استاااااااد می‌شه منو نندازید؟ / تجربیات دانشجویان از برخوردهای جنسیتی اساتید

برخوردهای جنسیتی نه تنها در دانشگاه‌های کشور بلکه در دانشگاه‌های جهان نیز یک واقعیت اجتناب ناپذیر است. ممکن است یک استاد در نهایت رفتار و ادب با دانشجوی جنس مخالف برخورد کند اما هنگام تصحیح برگه‌های امتحانی او سختگیری بیشتری نسبت به سایر دانشجویان به خرج دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرقی نمی‌کند دختر باشید یا پسر؛ احتمالا در دوران دانشجویی خود باهد برخوردهایی از سوی اساتید جنس مخالف بوده‌اید که به مذاقتان خوش نیامده، برخوردهایی که شاید هیچ ربطی به نحوه درس خواندن یا نحوه پوششتان ندارد و تنها به جنسیت شما برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

تبعیض جنسیتی علیه زنان در دانشگاه‌های جهان

«استااااااااد می‌شه منو نندازید؟» جمله‌ایست که به اعتقاد خیلی‌ها برای گرفتن نمره معجزه می‌کند؛ جمله‌ای که بسیاری از بلاگرها برایش کلیپ ساخته‌ و خواسته‌اند مضمون تفاوت دیدگاه اساتید آقا در نمره‌دهی به دانشجویان دختر را منتقل کنند؛ غافل از آنکه این تفاوت تنها شامل حال دختران نمی‌شود.

برخوردهای جنسیتی نه تنها در دانشگاه‌های کشور بلکه در دانشگاه‌های جهان نیز یک واقعیت اجتناب ناپذیر است. ممکن است یک استاد در نهایت رفتار و ادب با دانشجوی جنس مخالف برخورد کند اما هنگام تصحیح برگه‌های امتحانی او سختگیری بیشتری نسبت به سایر دانشجویان به خرج دهد. ممکن است ارائه پروژه تحقیقاتی دانشجو در کلاس درس پر از اشکال باشد، اما استاد از آن چشم‌پوشی کند.

ضرورت وضع قانون برای کاهش برخوردهای جنیسیتی

حسن دانشجوی کارشناسی ارشد است و تا کنون برخورد جنسیتی را برای شخص خودش تجربه نکرده اما یک بار شاهد خرید بستنی توسط استاد آقا برای دانشجویان دختر در کلاس عملی بوده است، جالب آنجاست که این استاد رفتار متقابلی برای کلاس‌های عملی دانشجویان پسر نداشته است.

حسن بر این باور است که برخی اساتید آقا به دختران نمره بالاتری می‌دادند؛ او در این باره می‌گوید: «البته این موضوع تنها شامل حال دانشجویان دختر نمی‌شود، بلکه اساتید خانم هم با دانشجویان پسر راحت‌تر از دانشجویان دختر کنار می‌آمدند.»

اصلاح فرهنگ در دانشگاه و قانون‌مند شدن نحوه ارزشیابی‌ها، راهکاریست که این دانشجو برای کاهش برخوردهای جنسیتی در دانشگاه ارائه می‌کند و می‌گوید: «به نظر می‌رسد اگر قانونی در این زمینه مبارزه با تبعیض جنسیتی در دانشگاه وضع شود، اساتید به طور ناخودآگاه رفتار خود را در برخورد با جنس مخالف رعایت می‌کنند.»

با گردهمایی‌های یک روزه برخوردهای جنسیتی حذف نمی‌شود!

مریم هم دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه‌های دولتی تهران است که شاهد برخوردهای جنسیتی اساتید بوده؛ او در این باره می‌گوید: «این نوع برخوردها معمولا از سوی برخی اساتید دانشگاه مشاهده می‌شود. بازتولید کلیشه‌های جنسیتی در قالب کلام روزمره و حتی روند کارهای علمی و پژوهشی از جمله پرتکرارترین رفتارهای این چنینی است و بر روحیه دانشجویان نیز تاثیر می‌گذارد.»

مریم از جمله دانشجویانی است که برای مقابله با این دیدگاه در دفاع از مقام علم آستین بالا زده، اما گویا تجربه خوشایندی از این موضوع نداشته؛ زیرا تنها به بیان جمله «دانشجو و مطالبات او، در پایین‌ترین مرتبه ارزش‌گذاری در محیط دانشگاه قرار گرفته است» بسنده می‌کند.

به عقیده این دانشجوی کارشناسی ارشد، فرهنگ همچون هواست که هر کجا برویم حضور دارد و ما آن را تنفس می‌کنیم. فرهنگ دانشگاه و تولید علم بسیار حائز اهمیت است و اگر برای تنظیم و بهبود آن تلاشی صورت نگیرد، مطمئنا هوای خوبی نیز وارد ریه‌های علم نمی‌شود. روش‌های منطقی و همراه با چارچوب صحیح ارزشیابی دروس نیز متاثر از این امر می‌تواند از بازتولید برخوردهای جنسیت‌زده جلوگیری کند.

«برخوردهای جنسیتی رخدادی نیست که با برگزاری گردهمایی‌ها و جلساتی در قالب فعالیت‌های فرهنگی یک شبه پایان یابد و بگوییم از فردا دیگر وجود ندارد.» مریم با بیان این جمله می‌افزاید: «تجارب این چنینی و مشابه در خارج از فضای آکادمیک، نشان می‌دهد وقتی به شکلی واقعی پیگیری و با بازوی قانون کنترل می‌شود ، خروجی نزدیک به واقع‌تر و بهتری همراه دارد.»

پیگیری برخوردهای جنسیتی به تشکل‌های دانشجویی سپرده شود

محمد از دانشجوی کارشناسی ارشد بر این باور است که «تفاوت‌های جنسیتی در دانشگاه‌ها در زمینه نمره‌دهی یا حضور و غیاب دانشجویان نمود پیدا می‌کند، برخی از اساتید بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت‌هایی قائل می‌شوند. این موضوع جلوه خوبی برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کند. ما یک استاد خانم برای درس آزمایشگاه داشتیم که با دانشجویان پسر به خوبی رفتار می‌کرد، اما رفتارش با دانشجویان دختر اینطور نبود. بلعکس این موضوع در دانشگاه‌ها نیز اتفاق می‌افتد.»

این دانشجو پیشنهاد می‌دهد: «ضروریست تعادلی در زمینه برخوردهای جنسیتی در دانشگاه ایجاد شود همچنین نظارت دانشگاه‌ها بر رفتار اساتید نیز بیشتر شود تا شاهد افراط و تفریط در این حوزه نباشیم.»

معمولا ۹۹ درصد دانشجویان نسبت به تبعیض‌های جنسیتی در دانشگاه‌ها واکنش‌ نشان نمی‌دهند؛ محمد با بیان این جمله می‌افزاید: «زیرا از برخوردهای لجوجانه اساتید هراس دارند. بهتر است خود دانشگاه چارچوبی را فراهم کند که تشکل‌ها یا نمایندگان دانشجویان بتوانند برخوردهای جنسیتی در دانشگاه‌ها را پیگیری کنند.»

نمی‌توانستیم تخته را ببینیم!

برخوردهای جنسیتی تنها شامل حال جنس‌های مخالف نمی‌شود؛ بلکه ممکن است اساتید آقا هوای دانشجویان پسر را بیشتر از دختران داشته باشند. نگار یکی از دانشجویانی است که در دوره کارشناسی ارشد با چنین استادی مواجه شده. او در این باره می‌گوید: «استادی داشتیم که یکی از دروس پایه و بسیار سخت را تدریس می‌کرد. وی به خانم‌ها اجازه نمی‌داد که ردیف‌های اول کلاس بنشینیم، ما هم مجبور می‌شدیم در بخش انتهایی کلاس بنشینیم؛ آن هم در شرایطی که ته کلاس به شدت سرد بود. از طرفی به دلیل قد بلند آقایان برای دیدن تخته کلاس با مشکل مواجه می‌شدیم.»

نگار هم دلیل این رفتار را از استاد جویا شده، اما پاسخ منطقی و مناسبی در این باره دریافت نکرده است. به اعتقاد او، «باید افرادی امین در دانشگاه‌ها وجود داشته باشند که بتوان تمام مسائل مرتبط با این موضوع را با آنها مطرح کرد. این افراد باید ارتباط خوبی با واحدهای دیگر دانشگاه و مهم‌تر از آن، قدرت این را داشته باشند که براساس گزارش‌های دانشجویان، اقدامات لازم را انجام دهند.»

برخورد جنسیتی تاثیر مثبتی روی دانشجویان ندارد

آتنا از جمله دانشجویانی است که در دوره کارشناسی درس می‌خواند و برخورد جنسیتی برای شخص خودش اتفاق نیفتاده؛ اما از همکلاسی‌هایش شنیده که «برخی از دانشجویان دختر با کارشناس آموزش طرح دوستی می‌ریختند وبا کمک او بعد از امتحانات برگه‌های خود را اصلاح می‌کردند.»

به عقیده این دانشجو، «برخورد جنسیتی تاثیر مناسبی روی دانشجویان ندارد؛ چون این تصور را ایجاد می‌کرد که بدون درس خواندن می‌توانند نمره کسب کنند. این درحالی است که اگر برگه های امتحانی به آدم معتمدی سپرده می‌شد، شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبودیم.»

اعتراض به برخوردهای جنسیتی برایمان عواقب دارد!

مهدی دانشجوی مقطع کارشناسی است و به گفته خودش، بارها شاهد رفتارهای جنسیتی از سوی اساتید بوده‌ است. نادیده گرفتن تاخیر دانشجویان دختر در کلاس درس از جمله مهم‌ترین مواردی بود که این دانشجو به عنوان مصداق برای رفتار اساتید عنوان می‌کند و می‌گوید: «معمولا نمی‌توانیم نسبت به این رفتار اساتید واکنش نشان دهیم، چون برایمان عواقب دارد و ممکن است در پایان ترم هنگام نمره دادن خساست بیشتری به خرج دهند.»

به اعتقاد این دانشجو، در صورت تغییر سیستم ارزشیابی و نظارت‌های لازم از سوی دانشگاه‌، می‌توان به اصلاح چنین رفتارهایی در دانشگاه امیدوار بود.

نظرسنجی از اساتید جدی گرفته شود

نیما دانشجوی مکانیک در یک دانشکده تک جنسیتی است، با این حال شاهد برخوردهای تبعیض‌آمیز قومی بوده است، او در این باره می‌گوید: «دانشکده ما پسرانه است ولی باز هم شاهد تبعیض هستیم؛ مثلا یکی از اساتید با دانشجویان غیر شمالی خوب نیست و سختگیری بیشتری برای این دانشجویان به خرج می‌دهد.»

این دانشجو بر این باور است که «چون این استاد با ما رفتار خوبی دارد پس طبیعتا لازم نیست به برخوردهای تبعیض آمیز او واکنش نشان دهیم!»

جدی گرفتن نظرسنجی اساتید، راهکاریست که نیما برای حل چنین مشکل‌هایی عنوان می‌کند و می‌گوید: «اگر در نظرسنجی اساتید، سوالاتی در زمینه تبعیض نژادی لحاظ شود و مسئولان دانشگاه نیز آن را جدی بگیرند، شاید بتوان به حل این مشکلات امیدوار بود.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1202382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =