دانشگاه آزاد اسلامی در ۳ پروژه‌ کلان نفتی مشارکت می‌کند

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از پروژه­‌های کلان این دانشگاه در حوزه نفت، انرژی و کشاورزی خبر داد و گفت: در حوزه نفت و انرژی در حال مذاکره برای گرفتن سه پروژه کلان جمعا به ارزش 120 میلیون یورو هستیم.  

لاله ملک‌نیا؛ مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص چالش‌ها و موانع ارتباط موثر صنعت و دانشگاه اظهار کرد: در گذشته ارتباط دانشگاه و صنعت به واسطه نوع نگاه و تفکر حاکم بر این دو حوزه چندان موثر و راهگشا نبود زیرا تمرکز دانشگاه به صورت عمده بر فعالیت آموزشی متمرکز بود و در موضوع پژوهش محدود به پروژه­های پژوهشی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بودیم.  از طرف دیگر در صنعت هم تولیدات صنعتی به صورت سنتی در حال انجام بود و کمتر به دانشگاه به عنوان یک حوزه پویا و صاحب ایده و فکر احساس نیاز می­شد. در حقیقت فاصله بین دانشگاه و صنعت از جنس این دو حوزه و تفاوت دیدگاه های حاکم بر آنها نشات می­گیرد. 

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد اسلامی پشتیبان شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت

وی ادامه داد: در واقع تفاوت دیدگاه هم از سوی دانشگاه و هم از سوی صنعت بدون درنظر گرفتن اینکه تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و آنچه که در حال تولید است نیازمند تکنولوژی‌­های جدید می باشد، مهم ترین دلیل چالش­‌های شکل گرفته در این حوزه است.  

ملک‌نیا با تاکید بر اینکه امروز شرایط بهبود یافته و تغییر نگاه هم در بخش صنعت و هم در دانشگاه در حال شکل گیری است، تصریح کرد: صنعت متوجه شده که تکنولوژی­های جدید کارآمد هستند و می­توانند تولیداتشان را متناسب با نیاز جامعه امروز شکل دهند؛ ضمن اینکه صنایع در دنیای تولیدات صنعتی در رقابت شدید برای بروزرسانی فناوری های بکار رفته در محصولات خود می­باشند و این یک نیاز جدی است.  از طرف دیگر دانشگاهیان ما هم متوجه شده‌­اند که قرار نیست آخرین دانش روز در بخش صنعت به کار گرفته شود ضمن اینکه آموزش و پژوهش باید در خدمت توسعه فناوری و پیشرفت در صنعت و شکوفایی و بالندگی جامعه باشد. در واقع دانشگاه باید دارای نگاه حل مساله باشد. 

وی با اشاره به اینکه دانشگاهیان به این نگاه رسیده‌­اند، دانشی که تولید می­کنند باید کارآمد باشد و بتواند مشکلی از جامعه را حل کند، ادامه داد: در نهایت با ریشه‌یابی‌هایی که توسط نهادهای متولی انجام شد امروز همه این عارضه ارتباط دانشگاه با صنعت را کشف کرده‌­اند و از طرف دیگر شرایطی چون تحریم ها سبب شد تا مسئله بومی سازی دانش و اتکا به توانمندی‌­های داخل بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد بنابراین تحت این شرایط امروز بستر خوبی برای ارتباط این دو بخش فراهم شده است.  

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاهیان باید همراه با صنعت و در کنار آن - نه با نگاه بالا به پایین-  و در راستای حل مشکلات متناسب با نیاز صنعت حرکت کنند. صنایع نیز باید خود را به روز نگه دارند و از قطار پیشرفت عقب نمانند.  

وی با تأکید بر اینکه راهکار اصلی حل مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه، دست‌یابی به یک زبان مشترک است، اضافه کرد: برگزاری کارگاه ها، وبینارها و... برای اعضای هیئت علمی برای رسیدن به این زبان مشترک حائز اهمیت است تا زبان مذاکره را آموزش ببینند و بدانند که دانش صرفا بخشی از تولید و همه آن نیست چرا که شاید 20 درصد کار یک تولیدکننده به دانش مربوط باشد و تجهیزات، سرمایه و عوامل بسیار دیگری در تولید نهایی دخیل هستند.  

ملک‌نیا با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه از شرایط بسیار خوبی در مقایسه با سایر دانشگاه ها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی برخوردار است، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر بهره‌­مندی از اعضای هیئت علمی توانمند از تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی بسیار پیشرفته و استانداردی نیز برخوردار است و تجمیع و شبکه سازی این امکانات و تجهیزات و وجود نیروی انسانی متخصص در کل کشور سبب شده تا این دانشگاه دست بالایی از منظر تعداد پروژه ها و قراردادهای مشترک با صنعت و جامعه داشته باشد.  

وی با اشاره به اینکه در حوزه کمی و کیفی دانشگاه آزاد نسبت به کل دانشگاه‌­های کشور از شرایط بهتر و روبه جلویی برخوردار است، افزود: مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در پروژه‌­های کلان از جمله قطعه‌­سازی، الکترونیک،  تولید بذر، رباتیک و نفت و پتروشیمی و... رو به گسترش است و پروژه‌­های مختلفی در همین موضوعات در حال انجام است و این دانشگاه حرف‌­های بسیاری برای گفتن در صنعت دارد.  

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از پروژه­‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نفت، انرژی و کشاورزی خبر داد و گفت: به طور مثال در حوزه نفت و انرژی در حال مذاکره برای گرفتن سه پروژه کلان جمعا به ارزش 120 میلیون  یورو هستیم.  

وی افزود: در حوزه دفاعی کشور هم در بسیاری از نقاط کشور برای تولید قطعات، قراردادهای کلان توسط دانشگاه آزاد اسلامی بسته شده است و قراردادهای خوب چندهزارمیلیاردی در حال انجام است که ما منتظر به ثمر رسیدن آنها برای اطلاع رسانی هستیم.

ملک‌نیا به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی هم اشاره و اظهار کرد: نیازهای جامعه و صنعت در راستای حل مسأله باید توسط دانشگاه پوشش داده شود که خوشبختانه تا کنون از آنچه در سند قید شده است جلوتر هم حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به قرارداد 800 میلیارد ریالی پروژه مشترک با تراکتورسازی تبریز که توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی منعقد شده است اضافه کرد: استان­های آذربایجان شرقی، خوزستان، کرمان، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و گیلان به همراه واحدهای دانشگاهی تهران شرق، نجف آباد، و علوم و تحقیقات  از جمله استان­ها و واحدهای دانشگاهی هستند که در حوزه ارتباط موفق و موثر با بخش صنعت بسیار موفق عمل کرده‌­اند.

مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاه معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود به حل مشکل بیمه طرح‌­های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: قبلاً تنها دانشگاه‌­های سراسری این امکان را داشتند که از فرصت­های ایجاد شده توسط سازمان­ها و مجموعه‌­های دولتی در زمینه پروژه های پژوهشی استفاده کنند اما پیرو اقدامات انجام شده در این اداره کل، امروز اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همانند سایر دانشگاه‌­ها به سامانه‌­های ستاد و ساتع دسترسی دارند و می­توانند از فرصت­های مشارکت در پروژه‌­های پژوهشی برخوردار شوند؛ ضمن اینکه با دسترسی‌­ای که برای دانشگاه آزاد اسلامی به سامانه ساجد وزارت عتف ایجاد کردیم، امروز قراردادهای پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از ضریب صفر بیمه طرح های پژوهشی برخوردار شده‌­اند. 

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به سیاست­های کلی دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری و  اهداف و برنامه‌­های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیات علمی دانشگاه دانش و پژوهش‌ خود را در راستای رفع مشکلات و حل مسائل و نیازهای جامعه و صنعت تطبیق دهند. 

انتهای پیام/     

کد خبر: 1212497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =