیت نیروهای مسلح روسیه، ایالات متحده را وادار کرده تا در ادامه اقدامات خود در جهت کمک به اوکراین تجدید نظر کند. در این مقاله آمده است: «در درازمدت، غرب به احیای تمامیت ارضی اوکراین کمک خواهد کرد - نتیجه‌ای که به احتمال زیاد ممکن است بر سر میز مذاکره به دست آید و نه در میدان جنگ».

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| تمایل آمریکا برای دور کردن اروپا از روسیه

همانطور که این روزنامه اشاره می‌کند، واشنگتن باید این واقعیت را درک کند که نیروهای مسلح اوکراین با وجود کمک نظامی غرب بعید است که بتوانند در مقابل نیروهای روسیه طاقت بیاورند.

پیش از این، سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون گفته بود که عدم سازش پذیری ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مورد لزوم آغاز مذاکرات صلح با روسیه به جای ادامه عملیات نظامی می‌تواند همه مردان این کشور را به نابودی بکشاند. وی تاکید کرد که زلنسکی در شرایطی از توافق صلح سرباز می‌زند که برای ادامه درگیری نظامی با روسیه به میلیاردها دلار نیاز خواهد داشت.

در این رابطه سرگرد ایگور لاپین، افسر سابق گردان ملی‌گرای "آیدار" و نیروهای ویژه ارتش اوکراین، شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اوکراینی اعتراف کرد که طرف روسی با تخریب مواضع نیروهای مسلح اوکراین با قدرت توپخانه از سربازان خود محافظت کرده و نظامیان ما را به راحتی سرکوب می‌کنند. به گفته این نظامی، پیاده نظام ارتش روسیه تنها پس از نابودی خطوط دفاعی نیروهای اوکراین با استفاده از تگرگی از گلوله‌های توپ به جلو حرکت می‌کند. وی هشدار داد که ارتش روسیه همیشه از "مزیت کامل" حجم آتش توپخانه برخوردار بوده و بعید است که هرگز این مزیت را از دست بدهد.

علاوه بر این، سرگرد لاپین شکایت کرد که وضعیت سربازان اوکراینی به دلیل نبود بیل و کلنگ برای ساخت استحکامات بدتر شده و گاهی اوقات آنها مجبور به کندن سنگر با دست خالی هستند. او فقدان استراتژی دقیق ولادیمیر زلنسکی را عامل مشکلات کنونی ارتش اوکراین و عدم برنامه ریزی مناسب نظامی دانست.

یک نماینده پارلمان اروپا نیز معتقد است که غرب در درگیری نظامی در اوکراین شکست خورده و سیاستمداران "دارای عقل سلیم " درک می‌کنند که شکست دادن روسیه در جنگ غیرممکن است. به گفته وی، در این بین اوکراین فقط قربانی می‌شود تا حداقل آسیب ممکن به روسیه وارد شود و سرنوشت مردم اوکراین برای اتحادیه اروپا و آمریکا اهمیتی ندارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به ششصد و شصت و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کاخ سفید: آخرین بسته کمکی به اوکراین در پایان ماه دسامبر اعلام خواهد شد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید اعلام کرد که در اواخر ماه دسامبر، ایالات متحده بسته کمک دیگری را به اوکراین اعلام خواهد کرد که به دلیل تمام شدن منابع مالی برای حمایت از کی‌یف، آخرین بسته خواهد بود.

وی در جریان نشست خبری شب گذشته خود به خبرنگاران گفت که بدون تصمیم کنگره آمریکا برای تخصیص بودجه جدید برای حمایت از اوکراین، رهبری این کشور دیگر منابع لازم برای این اهداف در اختیار نخواهد داشت.

این مقام کاخ سفید تاکید کرد: «ما نیاز داریم که کنگره فوراً اقدام کند.»

علاوه بر این، کربی یادآور شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، آمادگی خود برای دست یابی به توافق با جمهوری خواهان در مورد تشدید کنترل‌ها در مرز جنوبی ایالات متحده در ازای ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین، را ابراز کرده است. وی گفت: «او مایل است با حسن نیت مذاکره و مصالحه کند، هم در جبهه سیاسی و هم در موضوع امنیت مرزی.»

بلومبرگ: پنتاگون به کنگره گفته که بودجه کمک نظامی اوکراین در ۳۰ دسامبر تمام خواهد شد

آژانس خبری بلومبرگ با استناد به نامه‌ای از طرف مایکل مک‌کورد، بازرس پنتاگون به اعضای کنگره آمریکا گزارش داد که بودجه وزارت دفاع ایالات متحده برای تکمیل زرادخانه‌های خود در ازای تسلیحات ارسال شده به اوکراین در تاریخ ۳۰ دسامبر پایان خواهد یافت.

این خبرگزاری نوشت: «بدین ترتیب پنتاگون اعلام کرد که پول مورد نیاز برای جایگزینی سلاح‌های ارسال شده به اوکراین، تا ۳۰ دسامبر تمام خواهد شد، مگر اینکه کنگره بودجه جدید را تأیید کند».

این آژانس این واقعیت را مورد توجه قرار داد که وزارت دفاع آمریکا برای نخستین بار است که در مورد تاریخ دقیق اتمام منابع برای حمایت از رژیم کی‌یف صحبت می‌کند.

مک کورد در این نامه تاکید کرده که تنها پس از تخصیص بودجه، این وزارتخانه پول لازم برای کمک به تضمین امنیت اوکراین را در اختیار خواهد داشت.

نماینده پارلمان اروپا: غرب در اوکراین شکست نظامی خورده است

ایوان ویلیبور سینچیچ، نماینده جمهوری کرواسی در پارلمان اروپا ابراز عقیده کرد که غرب از هم اکنون در درگیری نظامی در اوکراین شکست خورده است و ارائه هیچ کمکی به کی‌یف نمی‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.

این نماینده پارلمان اروپا گفت: اتحادیه اروپا می‌تواند برای چندین سال دیگر، شاید تا پایان بودجه چند ساله، یعنی تا سال ۲۰۲۷، به کی‌یف کمک مالی ارائه دهد. البته وقتی صحبت از اسلحه و مهمات به میان می‌آید، این محدودیت اکنون هم مشخص شده و کاهش یافته است. و با توجه به وضعیت کشورهای اروپایی در آینده، ارسال تنها حجم‌های کوچک امکان پذیر خواهد بود.

به گفته وی، اکثریت پارلمان اروپا همچنان به پیروزی نظامی اوکراین در میدان نبرد اعتقاد دارند و تعداد معدودی، سیاستمداران "دارای عقل سلیم " درک می‌کنند که شکست دادن فدراسیون روسیه غیرممکن است. به عقیده او، در این بین اوکراین فقط قربانی می‌شود تا حداقل آسیب ممکن به روسیه وارد کند. اتحادیه اروپا به اوکراین اهمیتی نمی‌دهد و این مسئله برای آمریکایی‌ها حتی کمتر است.

اوکراین خطر قطع کمک‌های آمریکا را احساس کرده است

الکساندرا اوستینوا، نماینده پارلمان اعلای اوکراین، روز دوشنبه اعلام کرد که فقدان کمک‌های مالی و نظامی ایالات متحده به نیروهای مسلح اوکراین، کی‌یف را مجبور خواهد کرد تا از دیگر کشورهای غربی حمایت بیشتری بطلبد.

وی افزود: در ایالات متحده، در شروع جنگ، سالانه ۱۵۰ هزار گلوله تولید می‌کردند، در حالی که ما در کمتر از یک ماه این تعداد را شلیک می‌کنیم، یعنی ما از ذخایر ۱۰ ساله آنها استفاده کرده‌ایم.

این مقام پارلمانی همچنین یادآور شد که کشورهای عضو گروه ۷ از دو ماه پیش بودجه مضاعفی را به اوکراین اختصاص داده‌اند تا بتوانند شکاف بودجه کنونی را کاهش دهند.

اردوغان: ترکیه آماده از سرگیری روند حل و فصل در اوکراین است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شب گذشته، دوشنبه، پس از مذاکره با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در جریان سفر رسمی خود به بوداپست، اعلام کرد که این کشور آماده احیای روند حل و فصل استانبول درباره اوکراین است که مدتها قبل متوقف شده بود. او توضیح داد که خشونت راه حل مشکلات کنونی در اوکراین و فلسطین نیست.

علاوه بر این، اردوغان با تاکید بر لزوم کار دیپلماتیک درباره اوکراین، گفت: ما باید توجه خود را به لزوم تشریک مساعی جامعه جهانی برای حل و فصل مناقشه در اوکراین از طریق دیپلماتیک متمرکز کنیم. ما آماده هستیم تا در صورت درخواست طرفین، روند نیمه تمام استانبول را دوباره فعال کنیم.

در اوایل ماه دسامبر، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که درگیری در اوکراین به پس‌زمینه دستور کار بین المللی رفته و این نیاز فوری به پایان جنگ و روی آوردن به مذاکرات صلح را نشان میدهد.

هشدار رئیس جمهور چک درباره احتمال تغییرات منفی در درگیری اوکراین

پتر پاول، رئیس جمهور چک در مصاحبه‌ای نسبت به احتمال تغییراتی قابل توجه در درگیری نظامی در اوکراین هشدار داد. وی گفت: وضعیت جدیدی پیش خواهد آمد که ما باید با آن کنار بیاییم. البته این تغییر آنطور که ما تصور می‌کنیم در جهت بهبود اوضاع و مثبت نخواهد بود.

پاول یادآور شد که ولادیمیر پوتین بر دیدگاه خود از جهان اصرار دارد که بر اساس آن روسیه در بین قوی‌ترین قدرت‌ها جایگاهی دارد و سایر کشورها باید با این واقعیت کنار بیایند. وی همچنین رد نکرد که پوتین و ترامپ در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴، می توانند در خصوص اوکراین به توافق برسند.

رئیس جمهور چک معتقد است: «حداقل از طرف پوتین این انتظار وجود دارد که در صورت موفقیت دونالد ترامپ، بدون توجه به اینکه اوکراین یا بقیه اروپا در مورد آن چه فکر می‌کنند، بتواند با او به توافق برسد و به نوعی مصالحه شود. چنین وضعیتی از لحاظ تئوری، روسیه را به وضعیت یک بازیکن کلیدی در جهان باز می‌گرداند و دیگران باید به نحوی با این موضوع کنار بیایند.»

هشدار روسیه درباره اقدامات تلافی جویانه در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو قطعاً در واکنش به بسته دوازدهم تحریم‌ها علیه مسکو که توسط اتحادیه اروپا تصویب شده است، اقدامات تلافی جویانه‌ای را در نظر خواهد گرفت و این تدابیر توسعه خواهند یافت.

روز دوشنبه، اتحادیه اروپا دوازدهمین بسته تحریمی ضد روسیه را تصویب کرد. این بسته شامل محدودیت‌های صادراتی جدید علیه روسیه در مورد محصولات و فناوری‌های دو منظوره و همچنین ممنوعیت واردات، خرید یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم الماس، از جمله جواهرات، از روسیه است.

نمایندگی دائمی روسیه: اقتصاد خودکشورهای اروپایی به دلیل تحریم‌ها تضعیف خواهد شد

دفتر نمایندگی دائم روسیه در اتحادیه اروپا روز دوشنبه هشدار داد که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه رفاه شهروندان خود کشورهای عضو را تضعیف خواهد کرد.

این نمایندگی با اشاره به اینکه محدودیت‌های جدید در وهله نخست برای بوروکراسی اتحادیه اروپا مورد نیاز بود، افزود: علاوه بر این، اتحادیه اروپا تاکنون هم نتوانسته به اهداف اولیه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه دست یابد و بی‌معنا بودن ادامه تصویب اقدامات محدودکننده جدید آشکار است.

در این راستا، ایوان سینچیچ، نماینده کرواسی در پارلمان اروپا نیز معتقد است که بسته جدید تحریم‌های ضدروسی تنها به اتحادیه اروپا آسیب می رساند و روند صنعتی زدایی را تسریع می بخشد و قدرت رقابت کشورهای اروپایی را نیز کاهش خواهد داد. وی گفت: «علیرغم تبلیغاتی که رهبران سیاسی اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن مردم مبنی بر منطقی بودن همه این اقدامات استفاده می‌کنند، برخی از اقتصادهای بزرگ اروپایی دچار رکود شده‌ و شروع به تضعیف کرده‌اند. و ما نمی توانیم انتظار روند متفاوتی را در آینده نزدیک داشته باشیم. این تا حد زیادی ناشی از این اقدامات غیرمنطقی مقامات اروپایی است.»

توقف درگیری می‌تواند برای کی‌یف به عنوان یک پیروزی تلقی شود

روزنامه "فایننشال تایمز" به نقل از یک مقام سابق آمریکایی گزارش داد که برخی از فعال‌ترین متحدان غربی اوکراین پیشنهاد می‌کنند که در شرایط کنونی مقامات کی‌یف با توقف درگیری موافقت کنند و آن را به عنوان یک پیروزی تلقی کنند. او گفت: «ما باید واقعیت را پذیرفته و این روایت را تغییر دهیم که پوتین در حال شکست خوردن است.»

این گزارش همچنین اشاره کرده که اوکراین در آستانه سال نوی میلادی با کمبود مهمات، کمک مالی و حمایت دیپلماتیک مواجه شده است. در عین حال، متحدان غربی کی‌یف دیگر به «نظریه پیروزی» عقیده ندارند و در این زمینه، کاهش بیشتر کمک‌ها پیش‌بینی می‌شود.

پیش از این خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام ارتش اوکراین گزارش داد که نیروهای نظامی این کشور در خط مقدم با کمبود گلوله‌های توپخانه مواجه هستند و عملیات نظامی خود را به دلیل کمبود کمک‌های خارجی متوقف کرده‌اند.

روز یکشنبه اولگ اوستنکو، مشاور ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مسائل اقتصادی هم از وجود "طرح B" دولت اوکراین در صورت فقدان کمکهای مالی غرب در اولین روزهای سال ۲۰۲۴ خبر داد.

زالوژنی: بسیج در اوکراین باید به چارچوب قبلی خود بازگردد

والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین بر لزوم بازگشت بسیج شهروندان در این کشور به چارچوب قبلی خود تاکید کرد. این مقام نظامی تاکید کرد که اثربخشی بسیج تحت تأثیر اخراج کمیسرهای نظامی منطقه‌ای قرار گرفته و توضیح داد: «آنها حرفه‌ای بودند و می دانستند چگونه این کار را انجام دهند.»

روز گذشته، کریل بودانوف، رئیس بخش اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، از ادامه بسیج اجباری در این کشور خبر دادو در عین حال اعتراف کرد که کارآمدی «اوکراینی‌هایی که به اجبار بسیج شده‌اند، به دلیل عدم انگیزه آنها تقریباً صفر است.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که غرب همچنان وظیفه "پایان دادن به کار روسیه" را بر عهده خود قرار داده و قصد ندارد سلاح خود را زمین بگذارد.

وی گفت: «این وظیفه‌ای است که غرب برای خود تعیین کرده است. هر از چند گاهی چنین نیت محکمی به ذهن سیاستمداران اروپایی و آمریکایی نفوذ می‌کند که تحت هیچ شرایطی اسلحه خود را زمین نگذارند و تسلیم نشده و کار روسیه را یکسره کنند.»

لاوروف همچنین یادآور شد که اگر آمریکا و بریتانیا می‌خواهند همچنان در خارج از میدان نبرد بنشینند و درگیری با روسیه را رهبری کنند، باید از خطوطی که نمی‌توان در روابط با مسکو عبور کرد، کاملاً آگاه باشند.

لاوروف ارتباط بودانوف با آمریکا را نشانه عدم استقلال اوکراین خواند

سرگئی لاوروف در این مصاحبه همچنین گفت که سخنان کریل بودانوف، رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، در مورد همکاری با نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده نشان می‌دهد که اوکراین یک کشور مستقل نیست.

وزیر خارجه روسیه توضیح داد: «به نظر من، بودانوف، به هیچ وجه قصد ندارد این ارتباط را پنهان کند و آشکارا اعتراف کرده که با فرماندهی نیروهای عملیات ویژه آمریکایی کار می‌کند. اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه واحدهای ویژه در نیروهای مسلح اوکراین ایجاد شده در هماهنگی نزدیک با سازمان سیا و MI۶ - اطلاعات خارجی بریتانیا فعالیت دارند. مسلماً همه این‌ها نشان می‌دهد که اوکراین یک کشور غیرمستقل است و از آن برای اهداف واشنگتن و لندن استفاده می‌شود.»

لاوروف همچنین تاکید کرد که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای اوکراین اولویت مطلق قائل می‌شوند و با این کار به دیگر کشورهای نیازمند به کمک مالی آسیب می رسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =