قیمت روز گوشت قرمز شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲

رییس شورای تامین کنندگان دام می‌گوید: در حالی که قیمت دام در دیگر کشورها ۳.۵دلار است، صادرات ایران بالای ۴دلار خواهد بود و از همین رو مزیت صادراتی خود در این حوزه را از دست داده‌ایم؛ این در حالی است که قیمت واقعی دام در بازار باید بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان باشد و مشخص نیست ارقام درون بازار از کجا تعیین می شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت گوشت باید بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان باشد؛ این گفته رئیس شورای تأمین کنندگان دام است. با این وجود در سطح شهر دیده می‌شود که گوشت قرمز با قیمت‌هایی بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این رقم با توجه به اینکه در کدام نقطه شهر خرید کنید، متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

واردات گوشت از ارمنستان / قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

این مقام مسئول در بین صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه رقمی که اعلام کرده، کاملا کارشناسی و با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های تولید است، به یکی از مشکلات و نگرانی‌های صنعت اشاره می‌کند و به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: ایران توان خود در صادرات دام را از دست داده است؛ چراکه دام زنده سبک گوسفند، در آسیانه میانه ۳.۵ دلار قیمت دارد، با این وجود اگر بخواهید از ایران صادر کنید، قیمت آن بیش از ۴ دلار خواهد بود و در نتیجه، ایران توان رقابت در این حوزه را ندارد و حتی اگر صادرات هم آزاد شود، ما از دور رقابت‌ها حذف شده‌ایم.

نمایندگان، معترض به قیمت‌ گوشت!

چند ماهی است که افزایش قیمت گوشت، به یکی از اخبار نگران‌کننده حوزه اقتصادی بدل شده است؛ این افزایش قیمت به مرحله‌ای رسیده که بسیاری از نمایندگان مجلس نیز بدان واکنش نشان داده اند.

ماجرا از جایی شروع شد که ناگهان قیمت گوشت به بیش از ۶۵۰ هزار تومان رسید و در فضای مجازی گفته می‌شد که اگر از مناطق شمال شهر تهران گوشت بخرید، این رقم، تا ۷۵۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین شهر در اعتراض به این وضعیت گفته بود که در سال جاری برای واردات یا تامین کالاهای اساسی ۱۵ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده که با نرخ هر دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شده است؛ در حالیکه اگر همین پول در اختیار وارد کنندگان گوشت گرم و منجمد قرار گیرد که با یک حساب و کتاب باید گوشت به نرخ ۲۵۰ هزار تومان وارد شود؛ اما به نرخ ۴۰۰ هزار تومان می‌آید که این یک رانت است.

همچنین مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده اصفهان در نشست علنی مجلس نسبت به گرانی محصولات پروتئینی واکنش نشان داده و گفته که بالاترین قیمت گوشت قرمز نباید به بیش از ۳۵۰ هزار تومان برسد؛ در حالی که در برخی مواقع در شهرهای کوچک و بزرگ، این نرخ به دو برابر هم می‌رسد که نشان‌دهنده ناتوانی وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت این کالاها است.

گودرزی یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در همین باره خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم تورم بالای ۴۰ درصد و گرانی روز افزون اقلام خوراکی و معیشتی به ویژه گوشت کیلویی ۶۰۰ هزار تومانی را تحمل نخواهند کرد، تا دیر نشده و توفیقات روزافزون دولت در سایه این مشکلات به فراموشی سپرده نشده، کاری کنید.

قیمت واقعی گوشت چقدر است؟

منصور پوریان،رییس شورای تامین‌کنندگان دام پرداخته است. او در پاسخ به این سوال خبرنگار «اقتصاد آنلاین» که قیمت واقعی گوشت چقدر است، گفت: اگر بخواهیم به صورت واقعی و منطقی و با تمام محاسبات زمانی، تورم در بخش نهاده و مواردی از این دست قیمت را محاسبه کنیم، گوشت گرم باید چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان باشد؛ اما اینکه در دل بازار چه خبر است و قیمت‌های دیگری را شاهدیم، مساله دیگری است.

او با بیان اینکه قیمت دام زنده اکنون ۲۰۰ هزار تومان است، گفت: کسی از بالا رفتن قیمت نفعی نمی‎برد؛ جز افرادی که منتظر هستند دام چاق شود؛ بلکه دامداری‌ها اکنون در شرایط رکود هستند و قیمت گوشت وارداتی با قیمت آن در داخل متفاوت است.

پوریان در ادامه به یکی از بحران‌های صنعت اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر اگر صادرات هم آزاد شود، ما امکان صادرات را نداریم؛ چراکه مزیت صادراتی خود را از دست داده‌ایم. قیمت دام در کشورهای آسیانه میانه ۳.۵ دلار است و ما نمی‌توانیم با قیمتی زیر ۴ دلار به فروش برسانیم؛ بنابراین از دور رقابت حذف شده‌ایم.

رییس شورای تامین کنندگان دام همچنین در ادامه بیان کرد: قاچاق دام در کشور کاهش یافته؛ آن هم به این خاطر که قاچاق دیگر صرفه‌ای ندارد و قیمت گوشت در ایران از کشورهایی چون ارمنستان، گرجستان بالاتر است. قبلا به دلیل قیمت پایین قاچاق داشتیم و حالا که قیمت افزایش یافته، قاچاقی هم وجود ندارد.

او همچنین با بیان اینکه واردات مدیریت‌شده، سبب کنترل و مدیریت بازار شد، گفت: ما موافق واردات مدیریت‌شده هستیم. واردات در صورتی که برای ثبات قیمت و تنظیم بازار باشد، کار درستی است.

منبع: اقتصاد آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1217527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      دولت باید کمک کنه با وام و علفه تا پرورش گوسفند زیاد بشه تا بازار اشباه بشه