راهکارهایی برای درمان اختلال خواب بازنشستگان و سالمندان

متخصص طب سالمندان راهکارهایی برای اختلال خواب در افراد بازنشسته و سالمند ارائه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احمد دلبری، متخصص طب سالمندان با اشاره به وجود اختلال خواب در افراد بازنشسته و سالمند، اظهار داشت: اختلاف خواب در سالمندی و بازنشستگی تقریبا شایع است و تقریبا ۶۰ درصد افراد از این مشکل رنج می‌برند و معمولاً اختلال خواب در دوره سالمندهی، ثانویه و وابسته به یک مشکل دیگر است.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر با استفاده از سمعک

وی ادامه داد: افرادی که دچار اضطراب، افسردگی، مشکلات ادراری و نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی در نیمه شب دارند، همچنین افرادی که دچار دردهای اسکلتی و عضلانی هستند از این جمله افراد هستند.

متخصص طب سالمندان با بیان اینکه نیاز به میزان خواب در دوره سالمندی متفاوت بوده و خواب سالمندان سبک‌تر است، خاطرنشان کرد: خواب در دوره سالمندی ساعت مشخصی ندارد اما دیده شده افرادی که ۷ ساعت می‌خوابند احتمال بروز آلزایمر در آنها کمتر است. البته نکته‌ای که باید به آن دقت کنیم این است که سرحالی در طول روز کفایت از میزان خواب شب قبل دارد.

دلبری اضافه کرد: به هر حال ممکن است فردی با ۶ ساعت با خواب شبانه روز بعد سرحال باشد و یا فرد دیگر این میزان را کمتر و یا بیشتر نیاز داشته باشد. اما ۸۰ درصد مشکلات افراد بازنشسته معمولاً با بهداشت خوب خواب برطرف می‌شود. ضمن اینکه آنچه مهم است این است که در طول روز نباید بخوابیم. چراکه چرت روزانه علت اصلی اختلال خواب شبانه است.

وی تصریح کرد: اگر فردی نیاز به چرت زدن روزانه داشت باید بین ساعات ۱ تا ۴ عصر و آن هم کمتر از نیم ساعت یا ۴۰ دقیقه چرت بزند. ضمن اینکه باید دقت داشته باشیم کم‌تحرکی و بی‌تحرکی می‌تواند عامل اصلی بدخوابی باشد، بنابراین باید در طی روز نیم ساعت ورزش و فعالیتی فیزیکی داشته باشیم.

متخصص طب سالمندان با تاکید براینکه باید شام و غذای سنگین باعث بی‌خوابی می‌شود، ابراز کرد: باید شام سبک خورده و فاصله شام تا خواب بیشتر از سه ساعت باشد. محل خواب را تغییر ندهیم و اگر وقتی به تختخواب می‌رویم بیشتر از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد اما خوابمان نمی‌برد باید به سالن پذیرایی برگشته و فعالیتی انجام دهیم و مجدد به رختخواب برویم.

دلبری با بیان اینکه نباید در رختخواب تلویزیون، کتاب و گوشی موبایل استفاده کرد یادآور شد: دوش آب گرم قبل از خواب، برای خوب خوابیدن مفید بوده؛ ضمن اینکه نباید خودسرانه برای خواب دارو مصرف کنیم.

منبع: فارس

پایان پیام/‌

کد خبر: 1215240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =