بی‌رغبتی ماسک به پیش‌تازی تسلا در بازار هوش مصنوعی!

گزارش‌های اخیر از سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری در xAI در نهایت با تکذیب ایلان ماسک همراه شد. مدیرعامل تسلا هم‌چنین از بی‌رغبتی خود نسبت به پیش‌تازی این شرکتِ خودروساز در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک با وجود کنترل ۱۳ درصدی بر سهام این شرکت گفت و خواهان ۲۵ درصد از سهام تسلا شد!

به گزارش Reuters / تلخیص و ترجمه توسط خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، پس از گزارش رسانه‌ها در اوایل روز جمعه، ایلان ماسک در تلاش برای جمع‌آوری ۶ میلیارد دلار سرمایه برای استارت‌آپ جدید خود بوده است. با این حال، ایلان ماسک پس از تکذیب این خبر، خاطرنشان کرد که برای تأمین منابع مالی شرکت هوش مصنوعی خود -که با نام xAI نیز شناخته می‌شود- در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران نیست.

در همین رابطه، پیش‌تر در گزارش فایننشال تایمز به افزایش بودجه این استارتاپ به ارزش ۲۰ میلیارد دلار اشاره شده بود؛ این رسانه به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که این شرکت در حال مذاکره با کسب و کارهای خانوادگی در هنگ کنگ و صندوق‌های دولتی در خاورمیانه است. با این حال، ایلان ماسک علی‌رغم این گزارش در اکانت خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: شرکت xAI به دنبال جذب سرمایه نیست و من با کسی در این زمینه صحبتی نداشته‌ام!

بی‌رغبتی ماسک به پیش‌تازی تسلا در بازار هوش مصنوعی!

بازار هوش مصنوعی اخیراً با ورود سرمایه‌گذارانی که حاضر به پرداخت مبالغ کلان به استارت‌آپ‌ها برای رفع نیازهای سرمایه‌ایِ این صنعت هستند، در سال گذشته توجه فعالانِ «سیلیکون ولی» را به خود جذب کرده است. دفتر ایلان ماسک اما تاکنون به درخواست رویترز برای تأیید سرمایه‌گذاری‌هایی از این دست، پاسخی نداده است. در هفته گذشته نیز، ماسک گزارشی مبنی بر این‌که xAI توانسته مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از هدف‌گذاری ۱ میلیارد دلاری را تأمین کند، تکذیب کرده بود.

با توجه به حواشی امنیتی اخیر در شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی، مدیرعامل تسلا، چشم‌انداز جدیدی را در این حوزه گشوده و به دنبال ارتقای امنیتِ هوش مصنوعی است. ورود ماسک به این حوزه، به سال ۲۰۱۵ در شرکت OpenAI به عنوان «هم-‌بنیان‌گذار» (Co-Founder) بازمی‌گردد.

بی‌رغبتی ماسک به پیش‌تازی تسلا در بازار هوش مصنوعی!

با این حال وی در سال ۲۰۱۸ از هیأت مدیره این استارت‌آپ هوش مصنوعی کناره‌گیری و xAI را تأسیس کرد. سال گذشته، استارت‌آپ xAI پس از ۳ سال تحقیق و توسعه، از رقیب جدید OpenAI ChatGPT به نام «Grok» رونمایی کرد.

ماسک هم‌چنین در اوایل این ماه از بی‌رغبتی خود نسبت به تبدیل شدن شرکت تسلا به پیش‌تاز هوش مصنوعی و رباتیک گفت بود و در توییتر نوشت: من نسبت به رشد تسلا به‌عنوان پیش‌تاز هوش مصنوعی و رباتیک، بدون داشتن ۲۵ درصد از سهام این شرکت، معذب هستم. این رقم [۲۵ درصد سهام] برای تأثیرگذار بودن کافیست و تضمینی خواهد بود تا [در آینده] دور نخورم!

وی که در حال حاضر ۱۳ درصد از سهام این شرکت را تحت کنترل دارد، افزود: در غیر این صورت، ترجیح می‌دهم محصولات [هوش مصنوعی و رباتیک] را خارج از تسلا تولید کنم. تسلا برخلاف شرکت خودروسازی جنرال موتورز، نه یک شرکت واحد، بلکه مشتمل بر چندین استارت‌آپ است.

بی‌رغبتی ماسک به پیش‌تازی تسلا در بازار هوش مصنوعی!

علی‌رغم این‌ها، به لطف محبوبیت ChatGPT، صنعت هوش مصنوعی به نقطه‌ای درخشان و کم‌نظیر رسیده است. استارت‌آپ‌های Anthropic و InfectionAI که توسط مایکروسافت حمایت می‌شود نیز در ماه‌های اخیر سرمایه زیادی جذب کرده‌اند. بر اساس همین تحولات و با حضور فعال xAI در بازار، به نظر می‌رسد شاهد رقابتِ گسترده‌ای در دورنمای آتی بازار هوش مصنوعی خواهیم بود.

خبرنگار: علی سمیرمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1217855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =