جزئیات خواندنی از توسعه مدارس مهارتی و کالج‌های کاردانی در آمریکا/ دوره‌های حرفه‌ای، انتخاب ۷ درصد دبیرستانی‌های ۲۰۲۳

شرکت در مدارس حرفه‌ای و مهارتی یا کالج‌های کاردانی، حضور در بوت‌کمپ‌هایت تخصصی و حضور در دوره‌های کارآموزی در صنعت، از جمله اقداماتی است که در کشور آمریکا به عنوان جایگزین مناسب برای مدارک دانشگاهی اعلام شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در دهه‌های اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده؛ به‌طوری که اخذ مدرک دانشگاهی به تنهایی کافی نیست. دانشجویان امروز با فهم بهتر از ضرورت توسعه مهارت‌های عملی و تخصصی، به دنبال راه‌های جدیدی برای شکوفایی حرفه‌ای خود می‌گردند.

بیشتر بخوانید:

۲۰ هزار دانشجوی انگلیسی از تحصیل انصراف می‌دهند

با توجه به تحولات سریع در عرصه فناوری و بازار کار، دانشجویان به مسیرهای جدیدی مانند گذراندن دوره‌های تخصصی یا شرکت در مدارس مهارتی رو آورده‌اند تا با تکیه بر راهکارهای خلاقانه، تحصیلات علمی و تجربیات عملی خود را ترکیب کنند. دوره‌های کارآموزی در صنعت نیز می‌تواند یک مکمل ارزشمند در کنار تحصیلات دانشگاهی باشد و فرصتی را برای خدمت به جامعه در کنار کسب تجربه برای دانشجویان فراهم کند. به زبانی دیگر دانشجویان برای موفقیت در دنیای امروز، نیاز به یک ترکیب هوشمندانه از دانش تخصصی و توانایی‌های عملی و کاربردی دارند.

به جز اخذ مدرک کارشناسی در دانشگاه، مسیرهای زیادی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند با تکیه بر آن، آینده شغلی درخشانی را برای خود رقم بزنند که در ادامه به بررسی این مسیرها در آمریکا پرداخته‌ایم.

برخی از دانشجویان کشورهای جهان به دلیل افزایش هزینه تحصیل، امکان شرکت در دوره‌های ۴ ساله دانشگاهی را ندارند. برای برخی دیگر نیز ممکن است مدرک دانشگاهی متناسب به شغل مورد علاقه آن‌ها نباشد. مونیکا جونز، مربی آمادگی شغلی و آمادگی شغلی در دبیرستان فردریک داگلاس در کنتاکی آمریکا در این باره می‌گوید: برخی از دانش‌آموزان تمایلی به ادامه تحصیلات دانشگاهی چهار ساله ندارند، اما می‌دانند با اخذ مدرک، فرصت برای دنبال کردن مشاغل پردرآمد برای آن‌ها فراهم می‌شود. تحصیل در کالج محلی، مدارس حرفه‌ای و کارآموزی نیز گزینه‌های مقرون به صرفه پس از دبیرستان هستند، برخی از دانشکده‌ها نیز نسبت به برگزاری دوره‌های کوتاه مدت اقدام می‌کنند.

۵۵ درصد دانش‌آموزان آمریکایی، مدرک دانشگاهی را بی‌ارزش می‌دانند

YouScience در سپتامبر ۲۰۲۳ گزارشی در زمینه استعداد شغلی دانش‌آموزان آمریکایی انجام داد. جامعه آماری این پژوهش، شرکتی فعال در زمینه اشتغال و برگزار کننده آزمون‌های استعداد شغلی بود و بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در سطح آمریکا بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند، مد نظر قرار داده شدند. نتایج این پژوهش نشان داد ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان تصمیم گرفتند که مدرک دانشگاهی چهار ساله را کنار بگذارند و به جای آن مسیرهای جایگزین را انتخاب کنند. به زبانی دیگر می‌توان ادعا کرد ۵۵ درصد دانشجویان آمریکایی مدرک دانشگاهی را بی‌ارزش دانسته و ترجیح می‌دهند در دوره‌های مختلف و کوتاه مدت شرکت کنند.

تجربه دانشگاهی می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان تحول آفرین باشد و به آن‌ها در مسیر شناسایی خودشان کمک کند، اما در ادامه مسیرهایی برای ارتقای مهارت‌ها آورده شده است.

اخذ مدرک کاردانی از کالج‌های محلی

بیش از یک چهارم از فارغ التحصیلان دبیرستان در کشور آمریکا در سال ۲۰۲۳ در نظرسنجی YouScience تحصیل دو ساله را انتخاب کردند.

کارشناسان، «کالج محلی» را گزینه‌ای کم هزینه می‌دانند که می تواند به دانشجویان در پیدا کردن شغل کمک کند. کالج‌های محلی معمولاً نسبت به دانشگاه‌های چهار ساله ارزان‌تر هستند و به دانشجویان اجازه می‌دهند در زمان کمتری مدارک خود را کسب کنند. اخذ مدرک کارشناسی معمولاً به چهار سال تحصیل نیاز دارد، اما افراد می‌توانند مدرک کاردانی را در این کالج طی دو سال کسب کنند.

کالج‌های محلی موسسه‌ آموزشی کوچک‌تر از دانشگاه‌ها هستند. این کالج‌ها برای دانشجویانی که توان نقل مکان به حومه شهر را ندارند یا افرادی که نمی‌توانند بستگان با اعضای خانواده خردسال خود را ترک کنند، گزینه‌ای عالی به نظر می‌رسند. دانشجویان با تحصیل در این کالج‌ها می‌توانند در مدت ۲ سال مدرک کاردانی دریافت کنند و در صورت تمایل به ادامه تحصیل، ۲ سال دیگر را در دانشگاه درس بخوانند و مدرک کارشناسی دریافت کنند. این فرآیند «مسیر ۲+۲» نامیده می‌شود و دانشجویان با محتوای ارائه شده در ۲ سال، برای ورود به دوره‌های کارشناسی آماده می‌شوند.

اندرو هانسون، مدیر ارشد تحقیقات در تحقیقات آموزشی و سیاست عمومی غیرانتفاعی Strada است. شبکه آموزش Strada یک شرکت غیرانتفاعی است که با ارائه حمایت های مالی و کمک‌های دیگر به دانش آموزان در تحصیل پس از متوسطه کمک می‌کند. هانسون می‌گوید: ما دریافتیم برای دانش‌آموزان و کارگران مسن‌تر، کوتاه‌مدت بودن دوره‌ها، ساده‌تر بودن، مرتبط بودن و کاربرد آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این افراد به جای اخذ مدرک روی کسب مهارت متمرکز شده‌اند.

کسب درآمد سالانه ۶۰ هزار دلاری با اخذ مدرک کاردانی

کسب مدرک کاردانی نتایج مثبتی را در پی دارد. طبق داده‌های مرکز آموزش دانشگاه جورج تاون، میانگین درآمد کارگران با مدرک دیپلم معادل ۱.۶ میلیون دلار در طول عمرشان است. اما افرادی که مدرک کاردانی اخذ می‌کنند؛ متوسط درآمد ۲ میلیون دلاری دارند. بر اساس آمارهای حقوق و دستمزد اداره کار آمریکا، مدرک کاردانی می‌تواند منجر به شغلی شود که سالانه بیش از ۶۰ هزار دلار درآمد داشته باشد.

شرکت در مدارس حرفه‌ای و مهارتی

۷ درصد از فارغ التحصیلان ۲۰۲۳ در پژوهش YouScience اعلام کردند که تحصیلات فنی و حرفه‌ای را دنبال می‌کنند که معمولاً به عنوان مدرسه حرفه‌ای و آموزشگاه‌های مهارت‌آموزی (هنرستان) شناخته می‌شوند. برنامه‌های مدارس حرفه‌ای شامل آموزش حرفه‌ای لست که افراد را برای حرفه‌ای ماهر به عنوان صنعتگر، تجارت به عنوان تاجر یا کار به عنوان تکنسین آماده می‌کند. همچنین دانش‌آموزان در صورت تمایل برای به دست آوردن مهارت‌های فنی یا هنری، پس از پایان سال نهم متوسطه به آموزشگاه مهارت‌آموزی یا همان هنرستان‌ها، می‌روند.

مدارس حرفه‌ای و مهارتی، دانشجویان را برای مشاغلی مهارت‌پایه مانند مکانیک خودرو، کار خطوط برق و جوشکاری آماده می‌کند. در حالی که برخی از این برنامه‌ها از طریق کالج‌های محلی و برخی دیگر توسط مدارس غیر انتفاعی اداره می‌شوند. فارغ‌التحصیلان معمولاً پس از اتمام تحصیل در این مدارس به جای اخذ مدرک کاردانی، گواهینامه دریافت می‌کنند.

ادسون بارتون مدیر عامل و بنیانگذار YouScience، می‌گوید برای بسیاری از دانش‌آموزان، مسیرهای مدارس حرفه‌ای و مهارتی کاملا منطقی است، اما آنها باید بدانند چه گزینه‌هایی در دسترس دارند. در این نظرسنجی، ۳۰ درصد از فارغ التحصیلان آمریکا در سال ۲۰۲۳ از برنامه‌های مدارس حرفه‌ای بی‌اطلاع بودند. ما دانش‌آموزانی داریم که استعدادهای لازم برای انجام مشاغل آینده را دارند اما نیازهای آنها همیشه در تحصیل ۴ ساله دانشگاهی برطرف نمی‌شوند.

یک کسب و کار راه اندازی کنید

طبق این نظرسنجی، دومین انتخاب محبوب برای دانشجویان، کار کردن در مسیر حرفه مشخص بود. ممکن است این اقدام به معنای شروع یک تجارت باشد؛ زیرا برخی از دانش‌آموزان در سنین جوانی ذهن خلاق و کارآفرینی دارند و تا زمانی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند، یا کاری را شروع کرده‌اند یا ممکن است آماده راه‌اندازی یک تجارت باشند.

نیک گراس بنیان‌گذار پلتفرم آموزشی «Find Your Grind» برنامه‌ای درسی را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد که به آنان کمک می‌کند علایق و استعدادهای خود را شناسایی و بهترین مسیر را انتخاب کنند. وی در این باره می‌گوید: هدف این پلتفرم ناامید کردن افراد از مسیر دانشگاه نیست، بلکه آنان را تشویق می‌کند تا بدانند تحصیلات دانشگاهی برای کاری که می‌خواهند در آینده داشته باشند، ضروری است یا خیر. به عنوان مثال شاید من به کالج نیاز داشته باشم، زیرا رشته مهندسی به چهار سال تحصیل و مدرک دانشگاهی نیاز دارد، در مقابل کسی که کارآفرین است و می‌خواهد تجارت خود را بر پایه مهارت شروع کند، لزوماً به مدرک دانشگاهی نیاز ندارد.

دانشکده بازرگانی وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کرد هیچ مدرکی برای کارآفرین بودن وجود ندارد، با این حال بدون آموزش کسب و کار سنتی، دانش‌آموزانی که می‌خواهند در مدارس حرفه‌ای تحصیل کنند، می‌توانند از تجربیات کارآفرینان موفق استفاده کنند،مشاوره بگیرند و از جزئیات و از خطرات مرتبط با راه‌اندازی یک کسب‌وکار آگاه شوند.

ارائه دوره‌های حرفه‌ای به همراه اعطای گواهینامه

دوره‌های مبتنی بر گواهینامه برای راه اندازی یک کسب و کار یا ورود به یک حرفه خاص، ممکن است برای دانشجویان گزینه مناسبی باشند. برخی می‌توانند در عرض چند ماه یا حتی هفته این دوره‌ها را به پایان برسانند. به عنوان مثال، دانشکده تجارت وارتون یک دوره تخصصی کارآفرینی ارائه می‌دهد که شامل پنج دوره چهار هفته‌ای بوده که هزینه آن ۷۹ دلار در ماه است و دانش آموزان را ملزم می کند بین یک تا سه ساعت در هفته را به مطالعه در این زمینه اختصاص دهند. این برنامه مهارت‌ها و مفاهیمی را با هدف کمک به دانش آموزان - از ایجاد یک ایده گرفته تا ارائه آن به سرمایه گذاران - آموزش می‌دهد.

آلیشا هیسلوپ، مدیر ارشد سیاست عمومی در انجمن غیرانتفاعی آموزش شغلی و فنی آمریکا، دانش‌آموزان و حتی بزرگسالان را تشویق می‌کند تا گواهینامه‌های مختلفی را کسب کنند، یعنی آنان چندین گواهینامه کوتاه‌مدت اخذ کنند یا در برنامه‌های کسب مدرک کاردانی کالج‌های محلی یا مدارس حرفه‌ای شرکت کنند. این گواهینامه‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در مسیر شغل خود حرکت کرده و در آن پیشرفت کنند.

اخد مدرک دانشگاهی آنلاین

کلاس‌های آنلاین به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که در کنار مسئولیت‌های شغلی یا خانوادگی، از خانه و دفتر درس بخوانند و از پرداخت هزینه‌های اتاق، غذا و حمل‌ونقل بپرهیزند.

بر اساس داده‌های یواس‌نیوز، در میان ۱۸۲ دانشکده دولتی آمریکا که مدارک لیسانس آنلاین ارائه می‌دهند، میانگین کل هزینه برنامه برای دانشجویان دوره کارشناسی آنلاین خارج از ایالت ۵۷۶۰۶ دلار بود. با این حال، در میان ۱۵ دانشکده مقرون به صرفه، این هزینه به ۲۶۵۰۴ دلار کاهش یافت.

به گفته کارشناسان، پذیرش مدارک آنلاین در میان کارفرمایان طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، اما بسته به صنعت، برخی کارفرمایان ممکن است در استخدام افرادی که مدرک آنلاین یا سنتی اخذ کرده‌اند، مردد باشند.

شرکت در یک بوت کمپ تخصصی

یکی دیگر از گزینه‌های کوتاه مدت برای دانش آموزانی است که به دنبال توسعه مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص هستند. بارتون مدیر عامل و بنیانگذار YouScience در این باره می‌گوید: اگر می‌خواهید یک برنامه‌نویس رایانه یا یک توسعه‌دهنده فرانت‌ اند باشید، نیازی به رفتن به دانشگاه استنفورد ندارید. بوت‌ کمپ‌ها، دوره‌ای فوق‌العاده‌ای است که شما را سریع‌تر به هدف نهایی‌تان می‌رساند. لازم به ذکر است فرانت‌ اندبه بخش ظاهری هر وبسایت یا اپلیکیشن گفته می‌شود که در این قسمت، توسعه‌دهندگان با استفاده از توانایی‌ها و ایده‌های خلاقانه خود، طراحی بصری و تجربه کاربری را به واقعیت تبدیل می‌کنند.

بر اساس گزارش Course (وب سایتی آمریکایی که صنعت را ارزیابی می‌کند)، بیش از ۹۰۰ بوت کمپ کدنویسی در سطح جهانی به صورت حضوری آنلاین و حضوری برگزار می‌شود.

شرکت در دوره‌های کارآموزی

کارآموزی را می‌توان به عنوان «یادگیری پولی» در نظر گرفت. طبق گفته وزارت کار آمریکا، فرصت‌های کارآموزی از طریق یک کارفرما یا حامیان یک برنامه، مانند اتحادیه کارگری ارائه می‌شود. کارآموزان در این مسیر می‌توانند زمینه کاری خود را انتخاب کرده و فرصتی برای یادگیری در محل کار داشته باشند. افراد با شرکت در دوره‌های کارآموزی، آموزش‌های کلاسی را زیر نظر یک مربی در حین اشتغال دریافت می‌کنند.

برایان کیتینگ، مدیر مرکز آموزش کارآموزی مشترک اتحادیه کارگران در نیویورک در این باره می‌گوید: آنچه که امروز در دوران کارآموزی یاد می‌گیرید، ممکن است فردا در میدان ببینید. وقتی کاری که در محل کار انجام می‌دهید و چیزی که آموزش می‌دهید با هم در یک راستا باشند، قطعا به نتیجه مطلوبی خواهید رسید. دوره‌های کارآموزی یک روش فوق العاده برای یادگیری به‌شمار می‌رود.

دانش‌آموزان سریع‌تر برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند

هیسلوپ، مدیر ارشد سیاست عمومی در انجمن غیرانتفاعی آموزش شغلی و فنی آمریکا، دانش آموزان را تشویق می‌کند تا در مورد تجربیات آموزشی و کاری مورد نیاز برای رسیدن به اهداف شغلی خود فکر کنند. وی در این باه می‌گوید: من فکر می‌کنم دانش‌آموزان می‌خواهند بدانند در آینده چه کاری انجام دهند، طبیعتا تطبیق علاقه با تجربه آموزشی، به دستیابی آن‌ها به شغل مورد نظرشان کمک خواهد کرد.

کارشناسان آمریکایی، دانش‌آموزان را تشویق می‌کنند که زودتر برای آینده خود برنامه ریزی کنند. دانستن مسیر شغلی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا بهترین انتخاب را برای ادامه تحصیل یا مهارت‌افزایی داشته باشند. کارشناسان از دانش‌آموزان دبیرستانی و بزرگسالان می‌خواهند تا مدارک مورد نیاز برای رسیدن به اهداف شغلی خود را شناسایی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =