برگزاری پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های «حکمرانی هوشمند جامعه مجازی»

پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های «حکمرانی هوشمند جامعه مجازی» با حضور اساتید، پژوهشگران و صاحب‌نظران صبح شنبه با میزبانی پردیس فناوری بنیان وابسته به مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد نژادپور رئیس پردیس فناوری و نوآوری بنیان و رئیس میز هوش مصنوعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اولین سخنران این برنامه بود. نژادپور چیستی، چرایی و چگونگی حکمرانی فضای مجازی و تحولات آن در سال‌های پیش رو را مورد توجه قرار داد.

وی مفهوم حکمرانی در دنیای جدید را کاملاً متحول شده نسبت به گذشته توصیف کرد و در بخش‌هایی از ارائه خود نمایی از زندگی و ساختار مدیریت جامعه بشری در آینده نزدیک را توصیف کرد. رئیس میز هوش مصنوعی شورای انقلاب فرهنگی در پایان با بر شمردن چالش‌های پیش روی کشور، سرفصل‌هایی از موضوعات مهم فناوری، حقوقی، اخلاقی و ... بیان کرد که کشور باید در سال‌های پیش رو درباره آنها تصمیم‌گیری یا اقدام کند.

در ادامه حجت الاسلام سید علیرضا طباطبایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و پژوهشگر حقوق فضای مجازی به ارائه نتایج پژوهشی با عنوان «نظام امام و امت در فضای سایبری» پرداخت.

طباطبایی در این ارائه با برشمردن ویژگی‌های امت اسلامی بر اساس نظرات مشترک فرق اسلامی، اصولی را برای طراحی پلتفرم مشترک امت اسلامی ارائه کرد.

وی با برشمردن قابلیت‌های هوش مصنوعی، این دانش نوین را ابزاری کارآمد برای تحقق آرمان‌های تشکیل امت اسلامی در بستر فضای مجازی توصیف کرد. این پژوهشگر حقوق فضای مجازی معتقد است می‌توان با همکاری میان علمای مذاهب مختلف اسلامی، ابزارهایی برای تحقق مشترکات فقه اسلامی با استفاده از هوش مصنوعی توسعه داد که در آن الگوریتم‌ها نقش رهبری تحولات را بر عهده می‌گیرند.

میثم علیپور عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه حکمرانی سومین سخنران این نشست بود. علیپور نتایج بدست آمده از یک پروژه آینده پژوهشی درباره فناوری‌های کلیدی شکل‌دهنده زندگی انسان ارئه کرد. موضوع این آینده پژوهشی تحولات آتی فناوری‌های دیجیتال و تأثیرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنهاست.

وی در این ارائه روندهای مثبت و مخربی که پیش‌روی بشر در ادامه مسیر توسعه این فناوری‌ها قرار دارد را شرح داد. در پایان وی عدم قطعیت‌های تأثیرات ظهور فناوری‌های جدید را بیان کرد.

محمدحسین بهرامی، مسئول مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور آخرین سخنران این نشست بود.

وی با نقد توجه صرف به مسئله فناوری‌های نو از منظر فنی، بر بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی آنها تأکید کرد.

بهرامی با اشاره به اهمیت گفتمان «امامت و امت» در فضای مجازی تأکید کرد امروز مردم دنیا بخش بزرگی از زندگی خود را در دنیای دیگری می‌گذرانند که باید برای آن برنامه داشت.

وی مسئله حکمرانی بر فضای مجازی را امری فرا سازمانی و فرا دولتی دانست که باید هر مجموعه و دولتی باید در آن نقش آفرینی کند. مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تأکید کرد اگر مسیر درستی شکل بگیرد هر بازیگری کار خود را پیش خواهد برد بدون آنکه نیاز باشد یک مرکز واحد آن را کنترل کند.

بهرامی در پایان از نگاه تهدیدمحور مسئولان کشور به فضای مجازی انتقاد کرد.

این نشست‌ها با هدف بررسی ابعاد مختلف حکمرانی فضای مجازی هر هفته با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران این حوزه به همت پردیس نوآوری و فناوری بنیان برگزار می‌شود.

حکمرانی هوشمند جامعه مجازی

انتهای پیام/

کد خبر: 1213574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =