دارنده مدال طلای گینس: اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در جهان موجب خوشحالی وصف‌ناپذیرم می‌شود

امیر امدادی می‌گوید: ثبت نام من در گینس به عنوان دارنده بیشترین اختراع به تعداد ۷۷۶ عنوان و کسب مدال طلا گینس، مهمترین عناوین کسب شده جهانی من است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، امیر امدادی، متولد سال ۱۳۷۶، اهل شهرستان آمل مازندران در سال‌های اخیر به دلایلی مورد توجه رسانه‌ای قرار گرفته است. وی به دلیل آنچه که گفته شده، کسب عنوان بیشترین ثبت اختراع به تعداد ۷۷۶ اختراع، رکورددار این عنوان شده‌ است.

دریافت دیپلم افتخار از سوی نماینده گینس و از سویی فعالیت وی در فضای مجازی و انتشار تصاویری ویژه از اختراعات مختلفی در زمینه تکنولوژی‌های نوین، سبب شد که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گیرد.

دلایل گفته شده، سبب شد تا خبرگزاری ایسکانیوز، مصاحبه‌ای را با وی انجام دهد.

در چه حیطه‌ای فعالیت دارید؟

من در حوزه الکترونیک اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار فعالیت می‌کنم که طراحی و تولید بردهای الکترونیکی، برنامه‌نویسی و آموزش، بخشی از کار من است.

آیا کار دیگری هم در کنار این فعالیت، انجام می‌دهید؟

در راستای کارم، ایده‌پردازی، طراحی و تولید انواع دستگاه‌ها در بخش‌های مخابرات، هوافضا و تکنولوژی‌های نوین نیز انجام می‌دهم.

دلیل مورد توجه قرار گرفتن شما از سوی رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی چیست؟

من مخترع هستم و در مسابقات جهانی زیادی با ارائه اختراعات و ابداعاتم شرکت کردم و عناوین خوبی را کسب کردم ولی ثبتِ نام من در گینس به عنوان دارنده بیشترین اختراع به تعداد ۷۷۶ عنوان و کسب مدال طلا گینس، مهمترین عناوین کسب شده جهانی من است.

در چه زمینه‌هایی، اختراع داشتید؟

در حوزه‌های مختلف، اختراع و ابداع دارم که کشاورزی، بهداشتی، نظامی، دفاعی، هوا و فضا، بخشی از آن است.

تعدادی از اختراعات خود را معرفی کنید؟

تعدادی از مهم‌ترین اختراعات من، ماهواره مکعبی، پهپاد هوشمند، موتور جت پلاسما، طرح سیستم هوشمند در موشک‌های بالستیک، دستگاه‌های ژئوفیزیک و تولید برق رایگان است.

عملکرد تعدادی از اختراعات را توضیح دهید؟

به عنوان مثال، ماهواره مکعبی کیوبست که قبلا مشابه آن تولید شده‌ است با طراحی جدید، افزایش کیفیت و افزودن امکانات جدید، نوع جدیدی از این نوع ماهواره ارائه کردم که با شرکت در مسابقه جهانی مخترعین اکسپو دبی ۲۰۲۳ با حضور مخترعین بزرگ از سراسر جهان، موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه داوران شد.

این ماهواره در زمینه فیزیک فضایی، فیزیک خورشیدی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، هواشناسی و موارد دیگر، کاربرد دارد که در طراحی جدید، حجم کم، عمر طولانی و عملکرد دقیق‌تر، موجب شده که آن را از نمونه مشابه، متمایز کند.

در چه مقطعی، تحصیلات دارید؟

فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته مهندسی الکترونیک از ایران و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در یک کشور خارجی به صورت غیر حضوری هستم.

آیا اختراعات شما از تحصیلات دانشگاهی نشأت می‌گیرد؟

بله اما استعداد ذاتی من از دوران کودکی، زمینه‌ساز پیشرفت من در اختراعات شد چون از سنین حدود ۷ سالگی، متوجه علاقه شدید خود به علم الکترونیک شدم و این علاقه باعث می‌شد که اسباب‌بازی خود را باز می‌کردم تا از نحوه کارکرد آن مطلع شوم و این علاقه و کنجکاوی، مسبب آن شد که در سن حدود ۱۰ سالگی بتوانم یک هواپیمای ساده که با کنترل از طریق سیم، پرواز می‌کرد و همچنین دستگاه جوجه‌کشی اتوماتیک درست کنم البته ساخت چنین لوازمی در آن سن با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی آن زمان، کار بزرگی محسوب می‌شد؛ چون شرایط برای دریافت آموزش انواع فنون و علم، همچون امروزه، وجود نداشت.

آیا کل تعداد ۷۷۶ اختراع شما در ایران ثبت شده است؟

خیر، من متاسفانه نتوانستم هیچ اختراعی در ایران، ثبت کنم.

دلیل ثبت نشدن اختراعات شما در ایران چیست؟

چندین بار از طریق شرکت‌های مختلفی که در زمینه ثبت اختراع فعال هستند، اقدام کردم و هربار مبالغ زیادی را پرداخت کردم ولی در نهایت موفق به ثبت اختراع نشدم؛ در سال جاری حدود ۳۰ اختراع که مشابه آن در کشور موجود نبود را طی توافقی با یک شرکت ایرانی ارائه کردم که علیرغم پرداخت هزینه زیاد به شرکت مربوطه، هیچ یک از اختراعاتم ثبت نشد و وجه پرداختی من هم از بین رفت.

ثبت اختراع فقط از طریق شرکت‌ها انجام می‌شود یا راساً هم می‌توان اقدام کرد؟

ممنوعیتی ندارد ولی زمان زیادی برای انجام امور اداری و داوری اختراع نیاز است‌ که‌ صَرفِ این زمان برای من امکان‌پذیر نیست.

در کدام مسابقات بین‌المللی شرکت کرده‌اید؟

در مسابقات کشورهای مختلفی به صورت حضوری و غیرحضوری از جمله رومانی، کرواسی، انگلیس، فرانسه، هند و چند کشور دیگر شرکت کردم و در برخی از مسابقات هم به دلیل هزینه بالا، نتوانستم شرکت کنم؛ اما با شرکت در مسابقه برگزار شده سال ۲۰۲۳ دبی در زمینه هوافضا، تکنولوژی و مخابرات، موفق به کسب ۸ مدال طلا و عنوان مقام نخست شدم.

هزینه‌های مربوط به پروژه‌های خود را چگونه تامین می‌کنید؟

من به صورت شخصی کار می‌کنم و عضو هیچ ارگان یا شرکتی نیستم و برای تامین هزینه‌های خود با شرکت‌های مختلفی با ارائه خدمات از قبیل طراحی و تولید همکاری می‌کنم و از این طریق درآمد کسب می‌کنم؛ به عنوان مثال اخیراً با یک شرکت سوئدی که در زمینه تولید خودروهای تسلا فعال است توافقاتی انجام دادم که مقرر شده، بخش هوش مصنوعی و نرم‌افزاری آن را انجام دهم که از این راه می‌توانم درآمد کسب کرده و صرف پژوهش و تولیدات و اختراعات کنم.

آیا پیشنهاد همکاری از سوی شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی داشتید؟

پیشنهادهای زیادی در این باره داشتم، حتی از کشورهای خارجی هم به من پیشنهادهایی شد ولی به دلایلی نپذیرفتم؛ اول اینکه برخی از آنان، اهل کشورهایی بودند که همیشه با کشورم خصومت داشتند و به دلیل عرقی که به کشور و مردمم دارم مانع از همکاری من با آنان است؛ حتی یکی از نمایندگان ناسا بسیار تلاش کرد که برای یک طرح پهپاد عمودپرواز، مرا به شرکت جذب کند اما اعتقادم این است که حتی با وجود مشکلات، فقط برای سربلندی کشورم تلاش کنم و به عنوان یک ایرانی در وطنم بمانم و خدمت کنم چون خیلی ایران را بسیار دوست دارم.

آیا پیشنهاد همکاری از سوی فعالان حوزه تکنولوژی داخلی داشتید؟

بله از داخل کشور هم پیشنهادهایی داشتم که در برخی موارد به توافق نرسیدیم و برخی درخواست‌ها در حیطه کاری من نبود ولی از وجود چنین نخبه‌هایی در کشورم خیلی خوشحالم ولی متاسفانه شرایط همکاری، مهیا نبود.

چه فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهید؟

ضمن کار تحقیق، طراحی و تولید در بخش آموزش هم فعالیت می‌کنم. آموزش به دانشجویان و علاقه‌مندان موجب انگیزه بیشتر من در جهت حضور و خدمت به مردم کشورم است که خیلی برایم لذت‌بخش است.

در حال حاضر، آموزش برنامه‌نویسی به کارآموزان و دانشجویان از جمله فعالیت‌های من است.

آیا مایل هستید که به شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی معرفی شوید؟

بله با افتخار حاضرم که همکاری بیشتری در زمینه کاری خود با شرکت‌های دیگر و فعالان این بخش داشته باشم.

چگونه به این جایگاه رسیدید؟

با علاقه زیادی که به این کار داشتم، تلاش کردم و هر روز به دانسته‌های خود افزودم که به مرور توانستم کارگاه خود را تکمیل کنم تا امروزه بتوانم ایده‌های خود را عملی کنم.

آخرین اختراع شما چیست؟

در حال حاضر بر روی ۴ پروژه کار می‌کنم که یکی از آنان، طرح موشک بالستیک است؛ این موشک به صورت هوشمند عمل می‌کند و با جنگ الکترونیک باعث گمراه کردن موشک‌های دفاعی که به‌ سوی آن پرتاب شده، می‌شود و تا اصابت به هدف پیش‌می‌رود که قرار است با ارائه این طرح در مسابقات روسیه شرکت کنم.

ایده دیگری به نام "کفش هوشمند نابینایان" که با نصب سنسورهای مختلف بر روی کفش موجب اطلاع فرد نابینا از محیط اطراف می‌شود و از خطرات محفوظ می‌ماند.

چه موضوعی سبب خوشحالی شما در این سال‌ها شده‌است؟

کسب افتخار و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در جهان در پی شرکت در مسابقات جهانی موجب خوشحالی وصف‌ناپذیر من می‌شود.

چه موضوعی سبب ناراحتی شما می‌شود؟

همه نخبه‌ها و مخترعین دوست دارند که اختراع آنان ثبت و کارشان دیده شود اما مشکلات موجود بر سر راه ثبت اختراع، موجب ناراحتی مخترعین می‌شود و این موضوع من را نیز ناراحت می‌کند.

درباره کلیپ‌های منتشر شده در صفحه شخصی خود را توضیح دهید؟

تصاویر منتشر شده در صفحه شخصی فضای مجازی، تماماً با استفاده از جلوه های ویژه و صرفا جهت سرگرمی مخاطبان تولید می‌شود تا شاید از این طریق، انگیزه‌ای در علاقه‌مندان ایجاد شود.

خصوصاً کلیپ‌هایی با موضوعات نظامی و دفاعی در حد طرح و ایده می‌باشد و با استفاده از شگردهای تصویری، شبیه‌سازی شده است تا بتوانم که ایده خود را به نمایش بگذارم.

چه صحبتی با مردم و مسئولین شهرستان آمل دارید؟

مردم آمل بر روی سر من جا دارند و خیلی دوستشان دارم چون انسان‌های بسیار شریف و خوبی هستند و من همیشه مدیون محبت‌هایشان هستم و از مسئولین محترم تقاضا دارم که به نخبه‌های شهر آمل که تعدادشان کم هم نیست، توجه ویژه داشته و از آنان تقدیر کنند که موجب دلگرمی آنان می‌شود.

در آخر، پیام خبرنگار:

لازم به ذکر است که تمامی موضوعات مطرح شده از سوی امیر امدادی، صرفاً گفته‌های ایشان است و این خبرگزاری هیچ‌گونه اظهار تائید و یا تکذیب در اینباره ندارد.

خبرنگار: علی حسن‌نیا

انتهای پیام/

کد خبر: 1216318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =