هذیان گویی در سالمندان نشانه چیست؟

افراد مسن مبتلا به UTI ممکن است علائم متفاوتی را نسبت به بیماران جوان‌تر تجربه کنند. یکی از آنها نیز می تواند هذیان باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک بیماری شایع است که می تواند هر فردی را در هر گروه سنی مبتلا کند. این بیماری توسط اشریشیا کلی (E. coli) ایجاد می شود، نوعی باکتری که وارد مجرای ادرار شده و دستگاه ادراری را آلوده می کند.

بیشتر بخوانید:

بیماری بی‌نشانه‌ای که سالمندان را تهدید می‌کند

در حالی که برخی از شایع ترین علائم UTI شامل تکرر ادرار، احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار، فوریت برای ادرار کردن و درد شکمی است، در سالمندان، این وضعیت می تواند کمی متفاوت تر ظاهر شود و شامل عوارض عصبی مانند هذیان باشد که با تغییر در توانایی های ذهنی مشخص می شود.

چرا سن یک عامل خطر برای عفونت دستگاه ادراری است؟

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله Aging Health منتشر شد، عفونت‌های مجاری ادراری در بزرگسالان مسن‌تر، به‌ویژه افرادی که تحت مراقبت طولانی‌مدت هستند، رایج است و همچنین اشاره کرد که احتمال ابتلای زنان به عفونت‌های ادراری بسیار بیشتر از مردان است و زنان جوان فعال از نظر جنسی بالاترین میزان این نوع عفونت را تجربه می‌کنند.

به طور کلی، خطر عفونت ادراری در میانسالی کاهش می‌یابد، اما پس از آن در افراد مسن افزایش می‌یابد. طبق این مطالعه، بیش از ۱۰ درصد از زنان بالای ۶۵ سال در سال گذشته عفونت ادراری داشته اند و این تعداد برای زنان بالای ۸۵ سال به ۳۰ درصد می رسد.

مردان نیز پس از ۶۵ سالگی بیشتر احتمال دارد به عفونت ادراری مبتلا شوند. (البته نه به اندازه زنان)

افراد مسن معمولاً به دلیل عواملی مانند ضعف سیستم ایمنی، تغییرات هورمونی و تغییرات مرتبط با افزایش سن در دستگاه ادراری که آنها را مستعد ابتلا به عفونت‌های باکتریایی می‌کند، بیشتر مستعد عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) هستند.

انجام معاینات منظم پزشکی و رعایت بهداشت مناسب برای پیشگیری ضروری است.

برخی از علائم رایج UTI عبارتند از:

تکرر ادرار
احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار
فوریت برای ادرار کردن
ناراحتی یا درد زیر شکم
ادرار کدر یا با بوی تند
مشاهده خون در ادرار

هذیان در سالمندان مبتلا به UTI

وقتی صحبت از افراد مسن به میان می‌آید، عفونت ادراری ممکن است متفاوت ظاهر شود و هذیان و گیجی به‌عنوان علائم شایع باشد.

بر اساس مطالعه ای که در مجله Cureus منتشر شده است، با افزایش سن، مغز ما بیشتر مستعد اثرات ناشی التهاب قرار می گیرد که می تواند تامین اکسیژن مغز را مختل کند و منجر به گیجی و هذیان شود. این امر به ویژه برای سالمندان نگران کننده است زیرا هذیان در افراد مسن اغلب با پیامدهای بدی مانند مرگ، بستری طولانی تر در بیمارستان و حتی زوال عقل همراه است.

این مطالعه همچنین خاطرنشان می کند که هنگامی که زوال عقل ایجاد می شود، تشخیص UTI یا هذیان ناشی از UTI می تواند دشوار باشد؛ این به این دلیل است که علائم این شرایط می تواند با علائم زوال عقل همپوشانی داشته باشد.

علاوه بر این، اگر عفونت به دستگاه ادراری فوقانی سرایت کند، ممکن است منجر به شرایطی مانند پیلونفریت حاد شود که می‌تواند بر کلیه‌ها تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به علائم عصبی شود که ممکن است شامل گیجی، هذیان، تغییر وضعیت ذهنی و تغییرات رفتاری باشد.

در آخر

UTI می تواند در هر کسی رخ دهد. با این حال، علائم آن ممکن است در افراد مسن متفاوت باشد. در حالی که اغلب اوقات، آنها را می توان با علائمی مانند تکرر ادرار، احساس سوزش در هنگام ادرار و ناراحتی شکمی شناسایی کرد، هذیان در افراد مسن نیز نشانه ای است که اغلب می تواند منجر به زوال شناختی شود. بنابراین، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع برای جلوگیری از پیشرفت آن به عوارض شدیدتر بسیار مهم است.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1217998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =