کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد / ناسازگاری افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان با تورم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستور کار این جلسه به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید:

تصمیمات مجلس درباره افزایش تعطیلات آخر هفته به کجا رسید؟

ادامه رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد لایحه دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درباره طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تأسیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

در نشست علنی روز چهارشنبه (۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار قرار گرفت و کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال آینده با ۱۵۴ رای موافق، ۶۰ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

پیش از این، هفته گذشته (۲۱ آذرماه) بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس قرار گرفته بود که با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق، در نهایت نمایندگان کلیات لایحه را رد کردند و لایحه برای بررسی و اعمال اصلاحات به دولت ارجاع شد.

روز گذشته (۲۸ آذرماه) کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، با اصلاحاتی که دولت اعمال کرده بود، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را برای دومین بار تصویب کرد.

بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به مبلغ ۶.۴۷۹ هزار میلیارد تومان شامل منابع عمومی به مبلغ ۲.۷۳۷ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی به مبلغ ۳.۷۴۲ هزار میلیارد تومان است.

منابع بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی به مبلغ ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

با تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس، کمیسیون‌های تخصصی به مدت پنج روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به جزئیات لایحه اعلام کنند و به مدت ۱۰ روز هم جزئیات در کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

پاک مهر: وابستگی به نفت در بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است/ حرکت بودجه به سمت عدالت محوری است

سیدمحمد پاک مهر در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: لایحه ارائه شده حاکی از حرکت به سمت اصلاح ساختار بودجه است که خواسته نمایندگان و صاحب نظران اقتصادی بوده است، منابع واقعی و دقیق تر دیده شده اند، اگر منابع پایدار دیده شده باشند شاهد ناترازی، کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی نمی شویم و کنترل تورم صورت می گیرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرکت بودجه به سمت جلوگیری از فرار مالیاتی است، کاهش منابع مالیاتی از ۶۰ درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به ۴۹ درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ این موضوع را نشان می دهد.

وی افزود: جهت دهی بودجه به سمت اتمام پروژه های نیمه تمام بوده و به صورت مشخص ذکر شده، خسارت پروژه های نیمه تمام برای نظام و مردم بسیار بالا است. در ساختار تبصره ۱۸ برای اشتغال به خوبی منابعی پیش بینی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: مهم ترین دغدغه امروز جامعه بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی است. به طور مشخص در احکام بودجه متناسب سازی ذکر شده، یکی از ویژگی های لایحه بودجه سال آینده کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است و این موضوع با توجه به تحریم های ظالمانه معقول است و سیاست محوری نظام محسوب می شود. اینکه در بودجه سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده و در بودجه سال ۱۴۰۳ یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده نشان می دهد وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده است و در راستای سیاست های بالادستی و محوری گام برداشته شده است.

وی افزود: توجه به حمل و نقل عمومی یکی از چالش های تمامی شهرهای کشور بوده و پیش بینی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این موضوع از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ محسوب می شود؛ توجه به بازسازی و نوسازی ناوگان و تجهیزات راهسازی با کاهش حقوق گمرکی ۲ درصد از اقداماتی است که همه شما با آن موافق هستید. توجه به رشد ۳.۱ درصدی اقتصاد در بودجه نکته بسیار مهمی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: توجه به عدالت اجتماعی از نکات بارز لایحه بودجه سال آینده است و حرکت بودجه به سمت عدالت محوری بوده و باید گفت به سمت توجه به مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور است. توجه به صندوق امید و کارآفرینی در زمینه اشتغال و حمایت از کارآفرینی اهمیت بسیار زیادی دارد و اشتغال پاشنه آشیل جامعه است که در بودجه حمایت از آن رخ داده است.

پاک مهر عنوان کرد: این بودجه ضد تورم است و در آن رشد مالیاتی ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده باید در صحن بررسی شود.

وی تصریح کرد: واگذاری سهام شرکت های دولتی در بودجه سال ۱۴۰۲، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بود که ۲۸ هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرد، در بودجه سال آینده این میزان ۶۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. واقعی به موضوعات نگاه کنید، یک درصد سود شرکت های دولتی در راستای تحکیم خانواده آورده شده است.

تلاش دولت برای لحاظ نکردن احکام غیربودجه ای در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳/اختصاص اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری برای تأمین کالاهای اساسی/پیش بینی منابع برای خرید تضمینی گندم

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از حضور مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای گمنام و تسلیت به مناسبت شهادت مدافعان امنیت نیروی انتظامی، گفت: تشکر می کنم از همدلی مجلس انقلابی با دولت مردمی در سالی که مقام معظم رهبری در عید سعید فطر تاکید به همراهی حداکثری داشتند. همچنین از رئیس مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، اعضای کمیسیون تلفیق نیز تشکر می کنم که پس از جلسه قبل فرصتی را فراهم کردند تا با نمایندگان در جهت رفع نگرانی آن ها گفت وگو کنیم.

وی ادامه داد: گزارش های بسیار خوبی در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق و مرکز پژوهش ها تهیه شده بود که حاوی نکات ارزنده و منصفانه ای بود پیرامون نقاط قوت لایحه تنظیم شده با نگاه به برخی از ضعف هایی که از نظر دوستان نیازمند بررسی و تصمیم گیری است. هیچ کاری جز کارهایی که خدا انجام می دهد بدون نقص و عیب نبوده و اگر نمایندگان به کلیات لایحه رأی می دهند به معنی رأی به جزئیات و تمامی مفاد لایحه نیست و ما در کمیسیون تلفیق در محضر نمایندگان حضور داریم و سعی خواهیم کرد با توجه به گفت وگوهای صورت گرفته نگرانی های مخالفان لایحه که امروز اظهارنظر کردند را برطرف کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه وقتی لایحه بودجه به قانون تبدیل می شود محصول مشترک دولت و مجلس است، عنوان کرد: هم اکنون نیمی از راه طی شده و نیمی دیگر باید با کمک و حمایت شما طی شود، همه ما تلاش می کنیم سال آینده را از ابتدای فروردین ماه پر قدرت و در چارچوب سیاست های برنامه هفتم و احکام آن شروع کنیم و سال استثنائی و متفاوتی را رقم بزنیم. این بودجه هم ابزار و چارچوب کارهایی است که دولت باید انجام دهد. ما امیدواریم با کارهای فشرده ای که طی ۲ ماه آینده انجام می دهیم لایحه را به قانون تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که نمایندگان فرآیند بررسی بودجه برای اولین بار را تغییر داده اند و در قسمت اول صرفا به سمت بررسی احکام و منابع درآمدی می رویم و همچنین مفروضات مربوط به تنظیم جزئیات بودجه و بیان ترازهای عملیاتی و مالی در بخش اول قرار دارد. این بخش را با همین رویکرد تدوین کردیم و در گزارش مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه نیز آمده که سعی کردیم به احکام غیر بودجه ای وارد نشویم و به احکامی که دقیقا متناظر با تکالیف برنامه هفتم بوده و در جای جای لایحه نیز به آن اشاره کردیم بپردازیم و سقف منابع را به علاوه سایر اطلاعات در قالب ۸ جدول پیوست تقدیم کردیم.

وی ادامه داد: سعی کرده ایم محورها و راهبردهای اصلی و سیاست های برنامه هفتم توسعه را که با تائید شورای نگهبان ابلاغ می شود را در لایحه بودجه بیاوریم. یکی از دغدغه های شما مسئله رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال است که برای آن در بودجه سال آینده، در بودجه شرکت ها ۶۵۰ همت سرمایه گذاری در بخش های پیشران کشور دیده ایم. این غیر از آن چیزی است که دولت از بودجه عمومی انجام می دهد. جدول بودجه شرکت ها را در جدول ۸ ارائه کرده ایم. یکی از اجزایی که ملاحظه می کنید اعتبارات و هزینه های سرمایه ای است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در بودجه عمومی اعتبارات تملک را ۳۷۵ همت پیش بینی کرده ایم که ممکن است بگوییم نسبت به سال جاری افزایش پیدا نکرده، بله نسبت به مصوب افزایش پیدا نکرده اما نسبت به عملکرد سال جاری با توجه به عدم تحقق منابع ۴۳ درصد رشد داریم. این موارد با یکدیگر به معنای هزار و ۵۰ همت سرمایه گذاری توسط دولت است.

منظور گفت: برای تولید واحدهای کسب وکار کوچک و خرد که در برنامه هفتم توسعه بر  آن تاکید شده در تبصره ۲ منابع دیده ایم و ۳۱ همت دولت باید از منابع خود به حساب های پیشرفت عدالت در استان ها اختصاص دهد که باید با منابع بانک ها به نسبت یک و ۳ ترکیب شود که به یکصد همت منابع می رسد و از سوی دیگر یکصد همت از محل تسهیلات قرض الحسنه پیش بینی شده، در کل ۲۰۰ همت منابع برای واحدهای خرد، مشاغل کوچک و کسب و کارهای متوسط و کوچک پیش بینی شده، این یکی از اقدامات موثری است که در تحقق خواسته شما در برنامه هفتم توسعه گام عملی برداشته ایم.

وی عنوان کرد: در خصوص فرهنگ و خانواده نیز یک درصد از اعتبارات هزینه ای شرکت های دولتی صرف امورات مربوط به جوانی جمعیت، رشد و شکوفایی بانوان، اردوهای زیارتی، راهیان نور، راهیان پیشرفت، موضوعات قرآنی و فرهنگی و گلزار شهدا و تکریم شهدا شود. این ها تمهیدات ما برای تحقق آنچه که شما برای ما تکلیف کرده اید، است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در خصوص کالاهای اساسی برای اینکه شما اطمینان پیدا کنید معادل ۱۵ میلیارد دلار یا ۱۳.۶ میلیارد یورو برای تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم اختصاص داده ایم. ۱۰ قلم کالای اساسی با نرخ حمایتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار یا ۳۱ هزار تومان برای هر یورو پیش بینی شده است. نمی خواهیم به مردم فشار وارد کنیم اما اگر نرخ ارز کالای اساسی را ۳۵ یا ۳۶ هزار تعیین می کردیم حتما منابع دولت افزایش پیدا می کرد اما نمی خواهیم منابع دولت را به بهانه سفره مردم افزایش دهیم و کالاهای اساسی که برخی از آن ها از طریق مالیات تامین می شوند را با قیمت بالا در اختیار مردم قرار دهیم. این موارد در جهت رفع نگرانی مردم است.

منظور افزود: در موضوع خرید تضمینی گندم با توجه به نگرانی ها و تجربه ای که در سال جاری داشتیم، متاسفانه با تامین مالی تورمی خرید تضمینی گندم را انجام دادیم، در سال آینده منابع پایدار پیش بینی کرده ایم و سعی کرده ایم مشارکت بخش غیر دولتی صنف و صنعت را در زمینه خرید تضمینی گندم فراهم کنیم یعنی ۸۰ درصد توسط دولت و ۲۰ درصد از طریق صنف و صنعت خریداری می شود. از طریق مباشرین دولتی و غیر دولتی با قیمت های تضمینی گندم را خریداری می کنیم تا کشاورزان با قدرت تولید کنند و خودکفایی گندم محقق شود.

وی عنوان کرد: در مورد بازنشستگان نگرانی داشته ایم اما اعلام کرده بودیم بودجه دو مرحله ای بوده و مصارف بودجه را در مرحله اول نیاورده ایم و در مرحله دوم مصارف را تقدیم می کنیم و از نظرات شما در تدوین بخش دوم که مربوط به مصارف است استفاده می کنیم، لایحه به مجلس ارائه و با نظر شما تصویب می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: با توجه به تاکید مجلس در زمینه متناسب سازی حقوق بازنشستگان حکم و بند مشخصی را آورده ایم، در این زمینه در حال تصمیم گیری هستیم تا نوعی منابع پایدار داشته باشیم، نمی توانیم با روش انتشار اوراق بدهی که نوعی روش غیر پایدار است متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کنیم بنابراین یک منبع پایدار برای این کار اختصاص دهیم.

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده اثر تورمی ۰.۶ درصدی دارد

منظور با بیان اینکه طبق قانون که مجلس مصوب کرده ۴۰ درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات و ارزش افزود معاف است، گفت: بخش کشاورزی و صادرات کالاها از پرداخت مالیات ورزش افزوده معاف بوده بنابراین اعمال یک درصد مالیات به ارزش افزوده متوجه همه بخش‌های اقتصاد کشور نمی‌شود.

وی ادامه داد: حداکثر اثر تورمی افزایش یک درصد مالیات به ارزش افزوده ۶ دهم درصد در اقتصاد کشور خواهد بود.  در عین حال در تلاش هستیم تورم را به شرایط مطلوبی برگردانیم.

این تفسیر که از جیب بازنشستگان برمی‌داریم و به آنها بازمی‌گردانیم؛ غلط است

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بنابراین این تفسیر که ما از جیب بازنشستگان برمی‌داریم و به آنها بازمی‌گرداریم، تفسیر درستی نیست. بر اساس ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و عمده نیازهای ضروری مردم مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کالاهای پرمصرف مردم از قبیل نان، آرد، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات، شیر، پنیر و روغن نباتی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است، بیان کرد: مردم کم درآمد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازند، این مالیات را کسانی می‌پردازند که در سطوح درآمد بالاتری هستند.

منظور یادآور شد: بازنشستگان عزیز که عمدتاً از قشر کم درآمد بوده بار مالیات بر ارزش افزوده را احساس نخواهند کرد. گروه کشاورزی به طور کلی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است. حمل و نقل عمومی و انواع دارو نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند بنابراین نباید نگرانی نسبت به تورم آن و وارد شدن فشار به جیب مردم وجود داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه در لایحه تقدیمی به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت کرده‌ایم، تصریح کرد: کسری بودجه موجب تمام گرفتاری‌های دیگر در اقتصاد کشور خواهد شد و ما تمام درآمدهای دیگر دولت را با توجه به سه سال گذشته مورد بازنگری قرار داده‌ایم.

رشد منابع نسبت به سال قبل ۱۸ درصد و نسبت به عملکرد سال گذشته ۵۰ درصد بوده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: رشد منابع ما فقط ۱۸ درصد بوده البته نسبت به عملکرد امسال رشد بودجه‌ای ما ۵۰ درصد است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که منابع پایدار پیش‌بینی کنیم و ۲۰ همت برای بدهی پیمانکاران در نظر گرفتیم. این اصلاح ساختار قطعاً به اصلاح اقتصادی کشور منجر می‌شود.

منظور با بیان اینکه ما معافیت مالیاتی مشاغل و حقوق‌بگیران را افزایش داده‌ایم، اضافه کرد: از سوی دیگر نظام مالیاتی بر اساس تقویم پایگاه‌های اطلاعاتی و فرارهای مالیاتی پایه‌گذاری شده و قانون پایانه‌های فروشگاهی که جزء افتخارات این مجلس بوده کمک بسیاری به ما کرده، بخشی از آن امسال اجرا شده و به صورت کامل‌تر سال‌آینده اجرا خواهد شد. در کنار این مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به منابع دولت کمک خواهند کرد و معافیت‌های خودساخته‌ای که برخی شرکت‌ها از جمله شرکت‌های معدنی برای خود ساخته بودند برداشته شد.

وی در پایان از تمامی مخالفان و موافقت لایحه بودجه تشکر و عنوان کرد: در بررسی جزئیات تمامی موارد مطرح شده اعمال خواهد شد.

عباس‌پور: لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌بینانه است

روح اله عباس پور در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به پایگاه نیروی انتظامی راسک و تسلیت به خانواده شهدا از جمله احسان بابایی و تشکر از مردم برای حضور در تشییع پیکر شهدا گفت: دولت پاکستان باید نسبت به این اقدامات تروریستی پاسخگو باشد چرا که با وجود تکرار این اقدامات هیچ واکنشی نشان نداده، دستگاه دیپلماسی باید نسبت به این امر عکس‌العمل مناسبی داشته باشد.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور ادامه داد: نمایندگان مخالف مطرح می‌کنند که چرا بودجه عمرانی مناسب دیده نشده و افزایش حقوق بازنشستگان نیز باید بیش از ۱۸ درصد باشد اما از سوی دیگر می‌گویند وابستگی بودجه به نفت نیز باید کاهش پیدا کرده و مخالف افزایش یک درصدی مالیاتی بر ارزش افزوده هستند، در حالی که این رقم در برخی از کشورها بیش از ۲۰ درصد است، حال اگر این امر محقق نشده و مالیات افزایش پیدا نکند هزینه‌های مذکور از کجا باید تأمین شود.

وی افزود: حداقل منابعی برای هزینه‌های بودجه‌ای برای دولت تعریف کنید و سپس از افزایش مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کنید. مخالفانی که افزایش حقوق بازنشستگان را به درستی مطالبه می‌کنند اما منابعی برای آن پیش‌بینی نمی‌کنند افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده یک منابع درآمدی پایدار برای تأمین افزایش حقوق بازنشستگان، ایثارگران و یا خرید تضمینی گندم است.

عباس‌پور اضافه کرد: برخی می‌گویند چرا دولت گندم را به نسبت نیاز آرد خریداری خواهد کرد، مگر گندم به غیر از تبدیل شدن به آرد برای موضوع دیگری هم مصرف می‌شود؟ یعنی به جایی رسیده‌ایم که گندم اضافه داشته و آن را صادر می‌کنیم؟.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ ضد تورم بوده و ضمن کاهش ناترازی و کسری بودجه درآمدها را نیز واقعی دیده است، عنوان کرد: در بودجه قیمت دلار نیز واقعی دیده شده است، برخی منتقدان معتقدند چرا منابع درآمدی مولدسازی کاهش پیدا کرده است در حالی که طی سال‌های اخیر میزان درآمدی که از این منبع پیش‌بینی شده به صورت کامل محقق نشده است.

وی با تأکید بر ا ینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌بینانه است، تأکید کرد: برخی نمایندگان در خصوص هزینه‌های بودجه صحبت می‌کنند در حالی که این بخش از لایحه تنها درآمدی بود. بودجه مذکور کاملاً شفاف است.

نظری خانقاه: افزایش مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه، برداشت از جیب شاغلان به نفع بازنشستگان است

سیدغنی نظری خانقاه در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان متناسب با تورم نیست، همچنین با افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای مالیاتی مخالف ام اما اگر دولت قول دهد که در بررسی جزئیات اصلاحاتی انجام دهد ما نیز کمک خواهیم کرد تا روند بررسی بودجه طولانی نشود.

وی افزود: کاهش وابستگی به نفت نکته مطلوبی است اما اینکه این موضوع با فشار مردم جبران شود قابل قبول نیست، همچنین تصویر روشنی از بودجه شرکت های دولتی در لایحه بودجه نمی بینیم ضمن اینکه موضوع افزایش قیمت خدمات نیز در بودجه به نحوی است که اگر روزی آب و برق و گاز گران شود همین دولت می گوید خود شما در مجلس اجازه دادید.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با اشاره به بدهی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تامین اجتماعی، ادامه داد: باید مطالبات بازنشستگان از این محل جبران شود اما این موضوع در بودجه دیده نشده است.

وی تصریح کرد: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان باید از منابع صندوق ها استفاده شود نه اینکه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده از جیب شاغل ها برداریم و به جیب بازنشستگان بگذاریم.

نظری خانقاه افزود: توزیع کالا با کالابرگ براساس مصوبه مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شکل منظمی ندارد همچنین قرار بود با هدفمندی یارانه ها، یارانه های پنهان کاهش پیدا کند اما یک میلیارد دلار نیز برای واردات بنزین در لایحه پیش بینی شده است.

بودجه سال ۱۴۰۳ مطابقتی با برنامه هفتم توسعه ندارد/ مالیات بر ارزش افزوده تورم در جامعه را تشدید می کند

مهدی اسماعیلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: عمده مخالفت بنده با لایحه اصلاحی بودجه متمرکز بر افزایش یک درصدی سقف مالیات بر ارزش افزوده است.

وی افزود: واقعیت مطلب این است که ما در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه هرجا که از افزایش سقف مالیات بر ارزش افزوده صحبت می شد، با این مسئله مخالفت کردیم چرا که ما بار تورمی این افزایش مالیاتی را بارها متذکر شده بودیم.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعجب می کنم که دوستان ما چرا برای افزایش حقوق بازنشستگان منابع درآمدی دیگری را در این لایحه پیش بینی نکرده اند و آمده اند و به افزایش مالیات بر ارزش افزوده توجه داشته اند.

اسماعیلی تصریح کرد: به واقع تجربه نشان داده هرجا که ما مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده ایم این مسئله تورم شدیدی را در جامعه ایجاد کرده است.

نماینده مردم میانه در مجلس تاکید کرد: هدف ما در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان همواره این بوده که توانمندی معیشتی بازنشستگان را ارتقا دهیم در صورتی که اگر به واسطه افزایش حقوق بازنشستگان، مالیات بر ارزش افزوده را یک درصد افزایش دهیم این مسئله مجددا تورم را به حدی می رساند که حتما ناتوانی بازنشستگان از امور معیشتی را رقم خواهد زد.

اسماعیلی تصریح کرد: همچنین دوستان ما در بحث افزایش مالیات بر ارزش افزوده عنوان کمک به خانواده شهدا را قید کردند که باید گفت حتما خانواده شهدا راضی به این افزایش تورم در جامعه نخواهند بود.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ جای این بودجه با برنامه هفتم توسعه همخوانی ندارد لذا همه موارد نشان می دهد که یک سلیقه خاص در این بودجه گنجانده شده است.

اسماعیلی با اشاره به موضوع حقوق و مزایای کارمندان دولت در لایحه بودجه، گفت: حقوق و مزایای تمام کارکنان کشور متناسب با گرانی نیست لذا ما باید یک روش علمی در این بخش را تعریف کنیم که متناسب با گرانی تورم، قدرت خرید مردم ارتقا پیدا کند.

وی افزود: به واقع رئیس جمهور در ابتدای مسئولیت خود یادآوری کرده بودند که یک فرمول خاصی را در این بخش در نظر خواهند گرفت که البته تا به حال این فرمول مبنای کار قرار نگرفته است.

حاجی دلیگانی: افزایش ۵۰ درصدی مالیات‌ها در لایحه بودجه سال آینده باعث تعطیلی فعالیت‌های تولیدی خواهد شد

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور گفت: در این لایحه بنا است به میزان ۴۹.۸ درصد به مالیات‌ها اضافه شود، در حالی که ما هنوز اجرای صحیح نظام جامع مالیاتی را نداریم، این افزایش مالیات بر همه کسانی که مالیات می‌دهند تقسیم می‌شود که باعث تعطیلی برخی از کارها و فعالیت‌ها خواهد شد، از طرفی نیز رکود تورمی را به دنبال خواهد داشت که این وضعیت با سیاست‌های برنامه هفتم مغایرت دارد.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس ادامه داد: بر اساس قانون بنا بود که ۱۵ آبان ماه بودجه شرکت‌های دولتی به مجلس بیاید، چرا که بودجه شرکت‌های دولت یک سوم بیشتر از بودجه عمومی است و باید زودتر به مجلس ارائه می‌شد در حالی که بودجه این شرکت‌ها هنوز به دست ما نرسیده است و ما اطلاعی از آنها نداریم  چرا که برخی از این شرکت‌ها می‌گویند ما زیان‌ده هستیم در حالی که پاداش‌های کلانی در این شرکت‌ها به اعضای هیأت مدیره داده می‌شود که بسیار سرسام‌آور است بنابراین چگونه می‌توانیم بر بودجه این شرکت‌ها نظارت داشته باشیم.

وی افزود: در بند (هـ) تبصره (۳) آمده است قیمت خدمات افزایش پیدا خواهد کرد و اگر شرکتی قرار است افزایش قیمت دهد باید از سازمان برنامه و بودجه اجازه آن را بگیرد که به این معناست با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.

حاجی دلیگانی عنوان کرد: عدم تحقق درآمدها نیز در این بودجه مشهود است و این بودجه فقرا را فقیرتر خواهد کرد. همچنین ارز کافی برای واردات دارو و سایر اقلام ضروری تخصیص داده نشده است.

این نماینده مردم در مجلس گفت: درآمد دستگاه‌ها در بودجه سال جاری ۱۸۱ همت بود که این درآمدها برای سال بعد به ۲۷۵ همت رسیده است که این وضعیت به این معناست که ما با گران کردن خدمات مواجه هستیم که به تبع آن با گرانی و تورم مواجه خواهیم بود.

وی یادآور شد: در بحث قیمت گندم نیز در این برنامه ابهام وجود دارد و قابل پذیرش نیست از طرفی نیز لایحه بودجه بر اساس لایحه برنامه هفتم نوشته شده است و بر اساس مصوبه مجلس نیست که نشان می‌دهد نباید با این بودجه موافقت کرد.

امیرآبادی فراهانی: کاهش ۱۵۰ همتی تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ وابستگی بودجه به نفت کم شده است

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین و نیز تشکر از مردم برای تشییع شهدای گمنام و تشکر از دولت برای ارائه به موقع لایحه پس از رد کلیات در مجلس گفت: لایحه بودجه دو ویژگی بسیار مهم دارد که در کاهش تورم بسیار اثرگذار است.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به کاهش تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ادامه داد: دولت تلاش کرده ۱۵۰ همت تراز عملیاتی لایحه بودجه را کاهش دهد. این رقم در سال جاری ۴۵۰ همت بوده که به ۳۰۰ همت رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش وابستگی بودجه سال آتی به نفت عنوان کرد: وابستگی بودجه به نفت در بودجه ۱۴۰۳ به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، این امر همان مسئله‌ای است که در خصوص اصلاح ساختار بودجه از ما خواسته شده بود که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و تصویب مجلس اینگونه شد که لایحه بودجه در دو بخش به مجلس ارائه شود.

امیرآبادی فراهانی افزود: اینکه جدول منابع و مصارف ردیف به ردیف در اختیار نمایندگان قرار ندارد آنها حق دارند در خصوص لایحه تأمل بیشتری داشته باشند. دولت هم باید تلاش کند نگاه مجلس را در مرحله دوم که جدول مصارف را تهیه و ارائه می‌کند رعایت کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در شرایط کنونی مردم با مشکلاتی مواجه هستند، به عنوان مثال در حوزه مسکن ملی مردم توان پرداخت هر سه ماه ۴۰ میلیون تومان را ندارند، این موضوع یکی از مشکلات اساسی مردم است که باید با  توجه به منابع بانک‌ها در بودجه در این خصوص به مردم کمک کنیم.

وی عنوان کرد: بنده با توجه به اینکه تجربه ۱۰ سال سابقه حضور در کمیسیون تلفیق بودجه را دارم عرض می‌کنم که هرگاه بودجه توسط مجلس به دولت برگشت داده شده همین اتفاق رخ داده است و اگر هم اکنون نیز مجدداً به دولت برگشت داده شود تغییر ایجاد نخواهد شد چرا که منابع و مصارف کشور کاملا مشخص است البته که منابع روشن‌تر بوده و مصارف هم همواره در حال افزایش است. حال اگر می‌خواهیم به دولت کمک کنیم باید در جریان بررسی لایحه بودجه مصارف را به ویژه در خصوص کاهش دهیم تا بتوانیم موارد مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال جاری به خوبی اجرایی کنیم.

توسلی: در بودجه ۱۴۰۳ عدالت نسبی رعایت شد

فتح الله توسلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: پیش بینی رشد اقتصادی ۳.۱ درصدی در لایحه بودجه پیش بینی معمولی است که البته با پیش بینی سند برنامه تفاوت هایی دارد اما این رشد می تواند منطقی باشد. همچنین کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه و کاهش وابستگی به نفت یکی از نقاط مثبت این لایحه است اما باید به نحوی مدیریت شود که افزایش مالیات ها فشار مضاعف به مردم وارد نکند.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به حمل و نقل عمومی و مدیریت منابع هدفمندی یارانه ها یکی دیگر از نقاط مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۳ است. همچنین در بحث معافیت های واردات خودرو نیز پیش بینی های خوبی برای حوزه سلامت و سایر بخش هایی که عقب ماندگی به لحاظ تجهیزاتی دارند شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کاهش حقوق گمرکی ماشین آلات و تجهیزات با توجه به مشکلاتی که در حوزه عمرانی و تجهیزات راهسازی در حوزه های انتخابیه همه نمایندگان وجود دارد یکی از نقاط قوت لایحه بودجه است و امیدواریم با این تدبیر و نوسازی و تجهیز ماشین آلات راهسازی کمک بزرگی به مناطق کشور شود. همچنین در حوزه برف روبی در فصل سرد سال و سرعت بخشیدن در عملیات عمرانی در فصول کاری این حکم موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی نقاط ضعف در لایحه بودجه در مجلس قابل اصلاح است، گفت: موضوع استمهال وام های کشاورزان و پیش بینی منابع پایدار برای کشاورزان موضوعی است که می توان آن را با اصلاحاتی در صحن مجلس مرتفع کرد.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار صندوق کارآفرینی امید جهت استفاده از منابع آن یکی دیگر از نقاط مثبت بودجه است و می توان گفت عدالت محوری به طور نسبی در بودجه رعایت شده است و اگر نقاط ضعفی نیز در آن وجود دارد می توان در زمان بررسی اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: افزایش ۱۸ درصدی حقوق متناسب با تورم پیش بینی شده نیست و برخی جابه جایی های منابع برای جبران تعهدات دولت در این لایحه قابل قبول نیست.

توسلی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به رأی دیروز مجلس به ارجاع تحقیق و تفحص از غار علیصدر به قوه قضائیه، گفت: نور امید در فضای تاریک ۴۰ سال گذشته مدیریت این مجموعه تابیده شده است و مردم به این موضوع امیدوار شده اند.

وی ضمن محکومیت حادثه تروریستی راسک سیستان و بلوچستان نیز، گفت: خفاشانی که در دل شب بزدلانه به مدافعان مرز و امنیت کشور حمله می کنند تاریخی جنایت بار از خود به جای گذاشته اند و این اقدام با برخورد قاطع به شدت محکوم است.

گودرزوند چگینی: افزایش مالیات بر کالا و خدمات تورم ایجاد می کند/ایرادات لایحه بودجه به خوبی رفع نشده است

مهرداد گودرزوندچگینی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: لایحه بودجه نقاط قوت و ضعفی دارد اما در لایحه اول ارائه شده به مجلس مشکلات عدیده ای وجود داشت که به نظر نمی رسد خیلی رفع شده باشد، چند سوال می پرسم تا برای مردم روشنگری شود و نمایندگان بتوانند بهتر رأی دهند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده چه میزان تورم بر مردم تحمیل می کند، ناترازی بودجه چگونه تامین می شود؟ افزایش ۴۹.۸ درصدی مالیات چند درصد تورم بر جامعه اعمال می کند؟ از سوی دیگر افزایش ۵۴.۸ درصدی مالیات بر کالا و خدمات چه میزان قیمت کالا و خدمات را افزایش می دهد، آیا دولت شرایط تورمی را پیش بینی کرده زیرا این اقدام بر بازار تحمیل و تورم چند برابری می شود.

وی افزود: آیا افزایش ۱۸ درصدی متوسط حقوق کارکنان و بازنشستگان متناسب با تورم دیده شده است، آیا پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در بودجه لحاظ شده است؟ با توجه به درخواست دولت برای حذف ارز ترجیحی راهکاری برای حذف ارز چند نرخی در لایحه بودجه دیده شده یا سردرگمی تجار همچنان وجود دارد؟

گودرزوند چگینی عنوان کرد: اگر سرمایه گذاری نکنیم مشکلات افزایش پیدا می کند، آیا معافیت سالانه حقوق و دستمزد متناسب با تورم در کشور است؟ آیا امنیت غذایی مورد توجه بوده است؟ کاهش یارانه نان چه کمکی به افراد زیر خط فقر می کند؟ آیا به خرید راحت تر نان مردم منجر می شود؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: آیا در تبصره ۱۴ با توجه به ناترازی بودجه در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پیش بینی لازم شده است؟ آیا نهضت ملی مسکن مطالبات فرهنگیان و متناسب سازی حقوق ها مورد توجه بوده است؟

حسینی: چرا بازنشستگان را در لایحه اصلاحی مقابل مجلس قرار داده‌اند

سیدالبرز حسینی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور با بیان اینکه اولین ایراد وارد به لایحه اصلاحی عدم پایبندی به برنامه هفتم توسعه بوده که حدود ۶ ماه در دولت و مجلس روی آن بحث شد، گفت: تنظیم‌کنندگان و تدوین‌کنندگان بودجه باید به این سوال پاسخ دهند که آیا اصل برنامه هفتم را قبول دارند یا خیر، سوال این است این بودجه بر اساس کدام برنامه نوشته شده، لایحه دولت یا آنچه که در مجلس مورد توافق قرار گرفت.

نماینده مردم خدابنده در مجلس ادامه داد: در حوزه توسعه و عمران کشور بودجه تملک دارایی صفر بوده و یک ریال به بودجه‌ عمرانی اضافه نشده است، رقم ۳۰ همت برای قیر کشور که رقمی حداقلی بوده مشخص نیست از کجا قرار است تأمین شود.

وی تصریح کرد: حوزه‌های توسعه‌ای در بودجه ۱۴۰۳ با این لایحه بدون حرکت می‌ماند و ما فقط می‌خواهیم وضع کشور را حفظ کنیم.

حسینی یادآور شد: از سوی دیگر یکی دیگر از سیاست‌های ما در برنامه هفتم مهار تورم بود که این سیاست نیز در بودجه ۱۴۰۳ رعایت نشده است. متأسفانه در این لایحه اصلاحی بازنشستگان را مقابل مجلس قرار دادند به طوری که مجلس در صورتی می‌تواند به متناسب‌سازی رأی مثبت بدهد که با افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز موافقت کرده باشد. چه توضیحی برای این کار وجود دارد، این چه تصمیمی است که تورم را اضافه می‌کند. حتی خانواده معظم شهدا نیز به این بند اضافه شدند و کار بدتر هم شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: در بحث ضریب حقوق نیز با توجه به اینکه تورم بالای ۴۰ درصد است چطور انتظار می‌رود که با ۱۸ درصد افزایش حقوق انتظار راندمان مناسب از کارمندان داشت.

وی یادآور شد: در حوزه سهام عدالت نیز دولت به درستی قانون را اجرا نمی‌کند و پول پرداختی نیز به قشر آسیب‌پذیر واصل نمی‌شود.

حسینی افزود: در بحث اصلاح نرخ خرید گندم نیز ما پیش از این قانونگذاری خوبی داشتیم و در این حوزه به خودکفایی رسیدیم اما آنچه امروز در لایحه اصلاحی آمده ولنگاری است که پیام خوبی به کشاورز نمی‌دهد.

نوروزی: کاهش قابل توجه تراز عملیاتی بودجه از نکات قابل توجه بودجه سال آینده است

 رحمت اله نوروزی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: این لایحه بر اساس آئین نامه داخلی مجلس تنظیم شده است و به صورت دو مرحله ای به مجلس ارائه شده است که نکته مهم آن کاهش قابل توجه تراز عملیاتی بودجه است که به خوبی در این لایحه دیده شده است.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بودجه از جهت اشتغال به خوبی تدوین شده است و منابع بانکی به علاوه صندوق کارآفرینی امید در این لایحه در جهت اشتغال کمک خواهد کرد.

وی افزود: در بحث حقوق بازنشستگان که دغدغه مجلس و نمایندگان است بحث همسان سازی و متناسب سازی حقوق آن ها به خوبی صورت گرفته است در حالی که طی سال های گذشته قدرت خرید کارکنان و بازنشستگان بسیار کاهش یافته است اما با اصلاحات به عمل آمده قدرت خرید نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس یازدهم اضافه کرد: گندم در این لایحه به خوبی دیده شده است و ساز وکار کشت قراردادی نیز در این لایحه به خوبی تنظیم شده که امید است بالای ۱۱ میلیون تن گندمکاران، گندم تحویل دهند. همچنین لازم است ۱۶۸ همت برای خرید گندم لحاظ شود، همچنین در بحث تامین پول نیز ۱۷۰ همت نیز دیده شود.

وی ادامه داد: در بحث فرار مالیاتی با توجه به اینکه با کاهش تراز عملیاتی بودجه مواجه خواهیم بود فرار مالیاتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد و مالیات ها دقیق خواهد شد چرا که وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی این قول را داده اند که با فرار مالیات ها مقابله کنند تا فرار مالیاتی صورت نگیرد.

نوروزی بیان کرد: در بحث تبصره ۱۸ نیز ساختارها به خوبی دیده شده است و حساب و کتاب ها مشخص است، همچنین در این لایحه بحث تحکیم خانواده، جمعیت آوری، رفع موانع برای تولید، بحث فرزندآوری، فعالیت ها و تولیدات فرهنگی و قرآنی، همچنین کمک به مساجد به خوبی دیده شده است که لازم است نمایندگان با این لایحه موافقت کنند.

نجفی: چرا در بودجه ۱۴۰۳ بحث خرید تضمینی برنج دیده نشده است

ابراهیم نجفی اسپیلی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گفت: یکی از مهمترین موارد مخالفت با لایحه بحث تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده است که به میزان ۳۱ هزار تومان تعیین شده است. درآمدهای نفتی که برای سال آینده در نظر گرفته شده است ۵۸۵ همت است که نسبت به سال قبل ۳ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که قیمت هر بشکه نفت را ۶۵ یورو در نظر گرفته و نرخ تسعیر را ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته است که این مابه‌التفاوت فسادهایی مانند چای دبش و واردات برنج را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس ادامه داد: همچنین در لایحه بودجه سال آینده بحثی که قرار بود ۲۰ همت از نفت خام و مواد اولیه به دستگاه‌های اجرایی واگذار شود این بحث دیده نشده و حذف شده است، از طرفی نیز تخصیص بودجه عمرانی در این لایحه بسیار کم دیده شده است که این باعث خواهد شد که در مناطق کم برخوردار با مشکلات اساسی مواجه شویم.

وی افزود: دولت در لایحه تقدیمی در حوزه گندم توجه بسیار خوبی داشته و برای ۱۱.۵ میلیون تن خرید گندم ۱۵۰ همت در نظر گرفته است اما این توجه به حوزه برنج نشده است در حالی که در قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت موظف است به محصولات کشاورزی از جمله گندم، برنج و چای توجه ویژه‌ای داشته باشد و خرید تضمینی انجام دهد.

نجفی بیان کرد: جای سوال است که چرا دولت به حوزه برنج توجهی نمی‌کند و آقای منظور باید به این سوال پاسخ دهد که چرا تنها دولت به حوزه گندم ورود پیدا کرده اما نگاهی به حوزه برنج ندارد در حالی که ۱۵۰ همت برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته‌اند اما تنها با در نظر گرفتن ۳۰ همت برای حوزه برنج می‌توان بسیاری از مشکلات این حوزه را حل کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: بسیاری از نمایندگان شمال کشور بحث برنج را دنبال کرده‌اند و ما خواستاریم که در بودجه بحث برنج نیز دیده شود و مشکلاتی که برای کشاورزان برنجکار ایجاد شد برای سال آینده این مشکلات حل شود.

بیانیه نمایندگان در محکومیت حکم دادگاه نمایشی سوئد علیه حمید نوری

محسن دهنوی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه ای را با امضای اکثریت نمایندگان در رابطه با محکومیت حکم دادگاه تجددینظر سوئد در خصوص پرونده حمید نوری قرائت کرد. متن بیانیه به شرح زیر قرائت کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

دادگاه نمایشی سوئد‎؛ با حمایت از گروه‌های تروریستی، اصرار به ادامه گروگان گیری و استمرار بازداشت غیرقانونی حمید نوری کرده است. این در حالی است که خانواده حمید نوری به تصور وجود یک دادگاه بی طرف و عادلانه؛‌ با امیدواری تلاش زیادی به دفاع حقوقی‏، ارائه اسناد و ادله قابل قبول به سیستم قضایی سوئد برای اتخاذ یک تصمیم عادلانه کرده، ولی این سیستم قضایی از فرایندهای قانونی در راستای اهداف سیاسی سوء استفاده کرده و بازیچه اغراض سیاسی شده است.

‌دستگاه قضایی سوئد در روند رسیدگی خود، بدیهی ترین اصول دادرسی عادلانه را نقض کرده و با رفتاری خلاف حقوق بین الملل با دخالت در امور داخلی و نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، رفتارهای غیر انسانی با این تبعه کشورمان داشته است. 

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مسئول می خواهیم‎ که برخورد قاطعی با اقدامات دولت‌های غربی مخصوصا دولت سوئد نسبت به حمایت از تروریسم جهانی و نقض حقوق اتباع ایرانی داشته باشند. 

همچنین از دستگاه قضایی می خواهیم تا علیه افرادی که در بازداشت غیرقانونی اتباع جمهوری اسلامی ایران مخصوصا حمید نوری نقش داشته اند، و به صورت مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی حمایت می کنند، تشکیل پرونده قضایی را در دستور کار قرار دهد.

افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ با تورم سازگار نیست/ ضرورت اصلاح در کمیسیون تلفیق

 احسان ارکانی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود در خصوص گرانی و تورم مواد غذایی از جمله مرغ و گوشت گفت: این گرانی‌ها مردم را دچار مشکل کرده و امیدواریم رئیس جمهور به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در مجلس ادامه داد: سه ماه است حقوق معلمان خرید خدمت و حق‌التدریس و خدمتگزاران مدارس به تعویق افتاده، علاوه بر اینکه تثبیت امنیت شغلی این افراد را نیز با استخدامشان از آموزش و پرورش خواستار هستیم. فوق‌العاده خاص پرستاران و کادر سلامت را نیز از وزارت بهداشت انتظار داریم تا هر چه سریعتر اجرایی کند.

وی افزود: نسبت به افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح در سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای خدوم انتظامی و مرزبانی درخواست داریم کما اینکه اخیراً شاهد شهادت تعدادی از این افراد بودیم، همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز باید اجرایی شود و افزایش حقوق ۱۸ درصدی آنها در برابر تورم ۴۵ درصدی یعنی کوچکتر سفره آنها که ان شاء الله در کمیسیون تلفیق اصلاح شود. همچنین پاداش پایان خدمت بازنشستگان معلم و فرهنگی نیز بیش از یک سال است که پرداخت نشده که امیدواریم پرداخت شود.

درآمدها دولت در بودجه نباید بستر گرانی را فراهم کند

سلمان اسحاقی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ، گفت: شهادت سه تن از غیور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران خصوصا شهادت علی حسن زاده که فرزند شهرستان قائنات است را تسلیت عرض می‌کنم.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، گفت: اصلاح ساختار بودجه تاکید مقام معظم رهبری است، اصلاح ساختار بودجه یعنی درآمدها واقعی و هزینه ها عادلانه باشند، درآمدهای دولت در لایحه بودجه  نباید بستر گرانی را فراهم کند، نظارت ما بر بازار این روزها باید بیشتر باشد.

وی ادامه داد:چطور می‌شود در هزینه ها پروژه های آب، درمانی، ورزشی را می‌بینیم، اما بیش از دو دهه پروژه ها معطل می‌مانند، ۱۱ روستای ما تشنه هستند و به کندی پروژه های انتقال آب پیش می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، عنوان کرد: باید پرداخت پاداش بازنشستگان اولویت کمیسیون تلفیق باشد، بعضا پاداش فرهنگیان با تاخیر پرداخت می‌شود، همسان سازی حقوق بازنشستگان در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر: 1211732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =