واکنش‌ها به استعفای اجباری رئیس هاروارد/ برکناری «کلودین گی» بیانگر نفوذ سیاست در آموزش عالی است

دانشگاه هاروارد در تلاش است تا از طوفان ناشی از اتهامات سرقت ادبی، شهادت کنگره و استعفای کلودین گی اولین رئیس سیاهپوست دانشگاه عبور کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه هاروارد در تلاش است تا از طوفان ناشی از اتهامات سرقت ادبی، شهادت کنگره و استعفای کلودین گی اولین رئیس سیاهپوست دانشگاه عبور کند.

بیشتر بخوانید:

مشارکت مخفیانه ۵۰ دانشگاه آمریکایی در ساخت سلاح هسته‌ای

پس از این اتفاقات، مطلبی از گی در نیویورک تایمز آنلاین منتشر شد. گی در این متن هشدار می‌داد کمپینی که علیه او شکل گرفته فراتر از استعفای اجباریش از دانشگاه هاروارد است. وی معتقد است که ماجرایی که اتفاق افتاد فقط یک زد و خورد در جنگی گسترده‌تر بود تا ایمان عمومی به ستون‌های جامعه آمریکا آشکار شود.

هیئت مدیره ۱۱ نفره هاروارد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جستجو برای رئیس جدید در زمان مناسب آغاز خواهد شد.

گی دومین رئیس اتحادیه آیوی اسشت که در ماه گذشته پس از حضور در کنگره استعفا داد. پیش از او، لیز ماگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا در ۹ دسامبر استعفا داده بود.

پس از احضار روسای دانشگاه‌ها به کنگره، موقعیت دانشگاهی گی از سوی محافظه‌کاران شدیدا مورد بررسی قرار گرفت. این افراد ادعا کردند که چندین مورد سرقت ادبی در پایان‌نامه دکترای سال ۱۹۹۷ گی پیدا کردند.

هاوارد در ابتدا از گی حمایت کرد و گفت که بررسی آثار علمی گی فقط چند نمونه استناد ناکافی را نشان می‌کند و هیچ مدرکی دال بر سورفتار علمی وجود ندارد. چند روز بعد، این دانشگاه گفت که چند نمونه استفاده از مطلب بدون ذکر منبع در آثار علمی گی پیدا کرده است.

استعفای گی از سوی محافظه‌کاران جشن گرفته شد

استعفای گی با واکنش‌های مختلفی از سوی دانشگاهیان همراه شد. برای مثال استعفای گی از سوی محافظه‌کاران جشن گرفته شد. همان افرادی که ادعا کردند گی سرقت علمی انجام داده است. از طرف دیگر، باشگاه جمهوری‌خواه هاروارد با صدور بیانیه‌ای گفت که امیدواریم رئیس بعدی به تعهد دیرینه هاروارد برای تقویت جامعه روشنفکری و محافظت از گفتمان باز وفادار بماند.

انجمن دانشجویان سیاهپوست هاروارد هم با وجود اختلاف نظراتی که با گی داشتند، گفتند؛ این که دانشگاه نمی‌داند چه کسی ارزش دفاع دارد و چه کسی نه، ناامیدکننده است. این گروه در بیانیه خود، تصریح کرد که ما با نفرت و بررسی‌های بی‌دلیل که گی مجبور به مواجهه با آن شده است، همدردی می‌کنیم و آن را محکوم می‌کنیم.

گی اشتباهات خود در مورد انتسابات در برخی مقالات دانشگاهی‌اش را می‌پذیرد؛ اما توضیح می‌دهد که این موارد تاثیری در نتایج پژوهش نداشته است و اعتبار تحقیقات دیگران را از آن خود نکرده است.

جان پلیسرو محقق اخلاق در دانشگاه سانتا کلارا گفت تفکر کینه‌توزانه‌ای که منجر به استعفای گی از ریاست دانشگاه شد، نمادی از نفوذ سیاست در موسسات آموزش عالی است.

گی پس از استعفا، فعالیت خود در دانشگاه هاروارد را به عنوان عضو هیئت علمی ادامه خواهد داد. وی در نامه استعفای خود از این که در معرض حملات و تهدیدهای شخصی ناشی از دشمنی نژادی قرار خواهد گرفت، ابراز ناراحتی کرد.

ترسیدن دانشگاهیان آمریکا از برکناری رئیس هاروارد

برکناری گی از ریاست هاروارد، دانشگاهیان آمریکا را ترسانده است. این افراد معتقدند که کلودین گی در مقابل اوباش سیاسی تسلیم شده است. تسلیم گی این سوال را مطرح می‌کند که چه کسی می‌تواند از جنگ‌های صلیبی ایدئولوژیک آمریکا جان سالم به در ببرد؟ پروفسور گی بیش از 6 ماه فشار خفه‌کننده نیروهای محافظه‌کار را تحمل کرد؛ اما در نهایت تسلیم شکایت‌ها علیه ویرایش ضعیف نوشته‌هایش شد.

این افراد گفتند که سرنگونی رهبر معتبرترین دانشگاه کشور با انگیزه‌های سیاسی، پیامدهای شومی برای همه کسانی که می‌خواهند منافع سیاسی و اقتصادی آمریکا را به چالش بکشند، خواهد داشت.

گی توانست از جلسه بازجویی کنگره جان سالم به در ببرد. به خصوص که صدها نفر از استادان هاروارد خواستار ماندن وی بودند، اما سپس تحت تاثیر اقدامات محافظه‌کاران قرار گرفت. محافظه‌کاران بیش از 40 مورد (معمولا گزیده‌هایی از چند جمله یا کمتر) تهیه کردند که به عنوان مدرکی برای مخدوش کردن اعتبار علمی وی استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز، کلودین گی (متولد ۱۹۷۰) عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و سی‌مین رئیس دانشگاه هاروارد بود. پژوهش‌های گی به رفتار سیاسی آمریکا از جمله مشارکت در انتخابات و سیاست‌های نژادی و هویتی می‌پردازد. گی نخستین فرد غیرسفیدپوستی است که توانست رئیس هاروارد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =