چرا برخی زنان در سنین پایین‌ یائسه می‌شوند؟

یائسگی در زنان معمولا از ۴۸ تا ۵۲ سالگی رخ می‌دهد. ولی بسیاری از زنان، خیلی زودتر از موعد یائسه می‌شوند. خیلی از زنان نیز تا حدود ۵۷ سالگی قاعده می‌شوند و همچنان امکان باروری دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز تجربه هر زنی از یائسگی متفاوت است اما طبق گفته کارشناسان، بیشتر زنان به طور میانگین بین ۴۸ تا ۵۲ سالگی یائسه می‌شوند؛ یعنی سیکل قاعدگی برای همیشه در آنها متوقف می‌شود و امکان باروری نیز به صفر می‌رسد. در این میان بعضی از زنان زودتر از موعدِ مورد اشاره پزشکان و علم پزشکی یائسه می‌شوند. بعضی از آنها حتی قبل از ۴۰ سالگی به یائسگی می‌رسند و امکان باروری را برای همیشه از دست می‌دهند. البته با کمک علم پزشکی، تعدادی از آنها را می‌توان به سیکل قاعدگی برگرداند اما این اتفاق برای همه زنان مصداق ندارد.

بیشتر بخوانید:

چگونه دوران یائسگی را راحت‌تر پشت سر بگذاریم؟

به گفته پزشکان، ژنتیک، سبک تغذیه، کم‌تحرکی، چاقی و اضافه‌وزن، برخی بیماری‌ها، برخی جراحی‌ها، پرتو درمانی و دلایل دیگر در یائسه شدن پیش از موعد یا زودرس تاثیر دارند.

دکتر طاهره لباف، متخصص زنان و زایمان درباره دلایل یائسگی پیش از موعد توضیح می‌دهد: یک دلیل این که بعضی از زنان در سنین پایین‌ یائسه می‌شوند، ژنتیکی است. بعضی‌ها مادر، خواهر، خاله‌شان در سنین پایین یائسه شده‌اند. همچنین مصرف برخی داروها مثل شیمی‌درمانی و رادیوتراپی می‌تواند منجر به یائسگی زودرس شود. بعضی از اینها با کمک پزشک قابل درمان است ولی همیشه خیر.

این متخصص زنان، این موضوع مهم را هم مطرح می‌کند که یائسگی به طور ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و چند سال قبل از رسیدن دوره یائسگی، اتفاقاتی برای دوران قاعدگی خانم‌ها رخ می‌دهد؛ مثلا زود به زود قاعده می‌شوند، قاعدگی نامنظمی دارند، مقدار خونریزی‌شان کمتر یا زیادتر از قبل می‌شود که البته اینها مساله مهمی نیست. سپس تخمدان‌ها استروژن کمتری تولید می‌کنند و به تدریج فعالیت خود را از دست می‌دهند و زن به سمت یائسگی پیش می‌رود.

دکتر لباف درباره سن تقریبی یائسگی توضیح می‌دهد: یائسگی معمولا از ۴۸ تا ۵۲ سالگیِ زن اتفاق می‌افتد. ولی ما زنانی را هم داریم که تا ۵۶ – ۵۷ سالگی هم قاعده می‌شوند، مشکل خاصی ندارند و ما حتی از آنها بیوپسی آندومتر (روشی برای بررسی مشکلات رحم ازجمله عفونت و سرطان) می‌گیریم تا ببینیم عارضه‌ای نداشته باشند و می‌بینیم که تخمدان‌هایشان هم فعالیت معمول خود را دارند. ولی به طور نرمال، اکثر زنان نهایتا تا ۵۲ سالگی یائسه می‌شوند.

این متخصص زنان تاکید می کند که یائسگی عینی اتمام قاعدگی و باروری زن. بقیه مسائل زنان بعد از یائسگی سر جای خود می‌ماند و اتفاق ناگوار غیرقابل برگشتی برای زنان رخ نمی‌دهد. بنابراین نیاز نیست نگران آن شوند.

انتهیا پیام/

کد خبر: 1215771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =