خبر مهم بانک مرکزی از پول جدیدی که در راه است

معاون روابط بین الملل بانک مرکزی گفت: ریال برون مرزی در چند ماه آینده عملیاتی می‌شود و فعالان اقتصادی با استفاده از آن مناسبات تجاری خود با کشورهایی که این ساز و کار برای آن عملیاتی شده با ریال انجام می‌دهند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «محسن کریمی» اظهارداشت: ساز و کار ریال آفشور یا ریال برون مرزی در واقع دستور العملی است که به وسیله آن فعالان اقتصادی در مناسبات تجاری خود از ریال استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دو تصمیم مهم بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت وام ازدواج

وی افزود: ریال آفشور مبادلات تجاری را برای تجار تسهیل می‌کند و در این طرح صادر کننده و واردکننده کالای خود را با ریال مبادله می‌کنند و در بازگشت ارز صادراتی مشکلی نخواهند داشت.

کریمی گفت: در مورد افغانستان و عراق به دلیل روابط اجتماعی گسترده و امکان واردات ریالی خدمات از آن‌ها و در مورد کشور روسیه به دلیل نهایی سازی توافق پیمان پولی دو جانبه در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه قابلیت اجرا خواهد یافت.

معاون روابط بین الملل بانک مرکزی بیان کرد: این طرح هم به زوار ایرانی و عراقی و هم برای اتباع افغانستان کمک می‌کند. برای نمونه اتباع زیادی از کشور افغانستان در ایران فعالیت می‌کنند، که برای ارسال پول خود به کشورشان نیاز به تبدیل آن به ارز در بازار غیر رسمی دارند؛ ریال برون مرزی (ریال آفشور) میتواند این مشکل را برای انتقال ارز برای اتباع رفع کند.

کریمی گفت: حدود ۶ ماه گذشته عملیات مطالعاتی این طرح آغاز شده است و امیدوار هستیم تا چند ماه آینده این طرح عملیاتی شود.

وی اظهارداشت: همه تجارت ما با افغانستان و عراق به سمت صادرات ریالی نمی‌رود بلکه به میزانی که بتوانیم واردات ریالی انجام دهیم این طرح قابل اجراست. امکان صادرات ریالی به روسیه نیز در چارچوب پیمان پولی دوجانبه از نوع خط معاوضه نقدینگی به میزان توازن تجاری سالانه دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =