این رژیم مخصوص افرادی است که به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) عارضه‌ای است که مانع از فعالیت و عملکرد صحیح تخمدان می‌شود. علائم این بیماری شامل دوره‌های نامنظم قاعدگی، کاهش باروری، آکنه و مشکلات وزن است. مطالعات نشان می دهد که ۱۰ درصد از زنان بین سنین ۱۵ و ۵۰ سال دارای PCOS هستند و احتمال بروز آن در زنانی که مشکلات تخمک‌ گذاری دارند، بالای ۷۵ درصد است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در ادامه توصیه های تغذیه ای مناسب در مورد این اختلال را با هم دنبال می کنیم:

بیشتربخوانید:

زنان به چه دلایلی نازا می‌شوند؟

✓ مصرف بدون کنترل و بیش از حد منابع کربوهیدرات ها (انواع نان های سفید، ماکارونی، بیسکوئیت، شیرینی و برنج سفید) بدون احساس سیری کامل، از شکایت‌ های شایع زنان مبتلا به PCOS است. بنابراین توصیه می شود بهتر است کربوهیدرات های پیچیده انتخاب شود. کربوهیدرات که حاوی فیبر بالایی باشد، گزینه های مناسبی محسوب می شود. هر چه فیبر موجود در غذا بیشتر باشد، سرعت هضم آن کندتر شده و قند خون هم به آهستگی بالا می رود. کربوهیدرات های با فیبر بالا شامل نان ها و غلات و ماکارونی سبوس دار، بلغور جو، برنج قهوه ای و حبوبات است.

✓ توصیه می شود مبتلایان به این مشکل، مصرف کربوهیدرات های نا سالم و ساده مثل نوشابه، آبمیوه های صنعتی، کیک، آبنبات، بستنی، کلوچه و دونات را محدود سازند.

✓ به بانوان مبتلا به این اختلال توصیه می شود در انتخاب نوع و میزان فعالیت بدنی با یک متخصص مشورت کنند، اما به صورت کلی ترکیب ورزش های هوازی و مقاومتی در تخمدان پلی کیستیک توصیه می شود، چرا که ورزش به کاهش سطح قند خون و نیز کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند.

✓ بهتر است مبتلایان به این بیماری وعده های اصلی غذا را کوچک و به ازای آن از میان وعده هایی چون سالاد، سبزی ها، حبوبات، ماست کم چرب و گردو استفاده کنند.

✓ رژیم PCOS مشابه رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت است و همانطور که اثر دارچین (حاوی آنتی اکسیدان بسیار بالا کمک کننده به تنظیم قند خون) در دیابت اثبات شده، برای پلی کیستیک هم می تواند مناسب باشد.

به طور کلی مطالعات نشان می دهد محدود کردن کربوهیدرات های تصفیه شده و کالری کل، دریافت غذاهای غنی از فیبر، مصرف وعده های مکرر اما کوچک، مکمل یاری با ویتامین D و پیکولینات کروم ( ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم در روز) به بهبود تحمل گلوکز و حساسیت انسولین و ترشح انسولین کمک می کند.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1217446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =