طحان نظیف: زمان بررسی صلاحیت‌های داوطلبان تا روز ۴ بهمن خواهد بود

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان اظهار کرد: آزمون‌های شفاهی و کتبی برگزار شده و به پایان رسیده است و زمان بررسی صلاحیت‌ها تا روز ۴ بهمن خواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشستی با هیئت‌ رئیسه، رؤسای استانی، جمعی از مسئولان دفاتر و مدیران ستادی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: شورای نگهبان طبق قانون اساسی وظایف مهمی برعهده دارد که برخی از این وظایف به‌ خوبی به جامعه معرفی نشده است.

بیشتر بخوانید:

طحان نظیف: بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به پایان رسید

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در فضای عمومی بیشتر با موضوع «نظارت بر انتخابات» شناخته می‌شود، عنوان کرد: تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی و تفسیر اصول قانون اساسی از دیگر وظایف شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی در این شورا گفت: طبق قانون، شورای نگهبان ۱۰ روز فرصت دارد تا به بررسی مصوبات بپردازد در غیر این صورت به قانون تبدیل خواهد شد. البته این مدت تا ۲۰ روز قابل تمدید است.

طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر شورای نگهبان در سه نوبت صبح، ظهر و عصر مشغول بررسی مصوبات مهمی مثل «برنامه هفتم پیشرفت» بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع انتخابات پرداخت و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب و راهبردهای «مشارکت»، «رقابت»، «سلامت» و «امنیت» که از سوی ایشان اعلام شده بود، تاکید کرد: برای تحقق این راهبردها همگان باید تلاش کنند. ما نیز از ابتدای سال با دستگاه‌های مختلف در حوزه انتخابات جلسات متعددی داشتیم و تلاش کردیم با نگاه آسیب‌شناسانه و در راستای تسهیل امور، گام‌هایی برداریم.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص قانون جدید انتخابات عنوان کرد: در میانه راه نیز قانون انتخابات اصلاح شد و مواردی مانند فرآیند پیش ثبت‌نام، برای نخستین‌بار طبق این قانون انجام شد. همه دستگاه‌های درگیر انتخابات بر این اعتقاد بودند که قانون قبلی پاسخگوی نیازها نیست و باید اصلاح شود.

طحان‌نظیف درباره سیاست‌های کلی انتخابات نیز گفت: این سیاست‌ها، آسیب‌شناسی نظام انتخابات است. هفت سال پیش رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند تا اینکه امسال اصلاحات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط مجلس به نتیجه رسید.

وی افزایش مهلت‌های رسیدگی به صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات را یکی دیگر از ویژگی‌های اصلاح قانون انتخابات دانست و اظهار کرد: باید زمان بررسی صلاحیت‌های داوطلبان با تعداد ثبت‌نام‌کنندگان همخوانی داشته‌ باشد تا حق فردی ضایع نشود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان اظهار کرد: آزمون‌های شفاهی و کتبی برگزار شده و به پایان رسیده است و زمان بررسی صلاحیت‌ها تا روز ۴ بهمن خواهد بود.

طحان نظیف همچنین درباره آخرین وضعیت انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قانون، سه مرحله بررسی صلاحیت‌ها توسط «هیئت‌های اجرایی»، «هیئت‌های نظارت» و «شورای نگهبان» پیش بینی کرده تا حق کسی ضایع نشود. هیئت‌های نظارت شرایط حدود ۲۱ هزار داوطلب را بررسی کردند که صلاحیت بیش از ۱۱ هزار نفر تایید شد که تاییدها نسبت به‌ دوره قبل (انتخابات مجلس یازدهم) در این مرحله تقریباً دو برابر شده است.

وی در پایان درباره سامانه جامع نظرات شورای نگهبان، گفت: در این سامانه مشروح مذاکرات شورای نگهبان تا آنجایی که پیاده‌سازی شده و تمامی نظرات شورا درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی، اساسنامه‌های دولت، استعلامات دیوان عدالت اداری و تفاسیر قانون اساسی قابل مشاهده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =