غیبت در امتحانات پایان ترم موجه می‌شود؟/ وظایف اساتید و دانشگاه در اعلام نمرات دانشجویان

قوانین مربوط به غیبت دانشجویان و اعلام نمرات در امتحانات پایان ترم در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امتحانات دانشگاه‌های کشور معمولا ار دهه دوم دی ماه آغاز می‌شود و در دهه اول بهمن به پایان می‌رسد. در حال حاضر دانشجویان کتاب به دست گرفته‌اند و خود را برای امتحانات پایان ترم نیمسال اول ۱۴۰۳-۱۴۰۲ آماده می‌کنند. ایسکانیوز در ادامه برخی قوانین مرتبط با امتحانات را برای دانشجویان بازگو کرده است.

بیشتر بخوانید:

استاااااااد می‌شه منو نندازید؟ / تجربیات دانشجویان از برخوردهای جنسیتی اساتید

جزئیات اعلام نمرات دروس کارآموزی

بر اساس آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی وزارت علوم، ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو در هر درس توسط مدرس آن درس و بر اساس حضور و فعالیت در کلاس، انجام تکالیف و نتایج امتحانات انجام می‌شود و به صورت عددی از صفر تا بیست محاسبه خواهد شد. همچنین برگزاری آزمون کتبی برای دروس نظری الزامی است.

بر اساس این آیین‌نامه، نمرات دروس تمرین دبیری، کارآموزی و کارورزی، عملیات صحرایی، کار در عرصه و دروسی که در برنامه درسی مصوب با پروژه ارائه می‌شود، در صورتی که به تشخیص مدرس و تأیید گروه آموزشی مربوط، تکمیل آنها در طول یک نیمسال تحصیلی میسر نباشد، ناتمام تلقی می‌شود. قطعی شدن نمره ناتمام طبق شیوه نامه‌ زیر انجام می‌شود.

نمرات دروس تمرین دبیری، کارآموزی، کارورزی، پروژه، عملیات صحرائی، کار در عرصه و دروسی که در برنامه مصوب با پروژه ارائه می شوند در نیمسال اول تا ۲۵ اسفندماه ، نیمسال دوم تا ۲۵ مردادماه و دوره تابستان تا ۲۵ آبان ماه اعلام شود. تاریخ نهایی شدن نمرات این دروس یک هفته پس از اعلام نمرات توسط مدرس خواهد بود.

وظایف اساتید و دانشگاه در اعلام نمرات دانشجویان

استاد موظف است گزارش نمره نهایی هر درس را حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از برگزاری امتحان آن درس به اداره آموزش دانشگاه یا واحد مربوط تسلیم کند.

مدرس موظف است، برگه‌های امتحانی هر درس را به‌عنوان سابقه درس، حداقل تا دو نیمسال تحصیلی بعد نگهداری کند.

استادان و دانشگاه‌ها باید نهایت دقت و توجه را در تصحیح اوراق امتحانی دانشجویان مبذول دارند و در مهلت مقرر، نمرات نهایی دانشجویان را به آموزش تحویل دهند. بی‌توجهی به این مهم، بخش قابل توجهی از آیین نامه آموزشی را معطل گذاشته، احتمالا موجب تضییع حقوق دانشجویان خواهد شد.

اداره آموزش هر دانشگاه یا واحد ذیربط در هر دانشگاه موظف است نمرات دانشجویان را حداکثر تا دو هفته پس از برگزاری آخرین امتحان هر نیم سال و بعد از رسیدگی به اعتراضات دانشجویان و رفع اشتباهات احتمالی ، به آموزش کل دانشگاه تسلیم کند. نمره پس از اعلام به آموزش کل دانشگاه غیرقابل تغییر است.

غیبت در امتحانات پایان ترم موجه می‌شود؟

غیبت غیرموجه در امتحان هر درس به منزله گرفتن نمره صفر در امتحان آن درس است و غیبت موجه در امتحان هر درس موجب حذف آن درس می‌شود. تشخیص موجه بودن غیبت در جلسات درس و امتحان بر عهده شورای آموزشی دانشگاه یا کمیته منتخب آن شورا است. در صورتی‌که غیبت دانشجو در امتحان، از نظـر مؤسسـه ، موجـه تشـخیص داده شود، درس مزبور حذف می‌شود.

میانگین نمرات دانشجویان چگونه محاسبه می‌شود؟

در پایان هر نیمسال تحصیلی، میانگین نمرات دانشجو در آن نیم سال و میانگین کل نمرات او تا پایان آن نیمسال و در پایان دوره تحصیلی میانگین کل نمرات دانشجو، محاسبه و در کارنامه وی ثبت می‌شود.

برای محاسبه میانگین نمرات، تعداد واحدهای هر درس در نمره آن درس ضرب می‌شود و مجموع حاصل ضرب‌ها در تمام دروسی که دانشجو برای آنها نمره گرفته است (اعم از ردی یا قبولی) بر تعداد کل واحدهای اخذ شده تقسیم می‌شود.

نمرات مردود دانشجویان در معدل کل دانشجویان موثر است؟

بر اساس آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی وزارت علوم، حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۰ است. دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال‌های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا تمام نمره‌های مردودی قبلی در ریزنمرات تحصیلی دانشجو، فقط ثبت و باقی می‌ماند اما این نمره‌ها در محاسبه میانگین کل دوره بی‌اثر و صرفاً آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود.

دانشجویان مشروط حداقل چند واحد می‌توانند انتخاب کنند؟

بر اساس آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کاردانی و کارشناسی وزارت علوم، چنانچه میانگین نمرات دانشجو درهر نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۲ باشد دانشجو در آن نیمسال مشروط تلقی می‌شود و در نیمسال بعد حداکثر می‌تواند تا ۱۴ واحد درسی انتخاب کند.

چنانچه دانشجویی در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دو نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته ۳ نیمسال اعم از متوالی یا متناوب مشروط شده باشد، ازتحصیل محروم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =