لزوم کاهش مدت خدمت سربازی / سخت‌گیری‌های اضافه عزت نفس سربازان را از بین می‌برد

روانشناس اجتماعی گفت: سختگیری‌های غیرضروری از سوی برخی مافوق‌ها باعث بروز اضطراب و افسردگی در برخی سربازان شده  و این موضوع منشا رخدادهای نامطلوب می‌شود. برخوردهای نامناسب عزت نفس سرباز را از بین می‌برد و در او ناامیدی ایجاد می‌کند.

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مشکلات روحی دوران سربازی و نحوه پیشگیری گفت: برخی سخت‌گیری‌ها در دوران سربازی عادی بوده و ماهیت کار نیروهای نظامی این است که در دوران صلح و دوستی برای روزهای سخت و مقابله با دشمن آماده باشند اما در برخی مراکز، سخت‌گیری‌هایی از سوی افراد و نه از سوی سیستم، صورت می‌گیرد که ضرورتی ندارند و منجر به ایجاد اختلالاتی در برخی سربازان می‌شوند.

بیشتر بخوانید

وام خوداشتغالی سربازان افزایش می‌یابد

وی افزود: سختگیری‌های غیرضروری از سوی برخی مافوق‌ها باعث بروز اضطراب و افسردگی در برخی سربازان شده و این موضوع منشا رخدادهای نامطلوب می‌شود. برخوردهای نامناسب عزت نفس سرباز را از بین می‌برد و در او ناامیدی ایجاد می‌کند.

روانشناس اجتماعی توضیح داد: علاوه بر وجه قانونی و لزوم وجود سخت‌گیری‌های مشخص و بودن در شرایط سخت که ذات دوره سربازی است، مافوق‌ها باید در برخوردهایشان به سرباز شخصیت داده و عزت نفس او را بالا ببرند. در حقیقت باید به سربازان توضیح بدهند که جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اند، جایگاه والایی است و امنیت جامعه به عملکرد آن‌ها بستگی دارد.

وی ادامه داد: فرماندهان باید با اصول روانشناسی برخورد با جوانان و نوجوانان آشنا باشند؛ چراکه سرباز جوانی است که پس از طی کردن دوره سربازی وارد جامعه می‌شود و خانواده تشکیل می‌دهد؛ ما نباید با رفتارهای اضافی در او اختلالی ایجاد کنیم و عزت نفس او را بگیریم که یا گوشه‌گیر شود و یا بخواهد انتقام برخورد غلط ما را از خانواده خود و جامعه بگیرد.

روانشناس اجتماعی با بیان اینکه شاید بهتر باشد اصلاحاتی در شیوه برگزاری دوره سربازی ایجاد شود، گفت: اگر سربازی امری داوطلبانه باشد و افراد را با ایجاد جذابیت‌های مادی، موقعیتی و امکاناتی جذب کنند، شرایط بهتر خواهد شد. بلاخره کشور به نیروی نظامی آماده نیاز دارد اما از طرفی طولانی بودن مدت سربازی هم آسیب‌زا است و می‌توان مدت آن را کاهش داد و اگر نیاز به آموزش‌های بیشتری بود، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برگزار کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1217182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =