دانشجویان دانشگاه آزاد میزبان نامزدهای انتخابات مجلس می‌شوند/ اختصاص ردیف بودجه برای فعالیت‌ تشکل‌ها

معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از حضور نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای پاسخ‌گویی به سوالات دانشجویان در این دانشگاه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای انتخاب نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس برگزار خواهد شد. همواره فعالیت تشکل‌های دانشجویی از سال‌های گذشته یکی از راه‌های افزایش مشارکت در انتخابات بوده است.

باتوجه به اینکه تشکل‌های دانشجویی ارتباط وسیعی با طیف‌های گسترده‌ای جامعه به ویژه بخش اعظم جامعه یعنی جوانان دارند، فعالیت انتخاباتی آنان اهمیت دو چندانی دارد. علاوه بر آن؛ یک مزیت مهم و تاثیر گذار تشکل‌های دانشجویی، ارتباط آن‌ها با مردم و اقشار مختلف جامعه و جامعه نخبگانی است.

بیشتر بخوانید:

بسیج دانشجویی از هیچ فردی در انتخابات حمایت نمی‌کند / تلاش اصلاح‌طلبان برای ورود به مجلس دوازدهم

دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به فعالیت‌ این دانشگاه در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد که دانشگاه آزاد اسلامی با حدود ۱.۴ میلیون دانشجو نقش مهمی در آموزش و انتقال موضوعات علمی دارد. باتوجه‌ به گستردگی این شبکه، با اقداماتی به دنبال افزایش مشارکت و فراگیری انتخابات هستیم.

دکتر طهرانچی مطرح کرده است که دانشگاه آزاد اسلامی برای انتخابات مجلس برنامه ویژه‌ای دارد، کمیته‌های کاری در سرتاسر کشور تشکیل‌شده و جلساتی نیز برای هماهنگی امور تشکیل‌شده که می‌تواند در فراگیری انتخابات نقش مهمی را داشته باشد.

در راستای اهمیت فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها معاونت فرهنگی_دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی نیز دستورالعملی با عنوان «سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص انتخابات اسفند ۱۴۰۲» انتخاباتی را به واحدهای این دانشگاه ابلاغ کرده است تا معاونان فرهنگی بر اساس آن فعالیت کنند.

در بخشی از این دستورالعمل آمده است: دانشگاه به هیچ نحو اجازه نخواهد داد منابع و امکانات دانشگاه، له یا علیه شخص یا جریان خاصی به کار گرفته شود. دعوت از نمایندگان این دوره از مجلس توسط نهادهای دانشجویی و استادی از اکنون برای ارزیابی عملکرد، گفت‌وگو درباره حیطه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بلامانع است.

بر اساس این بسته سیاستی؛ تببین انتخابات، تأمین مشارکت حداکثری، زمینه‌سازی رقابت سالم، گسترش عدالت انتخاباتی، کارگاه، تریبون آزاد، کرسی آزاداندیشی، نشریات، همایش، سخنرانی، فضای مجازی و نقد و نظریه‌پردازی انجام می‌گیرد.

اختصاص ردیف بودجه برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی در ایام انتخابات

هادی حیدری نیا معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفت‌وگو با ایسکانیوز از تشکیل قرارگاه انتخابات در این دانشگاه خبر داد و گفت: اعضای شورای مرکزی تشکل‌های دانشجویی و استادی و فعالان استادی و دانشجویی در این قرارگاه حضور دارند.

وی با تاکید بر نقش تشکل‌های دانشجویی و هم‌افزایی برای افزایش مشارکت دانشگاهیان در انتخابات بیان کرد: برنامه‌های انتخاباتی متعددی برگزار می شود. مانند برگزاری کرسی آزاداندیشی با عناوین «حضور در انتخابات؛ آری یا خیر» و «دلایل شرکت در انتخابات» و برگزاری مناظره با حضور صاحب‌نظران تهران، استان یزد و مسئولان شورای نگهبان و استانداری در سطح اساتید.

حیدری نیا با اشاره به کمبود بودجه برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد: ردیف بودجه مجزا برای موضوع انتخابات مجلس در نظر گرفته شده است. تشکل‌ها برنامه‌ها و حضور مهمان و سخنران و هزینه‌ها خود را اعلام می‌کنند، و حتما بودجه مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: هیچ محدودیتی برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی و اعطای بودجه به آنان وجود ندارد. چرا که اگر تشکل‌ها فعال نشوند، معاونت فرهنگی و سایر مسئولان هم نمی‌توانند نشاط انتخاباتی را به دانشگاه بیاورند.

وی با اشاره به گلایه برخی دانشجویان مبنی بر عدم مجوز برای برگزاری برنامه‌ها و دعوت از سیاسیون برای حضور در دانشگاه از سوی معاونت فرهنگی عنوان کرد: اگر سخنرانان و مدعوین جزو خطوط قرمز نباشند، حتما به آنان مجوز داده می‌شود و در این باره مشکلی وجود ندارد. همچنین این افراد از هر جناح سیاسی برای حضور در دانشگاه هیچ محدودیتی ندارند.

حیدری نیا درباه تعداد تشکل‌های فعال در دانشگاه آزاداسلامی واحد یزد بیان کرد: ۲ تشکل استادی و ۲ تشکل دانشجویی فعال در این واحد وجود دارد. همچنین ۲۲ کانون فرهنگی و ۲۵ انجمن علمی فعال نیز مشغول به فعالیت هستند.

معاون فرهنگی_دانشجویی واحد یزد اظهار کرد: فعالیت کانون‌ها در ایام انتخابات و انجام فعالیت های سیاسی بستگی به اساسنامه خودشان دارد. آنها می‌توانند در تبلیغات انتخابات فعالیت کنند و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

برخورد با فضای تبلیغات انتخاباتی در دانشگاه آزاداسلامی واحد کرمانشاه

یزدان نصرتی معاون فرهنگی_ دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسکانیوز عنوان کرد: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این واحد به صورت تخصصی بر موضوع انتخابات تمرکز و فعالیت دارد. بنابراین مسئولان، کاندیدا، نمایندگان سابق و فعلی مجلس برای برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با دانشجویان به دانشگاه دعوت می‌شوند. این جلسات با حضور ۶ دانشجو و کاندیدا برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر مطالبه گری جریان دانشجویی بیان کرد: ما بر اساس بخشنامه معاونت فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاداسلامی فعالیت می‌کنیم. در نهایت شرایط را برای حضور آنان در دانشگاه فراهم خواهیم کرد.

نصرتی با بیان اینکه حضور کاندیدا باید توامان با مطالبه گری و پرسش و پاسخ دانشجویان و نه تبلیغات باشد، گفت: راهکار معاونات فرهنگی برای سیاسی یا تریبون نشدن دانشگاه این است که تشکل‌ها مطالبات خود را به صورت جدی بیان کنند. البته برخی کاندیدا به علت جلوگیری از تبلغات انتخاباتی آنان، شاید برای حضور در دانشگاه خیلی تمایل نداشته باشند.

این مسئول بیان کرد: ما تریبون در اختیار کاندیداها قرار نخواهیم داد تا هر چه تمایل دارند، عنوان کنند. در این راستا برای آنان محدودیت‌هایی ایجاد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ۳ تشکل دانشجویی فعال در واحد کرمانشاه حضور دارند، گفت: آنان برای دریافت مجوز و دعوت از مسئولان باید درخواست خودشان را به هیئت نظارت دانشگاه ارسال کنند. سپس این درخواست در هیئت، بررسی شده و اجازه دعوت افراد و برگزاری برنامه داده خواهد شد. اگر آنان نیازمند دریافت بودجه باشند باید در شورای فرهنگی هم مطرح شود.

بی‌طرفی دانشگاه آزاداسلامی واحد خوزستان در انتخابات مجلس

منصور موسوی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد خوزستان در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تلاش همه جانبه‌ای دارد تا زمینه لازم برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه جایگاه انتخابات در مردم سالاری به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی است، گفت: یکی از اهداف مهم فعالیت دانشگاه در ایام انتخابات، موضوع تبیین است. به این معنا که انتخابات از چه جایگاهی برخوردار بوده و چه دستاورد مهمی دارد. در این راستا موضوع تببین جایگاه انتخابات بر عهده دانشگاه است.

به گفته؛ موسوی دانشگاه باید برای ارتقا بصیرت، آگاهی عمومی و افزایش مشارکت مردم به ویژه دانشجویان فعالیت‌های مناسبی انجام دهد. بنابراین استفاده از فضاهای حقیقی و مجازی دانشگاه در راستای افزایش مشارکت ضرورت دارد.

این مسئول با تاکید بر بی‌طرفی دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح کرد که ما حمایت مستقلی از هیچ کاندیدایی نداریم؛ بلکه از اصل انتخابات حمایت می‌کنیم.

موسوی با بیان اینکه انتخابات در خوزستان شور و نشاط خاصی دارد، گفت: تلاش می‌شود تا فعالیت های فرهنگی در دانشگاه با پیگیری و مشارکت دانشجویان باشد. این معاونت نیز وظایفی مانند نظارت، پشتیبانی و حمایت را برعهده دارد. بنابراین مجری و اجرا کننده اصلی دانشجویان و اساتید هستند.

معاون فرهنگی_دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد خوزستان خاطرنشان کرد: استان خوزستان رنگین کمانی از اقوام مختلف است. میزان مشارکت چه برای کاندیدا شدن و چه برای رای دادن بسیار زیاد است. در این راستا، این واحد و تشکل‌های آن وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =