بورس دانشجویان توسط ۱۵۰ صنعت بزرگ/ صنایع بزرگ کشور علاقمند به جذب دانشجویان هستند

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ما در آینده نزدیک به جایی می رسیم که با ۱۵۰ صنعت بزرگ کار بورس را انجام می دهیم و بورس ریزان داریم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم صبح امروز در اجلاس روسای دانشگاه ها که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، درباره اجرای طرح آمایش آموزش عالی گفت: برخی رشته‌ها در یک استان موردن یاز است و در استان دیگری ممکن است مورد نیاز نباشد بنابراین در هر استان باید برای رشته ها به فراخور شرایط استانی تصمیم گرفته شود، هر رشته هم باید پیوست اشتغال داشته باشد به طوری که امتیاز هر پیوست باید ۷۰ امتیاز باشد، اگر رشته‌ای این امتیاز را کسب کرد لامپ رشته روشن می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تبعیض جنسیتی در استناد مقالات علمی ایران وجود ندارد

چراغ برخی رشته ها خاموش شده است

وی با بیان اینکه استان فارس خودش سامانه ایحاد کرده و اطلاعات آمایشی را نشان می دهد، این کار باید برای همه استانها انجام شود، افزود: لامپ برخی رشته ها از نظر ما خاموش شده است، اما اگر امتیاز پیوست اشتغال را کسب کرده یا بورس بیاورد می توانیم این رشته ها را دوباره روشن کنیم.

به گفته عموعابدینی، بر اساس اساسنامه ها برخی دانشگاه ها تنها باید تا مقطعی پیش بروند و براساس ماموریت استانی، منطقه ای و ملی کار کنند؛ بحث ساماندهی رشته و دانشگاه ها نیز مساله روشنی است، ۱۳۴ واحد پیام نور تعیین تکلیف شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به ضرورت توسعه طرح استاد محوری اظهار داشت: دانشجوی استعداد درخشان ما با یک نامه نگاری با استاد دانشگاه خارج کشور پذیرش می شود، ما هم باید طرح استاد محوری را گسترش دهیم، ۵۹ درصد افزایش پذیرش دانشجوی دکتری به روش استاد محوری داشتیم، ۲۰ درصد از پذیرش کنکور هم استاد محور شده است، این کار باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور دستوری دادند که اگر ابلاغ شود تحول بزرگی در زمینه اشتغال دانش آموختگان ایجاد می شود، آیین نامه بورس هم داریم که دانشجویان براین اساس جذب بورس می شوند، آیین نامه کارورزی و کارآموزی هم اگر ابلاغ شود بودجه بورس تامین می شود.

بورس ریزان دانشجویان در صنعت

عموعابدینی عنوان کرد: ما در آینده نزدیک به جایی می رسیم که با ۱۵۰ صنعت بزرگ کار بورس را انجام می دهیم و بورس ریزان داریم زیرا صنایع بزرگ کشور علاقمند به جذب دانشجویان خوب ما هستند، از دانشگاه های استان ها هم می خواهیم در استان خودشان بورس ریزان با صنایع کوچکتر داشته باشند.

وی اضافه کرد: جوانی که بورس بگیرد اشتغالش تضمین می شود، فقط باید بحث بورس در استان ها هم به خوبی مدیریت شود.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: در بحث توان مهارتی رشته ها هم به خوبی پیش می رویم و این موضوع در برنامه هفتم توسعه هم آمده است، ۱۰۰ تا رشته را در فوق لیسانس حذف کردیم و طرح آمایش که تأکید مقام معظم رهبری بوده است را به خوبی پیش می بریم.

تبدیل ۳۰ دانشگاه به حکمت بنیان

عموعابدینی همچنین درباره ضرورت ایجاد دانشگاه حکمت بنیان گفت: دانشگاه حکمت بنیان دانشگاه خاص جمهوری اسلامی در سطح دنیاست چرا که حکیم پروری خاص ایرانی ها بوده است. دانشگاه و پژوهشگاه ها به من نامه زدن که ما می خواهیم حکمت بنیان شویم. ۳۰ دانشگاه جمهوری اسلامی باید به مدل دانشگاه حکمت بنیان تبدیل شوند، در این راستا هر چند سال نشان حکیم را به افراد اعطا می کنیم.

وی اضافه کرد: در یونسکو جایزه ابوعلی سینا را به نام دانش و اخلاق برگزار می کنند اما ما این مسائل را فراموش کرده ایم، این مدلی است که از ایران تمدنی گرفته شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در رابطه با محتوای آموزشی دروس، برخی رشته ها مانند علوم انسانی و کشاورزی تابع طرح آمایش نیست، بحث کشاورزی تعیین تکلیف شده است. نظام جامع علوم پایه و علوم مهندسی هم در حال آماده شدن است.

وی افزود: ۱۵۰۰ رشته باید اصلاح شود، ما الان به فردی دکتری می دهیم که مهارت لازم برای مدرس شدن ندارد، مهارت آموزی برای هر مقطعی باید شکل بگیرد که این اصلاحات برای ۱۵۰۰ رشته صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: تدوین رشته ها برمبنای علوم و فناوری راهبردی هم در حال انجام است، تکمیل سامانه نان هم صورت می گیرد. با ابلاغ آیین نامه برنامه محوری این کار هم پیش می رود. طرح سرآمدی آموزشی هم انجام می شود.

وی خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: امکان را برای پذیرش استعداد درخشان در کارشناسی ارشد فراهم کنید.

عموعابدینی عنوان کرد: تحقق دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و دانشگاه تمدن ساز را هم در برنامه داریم و با قوت پیش می رویم زیرا به این موضوع بسیار نزدیکیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =